נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)
נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)

"ההזדמנות האחרונה של הציבור למנוע את הכשלים בתוכנית"

על אף שעיריית חיפה משכה את עתירתה נגד אישור התוכנית המפורטת לנמל המפרץ, הפורום הישראלי לשמירה על החופים בראשותה של חנה קופרמן הודיע כי ימשיך לנהל את עתירתו נגד התוכנית

פורסם בתאריך: 11.9.19 10:24

בניגוד לעיריית חיפה, שמשכה את עתירתה נגד התוכנית המפורטת של נמל המפרץ בעקבות חתימתה על ההסכם עם משרד התחבורה ועם חברת נמלי ישראל לתכנון פיתוח שדה התעופה בחיפה ולקידום השלמת בנייתו של הנמל החדש, הודיע הפורום הישראלי לשמירה על החופים בראשותה של חנה קופרמן על החלטתו להמשיך לנהל את עתירתו נגד התוכנית.

העתירה מתמקדת בהשפעות הסביבתיות של התוכנית ומוצג בה צורך להבהיר את המשמעויות הסביבתיות של אופי הפעילות הנמלית שהותרה בתוכנית. לאחר שהוצא מתוכה נמל הדלקים, התוכנית היא בעיקרה תוכנית לנמל מכולות, אך גם שימוש זה מעורר דאגה רבה בקרב הפורום בשל העובדה שהתוכנית מאפשרת שינוע של חומרים מסוכנים במכולות ובאיזוטנקים. שינוע מסוג זה עלול לתגבר את פעילות התעשייה המזהמת במפרץ חיפה באמצעות המכולות שישנעו חומרי גלם לתעשייה המזהמת או ייצאו ממנה מוצרים.

חשש זה התחזק בעקבות הימנעותה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה במהלך הליכי האישור של התוכנית מלמסור תשובה חד משמעית לשאלה אם מימושה יתגבר את פעילות מפעלי התעשייה המזהמים במפרץ חיפה. במענה לשאלה זו השיבה הוועדה המחוזית בהססנות כי "מטרת הקמתו של נמל המפרץ אינה לשרת את התעשייה הפטרוכימית במפרץ אלא את צורכי הייבוא והייצוא של סחורות לכלל המשק, ולכן הקמת הנמל לא תגביר בהכרח את פעילותם של מפעלי התעשייה במפרץ, אם בכלל".

תשובה זו מוזכרת בעתירתו של הפורום שבה נכתב: "טרם נמסרה לעותרת תשובה ברורה לשאלה מהם החומרים המסוכנים שיאוחסנו בנמל המפרץ. נוסף על כך לא הובהר אם ההגבלה שנקבעה לכמות החומרים המסוכנים חלה על גז דליק, ובכלל זה גז פחמימני מעובה (גפ"ם) המהווה גז נוזלי נפיץ באיזוטנקים. לא ברור אם חומר זה יאוחסן בערוגות ייעודיות לחומרים מסוכנים בלבד או שיאוחסן ללא הגבלה בכל שטח התוכנית".

 

 

סוגייה נוספת בעתירה המשקפת חשש מתגבור המפעלים המזהמים במפרץ עוסקת בפריקת כימיקלים באזור הנמל החדש. בתוכנית המפורטת לנמל המפרץ אמנם נקבע כי פריקת כימיקלים תותר בשטחו רק בכפוף לאישור תוכנית מפורטת נוספת, אך העתירה מציעה לא להתרשם מכך לנוכח הסברה שפעילות זו "תקרה בתוכנית להרחבת מסוף הכימיקלים".

העתירה מעבירה את המסר שלפיו יש להתייחס במאוחד לנמל המפרץ ולמסוף הכימיקלים הצמוד לו. תוכנית מסוף הכימיקלים מייעדת שטח בנוי עצום, בנפח כולל של 600,000 מ"ק, לאחסון כימיקלים ולפעולות אחסנה נלוות.

לפני כחודש, במקביל למחיקת עתירתה של העירייה לבקשתה, קבע בית המשפט כי עתירת הפורום תיקבע לתזכורת פנימית ב-10 בספטמבר, ו"עד אז ימסור העותר הודעה ויבהיר אם הוא עומד על קיום דיון בעתירה".

ביום ראשון מסר הפורום את הודעתו שבה נכתב: "הפורום מבקש להבהיר שהוא עומד על קיום דיון בעתירה מכיוון שהדיון הוא ההזדמנות האחרונה של הציבור לנסות למנוע את הכשלים בתוכנית כה רחבת היקף ובעלת השלכות סביבתיות נרחבות שעשויות להשפיע על איכות חייהם של מאות אלפים מתושבי חיפה ואזור הצפון".

יצוין כי עתירתו של הפורום הוגשה לאחר שבית המשפט הוציא בעקבות עתירתה של העירייה צו שבינתיים בוטל ואשר אסר על ניפוק היתרי בנייה בנמל המפרץ, ולכן לא התבקשה במסגרת עתירתו של הפורום הוצאת צווים לעצירת המשך בניית נמל המפרץ. הפורום התייחס גם לכך בהודעתו וכתב כי "מימדי הפגיעה באינטרס הציבורי מצדיקים דיון בעתירה גם לאחר ביטול הצו הזמני עם מחיקת עתירתה של עיריית חיפה".

יצוין כי בהחלטת ועדת הערר הארצית לאשר את התוכנית המפורטת נכתב כי "בסיכומו של דבר השתכנענו שנעשתה בחינה מעמיקה של ההשלכות הסביבתיות של התוכנית, וזאת במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה והערות המשרד להגנת הסביבה שניתנו לגביו ואשר הובילו להוראות מפורטות בתוכנית".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דניאל בגוב האריות

    שאפו על הצילום. ובניין המפרש נראה נפלא… לאט לאט מצטרפים לדעתי חיפאים שהיו בעבר "מזועזעים". (מודה: גם אני הייתי ביניהם ועכשיו מתלהב) הבניין הזה הופך לאייקון של העיר..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר