נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)
נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)

עתירת הפורום לשמירה על החופים נותרה פתוחה

עיריית חיפה אמנם משכה את עתירתה נגד התוכנית המפורטת של נמל המפרץ, אך עתירתו של הפורום הישראלי לשמירה על החופים נגד התוכנית עדיין תלויה ועומדת

פורסם בתאריך: 18.8.19 12:52

לאחר שעיריית חיפה משכה את עתירתה נגד התוכנית המפורטת של נמל המפרץ, עדיין תלויה ועומדת עתירתו של הפורום הישראלי לשמירה על החופים נגד התוכנית, שהיא עתירה חשובה יותר מזו של העירייה.

עתירתו של הפורום, שבראשו עומדת חנה קופרמן, מתמקדת בהשפעות הסביבתיות של התוכנית, ובמסגרתה התבקש בית המשפט להורות על ביטול החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מחודש מאי לאשר את התוכנית שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י). בעתירה נטען כי יש לבטל את ההחלטה לנוכח "המדיניות התכנונית המשתקפת באופן שבו קודמה הקמת נמל המפרץ בחלקים-חלקים, בשיטה המאפשרת לקדם תוכניות בעלות פוטנציאל פגיעה נרחב באזרחים ובסביבתם ומבלי שהציבור יוכל לדעת על מימדי הסיכונים בעוד מועד".

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית מתאר ארצית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן היה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת, הקובעת את השימושים בנמל מעל ל-840 דונם של שטחי ים שיובשו. בהקשר זה מזכיר הפורום בעתירה כי בהוראות תוכנית הייבוש נכתב במפורש כי "ההיתרים מכוח תוכנית זו הם למבניים ימיים בלבד ולא לשימושים שעל המסוף".

לפני כחמישה חודשים הגישו הפורום ונציגת ההתארגנות "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות" אלה נווה ערר נגד החלטת הוועדה המחוזית – חיפה מחודש דצמבר לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ, המאפשרת שינוע של כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים, הן במכולות והן באיזוטנקים. בערר שהוגש לוועדת המשנה לעררים נטען בין השאר כי לא הוגבלה כמות החומרים המסוכנים בתחום תוכנית נמל המפרץ. ועדת המשנה לעררים הורתה כי לתוכנית תתווסף הוראה ולפיה היקף החומרים המסוכנים שיעברו בנמל יהיה חמישה אחוזים בלבד מהיקף הסחורות הכללי בכל רגע נתון.

בעקבות ההחלטה נקבע בהוראות התוכנית כי ההיקף המירבי של מכולות חומרים מסוכנים שיאוחסנו במסוף בכל רגע נתון יהיה עד 1,900 TEU (מידותיה של מכולה בנפח זה הן 6.10 מטרים אורך, 2.44 מטרים רוחב ו-2.59 מטרים גובה).

בעתירה של הפורום הישראלי לשמירה על החופים נמתחה ביקורת נוקבת על ההחלטה: "לא ברור על סמך מה ועדת המשנה לעררים מצאה לנכון לאשר את התוכנית תוך קביעה שרירותית של רף מספרי כלשהו שמעולם לא הוכחה בטיחותו ומבלי שקילת השיקולים הרלוונטיים לנושא זה. הוועדה לא נימקה ולא פירטה על סמך מה קבעה מגבלה נפחית זו, ובחוסר סבירות קיצונית לא התייחסה כלל לסוגייה כיצד ומי יבחן שהכמות שתיקבע אכן היא זו המאוחסנת ומהם המנגנונים שיופעלו להבטחת 'המגבלה' ולאכיפה שזו הכמות הקיימת בפועל בשטח התוכנית".

כמו הערר, גם העתירה מעבירה את המסר שלפיו יש להתייחס במאוחד לנמל המפרץ ולמסוף הכימיקלים. בערר הוצגה דרישה לביטול התוכנית המפורטת, בין השאר בשל ההפרדה המלאכותית בינה לבין התוכנית החדשה שמקודמת למסוף הכימיקלים הצמוד לנמל החדש. תוכנית מסוף הכימיקלים מייעדת שטח בנוי עצום בנפח כולל של 600,000 מ"ק לאחסון כימיקלים ולפעולות אחסנה נלוות.

בערר הוצג למעשה נושא חדש במאבק הסביבתי במפרץ, והוא ההשפעה המשותפת של פעילות נמל המפרץ ומסוף הכימיקלים והצורך להתייחס אליהם כמכלול אחד: "בתוכנית מסוף הכימיקלים הקשורה באופן הדוק לתוכנית נמל המפרץ מתוכננת תוספת של 600,000 מ"ק חומרים מסוכנים, ובתחומה יהיו פליטות משמעותיות של תרכובות אורגניות נדיפות באזור רגיש לזיהום אוויר. יש קשר הדוק בין היקף הפעילות בנמל המפרץ בתוכנית הנוכחית לבין היקף הפעילות במסוף הכימיקלים. אישור תוכנית נמל המפרץ, מבלי שידוע היקף הסיכונים לזיהום אוויר עתידי ממסוף הכימיקלים, עלול לסתום את הגולל על התנגדויות על בסיס הזיהום במסוף הכימיקלים בטענת 'מעשה עשוי'".

יצוין כי בתוכנית המפורטת לנמל המפרץ אמנם נקבע כי פריקת כימיקלים תותר בשטחו רק בכפוף לאישור תוכנית מפורטת נוספת, אך העתירה מציעה לא להתרשם מכך לנוכח הסברה שפעילות זו "תקרה בתוכנית להרחבת מסוף הכימיקלים".

 

 

בעקבות בקשתה של עיריית חיפה למשוך את עתירתה הורה ביום חמישי בית המשפט המחוזי בעיר על מחיקת העתירה תוך ביטול הצו שהוציא ביום הגשת העתירה ואשר אסר על ניפוק היתרי בנייה מכוח התוכנית המפורטת. בהחלטתו ביום חמישי מחק בית המשפט גם את עתירתו של האדריכל מיכאל רטנר, לבקשתו. באשר לעתירה של הפורום הישראלי לשמירה על החופים קבע בית המשפט: "במסגרת עתירה זו טרם התקיים דיון, הגם שעמדת העותר נשמעה בהיותו משיב בעתירת עיריית חיפה. עתירת הפורום תיקבע לתזכורת פנימית ב-10 בספטמבר. עד אז ימסור העותר הודעה ויבהיר אם הוא עומד על קיום דיון בעתירה. לאחר קבלת ההודעה, ולפי הצורך, ייקבע ההרכב שידון בעתירה".

קופרמן מסרה בתגובה: "לנוכח החלטת בית המשפט, הפורום יודיע לו על עמדתו לגבי המשך ההליך המשפטי".

יצוין כי עתירתו של הפורום הוגשה לאחר שבית המשפט הוציא בעקבות עתירתה של העירייה את הצו שכעת בוטל, ולכן לא התבקשה במסגרת העתירה של הפורום הוצאת צווים לעצירת המשך בניית נמל המפרץ.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר