מחמוד דרוויש (צילום: גיל מגן כהן, AP)
מחמוד דרוויש (צילום: גיל מגן כהן, AP)

הסערה הבאה: ערב שירי מחמוד דרוויש ייערך בבית הגפן

קונצרט משיריו של המשורר מחמוד דרוויש, שנחשב למשורר הלאומי הפלסטיני, ייערך ב-7 בדצמבר בבית הגפן. מנכ"ל ארגון בצלמו שי גליק דורש משרת התרבות לבטל את הקונצרט ולסגור את בית הגפן. מנכ"ל בית הגפן אסף רון: "אנו מחויבים להשכיר את האולם לכל גוף שעומד בקריטריונים"

פורסם בתאריך: 17.11.19 08:15

ב-7 לדצמבר יתקיים בבית הגפן בחיפה קונצרט משיריו של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש, וכבר הוא מעורר גל של ביקורת. זוהי הפעם הראשונה ששיריו של דרוויש זוכים לעיבוד קונצרטי מסוג זה, ובערב ינוגנו ויושרו שישה משיריו. עוד בתוכנית האמנותית – נוקטורן (מוזיקה לילית) מס' 1 של פרדריק שופן והשלישייה לפסנתר, כינור וצ'לו "רוח רפאים" של לודוויג ואן בטהובן.

את הערב מפיקה עמותת אורפיאוס, שלפי אתר העמותות בישראל של משרד המשפטים מטרותיה הן "קידום החינוך המוזיקלי הרב תרבותי והעמקת המודעות למוזיקה כביטוי ליצירה אנושית תרבותית בישראל בכלל ובחברה הערבית בפרט". יצוין כי עמותת אורפיאוס נתמכת על ידי משרד התרבות.

מנכ"ל העמותה דעיבס עבוד אשקר אמר ל"כלבו – חיפה והצפון" כי "התוכנית תתחיל עם הנוקטורן של שופן, ואחר כך יבוצעו שישה שירים של דרוויש שהלחינו שני חבר'ה מהארץ במתכונת של הלידר – השירה הגרמנית. ששת השירים הם מהתקופה הראשונה ומהתקופה האחרונה של דרוויש. זוהי הפעם הראשונה שבה מלחינים את שיריו אלה בז'אנר המיוחד הזה".

באשר לחשש מפני המחאה שצפוי לעורר הקונצרט אמר אשקר: "אני לא חושש. אלה הם שירים יפים מאוד, אקזיסטנציאליים מאוד ואישיים מאוד".

 

המודעה לערב השירים של מחמוד דרוויש

המודעה לערב השירים של מחמוד דרוויש

 

אתמול (מוצ"ש) הגיע דבר קיומו של הקונצרט לפתחה של שרת התרבות מירי רגב לאחר שמנכ"ל ארגון בצלמו שי גליק שלח לה מכתב תחת הכותרת "אירוע האדרת טרור במימון וחסות משרד התרבות". המכתב נשלח אל רגב משום שהלוגו של משרד התרבות מופיע על המודעה לקידום הקונצרט.

"נדהמתי לראות שבחודש הקרוב יתקיים מופע שירי דרוויש במימון ובחסות משרד התרבות בבית הגפן", כתב גליק, "דרוויש ישב בכלא על הסתה, שיריו כוללים מילים כגון 'בשר הכובש יהיה לי למאכל' ו'לכו לאן שתרצו אבל לא בינינו, בשום אופן, הגיע הזמן שתסתלקו'. מדובר באיש שקידש שנאה, הסתה ורוע, וכל שיריו הם הסתה ושנאה. זהו איש שבחר לקחת את השירה במקום לחבר, שכן מוזיקה מחברת בין קהלים להיפך, למקום של רוע, שנאה והסתה".

בהמשך מכתבו פנה גליק ישירות אל רגב: "לא ייתכן שמופע זה של שירי הסתה יקבל מימון ממשלתי וחסות שלך. נדגיש כי חוק הנכבה קובע מפורשות שהאדרת טרור או הסתה לאלימות ולטרור מהוות עילה להפרה. יודגש כי המופע יתקיים בבית הגפן – מקום שהפך מזמן לבית של חרם, שנאה והסתה נגד מדינת ישראל ואירועי נכבה והסתה".

 

 

בסוף מכתבו ביקש גליק מרגב להסיר את הלוגו של משרדה מהאירוע, לבטלו ולסגור את בית הגפן: "אדגיש ואומר – לא ייתכן שבמודעת האירוע יהיה חסות רשמית שלך על האירוע הספציפי. היועץ המשפטי לממשלה קבע חד משמעית שניתן להוריד לוגו של משרדך במקרה של אירוע פוגעני. אודה להסרת הלוגו באופן מיידי, לביטול האירוע, ולבדיקת כל תקציבי בית הגפן. כזכור, את תיאטרון אלמידאן סגרת בהצלחה גדולה. אנחנו מחזקים את ידייך לסגור גם את בית הגפן שהוא מוסד של שנאה, הסתה וחרם לא פחות מאלמידאן. נזכיר שוב שלפני שנתיים בית הגפן העלה הצגה של מנהיג החזית העממית ע'סאן כנפאני שחוסל בידי ישראל".

בעקבות מכתבו של גליק אמר מנכ"ל בית הגפן אסף רון ל"כלבו – חיפה והצפון": "גליק כותב דברים על סמך שבבי מידע לא מבוססים. הוא מעולם לא היה בבית הגפן ולא ממש מעניין אותו מה אנחנו עושים. במקרה הזה הוא טועה בגדול כי היועץ המשפטי לממשלה חייב אותנו להשכיר את האולם לכל גוף שעומד בקריטריונים, והתזמורת הזו מקבלת מימון ממשרד התרבות. רבים פונים אלינו בבקשה לשכור את האולם, גם גליק עשה זאת לכנס של הארגון שלו וקיבל הצעת מחיר, וגם הוא יכול להביא את בצלמו לבית הגפן. עמותת אורפיאוס ביקשו להשכיר את האולם, התוכנית היא שלו, ובכלל אין לי שיקול דעת במקרה זה, ולא שאני נגד הקונצרט. היועץ המשפטי קבע גם במקרים קודמים שחובתנו היא להשכיר את האולם לכל גוף תרבות שמבקש זאת, ללא איפה ואיפה. אני חוזר ואומר שאם תבוצע אצלנו איזושהי עבירה על החוק, אני אהיה הראשון שאפנה למשטרה. כמו כן חשוב לציין שהשירים שיוצגו בקונצרט לא עוסקים בפוליטיקה. זה קונצרט קלאסי ואין שום בעיה איתו".

אשקר: "לא קיבלתי שום מכתב, ואני כמעט בטוח שרגב לא תתערב. אין שום סיבה שתתערב. זה שקיים מחמוד דרוויש – הוא קיים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. חידון גאפן/גפן

    איך אמר אריק איינשטיין? ״גאפן כמו גאפן או גאפן כמו גפן״? …״גפן כמו גפן״.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר