נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)
נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)

"להוסיף את המשרד להגנת הסביבה לעתירה נגד נמל המפרץ"

הפורום הישראלי לשמירה על החופים ביקש מבית המשפט המחוזי בחיפה לצרף את המשרד להגנת הסביבה כמשיב לעתירתו של פורום נגד התוכנית המפורטת לנמל המפרץ, לצורך הבהרת המשמעויות הסביבתיות של הפעילות הנמלית שהותרה בתוכנית

פורסם בתאריך: 9.10.19 20:00

הפורום הישראלי לשמירה על החופים בראשותה של הפעילה הסביבתית חנה קופרמן הגיש לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה לצרף את המשרד להגנת הסביבה כמשיב לעתירתו של הפורום נגד התוכנית המפורטת לנמל המפרץ.

מהבקשה עולה כי צירופו של המשרד להגנת הסביבה כמשיב, ולמעשה כצד נוסף שנגדו מתנהלת העתירה, נחוץ לצורך הבהרת המשמעויות הסביבתיות של הפעילות הנמלית שהותרה בתוכנית.

"העותר מבקש להוסיף כמשיב את המשרד להגנת הסביבה היות ובעתירה יש סעיפים רבים המתייחסים למשרד המשמש כסמכות מקצועית וכיועץ של ועדות התכנון", נכתב בבקשה, שבה הוגדרה התוכנית כתוכנית שבה נפרצו הסכרים המאזנים בין החובה לשמור על הסביבה לבין פיתוח תשתיות כלכליות.

העתירה מתמקדת בהשפעות הסביבתיות של התוכנית, ומוצג בה צורך להבהיר את המשמעויות הסביבתיות של אופי הפעילות הנמלית שהותרה בתוכנית שיזמה חברת נמלי ישראל. לאחר שהוצא מתוכה נמל הדלקים, התוכנית היא בעיקרה תוכנית לנמל מכולות, אך גם שימוש זה מעורר דאגה רבה בקרב הפורום בשל העובדה שהתוכנית מאפשרת שינוע של כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים, לרבות איזוטנקים. שינוע מסוג זה עלול לתגבר את פעילותה של התעשייה המזהמת במפרץ חיפה באמצעות המכולות שישנעו חומרי גלם לתעשייה המזהמת או ייצאו ממנה מוצרים.

חשש זה התחזק בעקבות הימנעותה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה במהלך הליכי האישור של התוכנית מלמסור תשובה חד משמעית לשאלה אם מימושה יתגבר את פעילות מפעלי התעשייה המזהמים במפרץ חיפה. במענה לשאלה זו, שהתשובה לה היתה אמורה להיות "כן" או "לא", השיבה הוועדה המחוזית בהססנות כי "מטרת הקמתו של נמל המפרץ אינה לשרת את התעשייה הפטרוכימית במפרץ אלא את צורכי הייבוא והייצוא של סחורות לכלל המשק, ולכן הקמת הנמל לא תגביר בהכרח את פעילות מפעלי התעשייה במפרץ, אם בכלל".

תשובה זו מוזכרת בעתירתו של הפורום, שבה נכתב: "טרם נמסרה לעותרת תשובה ברורה לשאלה מהם החומרים המסוכנים אשר יאוחסנו בנמל המפרץ. נוסף על כך, לא הובהר אם ההגבלה שנקבעה לכמות החומרים המסוכנים חלה על גז דליק, ובכלל זה גז פחמימני מעובה (גפ"ם) המהווה גז נוזלי נפיץ באיזוטנקים. לא ברור אם חומר זה יאוחסן בערוגות ייעודיות לחומרים מסוכנים בלבד או שיאוחסן ללא הגבלה בכל שטח התוכנית".

 

 

בבקשה לצירוף המשרד להגנת הסביבה כמשיב טען הפורום כי "אם התוכנית תתממש במתכונתה הנוכחית, הנזק לאינטרס הציבורי יהיה גדול עשרות מונים מהנזק שאולי ייגרם ליזמים אם יהיה עיכוב בתוכנית עקב החלטה של בית המשפט".

יצוין כי בעתירה של הפורום לא התבקשה הוצאת צווים לעצירת המשך בניית נמל המפרץ, אך חשיבותה היא בחתירתה לבלימת השפעות פוגעניות לסביבה של הנמל החדש ולפירוט ההשפעות הסביבתיות של פעילותו – שני הישגים סביבתיים שניתן יהיה לממש גם תוך המשך העבודות להקמת הנמל ועוד לפני הפעלתו.

יצוין כי בהחלטתה של ועדת הערר הארצית בחודש מאי לאשר את התוכנית המפורטת נכתב כי "בסיכומו של דבר השתכנענו שנעשתה בחינה מעמיקה של ההשלכות הסביבתיות, וזאת במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה והערות המשרד להגנת הסביבה שניתנו לגביו ואשר הובילו להוראות מפורטות בתוכנית".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. השיטה עובדת, והציבור שקט וכנוע

    הכל בסדר עוד ועוד זיהום
    ואז יוציאו דו"חות איך הזיהום נחתך בחצי כשיכבו את תחנות הניטור

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר