פסטיבל "החג של החגים"
פסטיבל "החג של החגים"

עתירה: "בית הגפן תפר מכרז"

חברת מטאפקס עתרה לבית המשפט המחוזי נגד בית הגפן, עיריית חיפה וחברת ארגמן מערכות, שזכתה במכרז לקישוט המושבה הגרמנית בפסטיבל "החג של החגים", בטענה למכרז תפור. בית הגפן הדף את הטענות, והעתירה נמחקה לבקשת העותרת מכיוון שרוב עבודות הקישוט כבר הסתיימו. היום חייב בית המשפט את העותרת בהוצאות משפט

פורסם בתאריך: 21.11.19 11:44

עדכון אחרון: 21.11.19 14:21

בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, מחק עתירה שהגישה חברת מפטאקס מסחר וייצוא נגד המרכז היהודי ערבי בית הגפן, עיריית חיפה וחברת ארגמן מערכות שזכתה במכרז לקישוט מתחם המושבה הגרמנית לקראת פסטיבל "החג של החגים". העתירה נמחקה לבקשת העותרת שהגישה גם בקשה למתן צו מניעה זמני להפסקת העבודות, לאחר שלטענתה רוב עבודות הקישוט כבר הסתיימו ולכן העתירה ובקשת הצו מתייתרות.

בעתירה התבקש בית המשפט לבטל את את המכרז ולקיים מכרז חדש, ולחילופין לבטל את המכרז ולקבוע כי מפטאקס תזכה בו. הסיבה לכך, לטענתם של עוה"ד שלמה דגן ודנה פרחי דיין שמייצגים את מפטאקס, היא שבית הגפן תפר את המכרז כך שחברת גיל טייכמן – מערכות עיצוב תאורה, שנמצאת בהליך כינוס נכסים ולכן לא היתה יכולה להשתתף במכרז, השתתפה בו במסווה של חברה אחרת בשם ארגמן מערכות.

בעתירה נטען כי בכל השנים האחרונות, למעט בשנת 2018 שבה היא לא השתתפה במכרז, זכתה חברת גיל טייכמן – מערכות במכרז למרבית העבודות. "זכייתה של ארגמן מערכות נועדה כדי שטייכמן יבצע את העבודות באמצעות הצוות שלו" נכתב בעתירה "מהתנהלות זו של ועדת המכרזים עולה חשש כבד מאוד לכך שנעשה שימוש במכרז לתכלית זרה פסולה, שיקולים זרים, משוא פנים, אפליה קשה הפוגעת הן בעותרת והן במציעים פוטנציאלים אחרים, וכל זאת על מנת להכשיר את זכייתו של טייכמן ולקבוע את מעמדו הכמעט מונופוליסטי, כפי שהדבר ככל הנראה צלח בסוף. במילים פשוטות – מי שזכה במכרז הוא גיל טייכמן, חברה בהליכי כינוס נכסים, אך זאת במסווה של חברת ארגמן".

בהמשך נטען כי לחברת ארגמן שזכתה במכרז אין ניסיון בתחום קישוטי ותאורת הרחוב וכי חוסר ניסיונה לא מנע מוועדת המכרזים להעניק לה את הציון הכולל הגבוה ביותר, "וזאת לאור ניקוד גבוה בקריטריונים מוזרים הנתונים לשיקול דעתה הרחב של הוועדה כמו 'ייחודיות' ו'התרשמות כללית'. קריטריונים מוזרים אלה נקבעו רק על מנת שלא ניתן יהיה לתקוף אותם בפני בית המשפט".

טענה נוספת שעלתה בעתירה נגעה לאילוצי הזמן במכרז. "לוח הזמנים שבו נקטה המשיבה 1 (בית הגפן; ש"מ) אינו נותן זמן סביר לתקוף את החלטתה – דבר המוכיח כי הזכייה של משיבה 3 (ארגמן מערכות; ש"מ) תוכננה מראש וכי מדובר במכרז תפור. המכרז יצא ב-16 באוקטובר, בעוד שהגשת ההצעות נקבעה ל-20 באוקטובר, כאשר תחילת העבודות נקבעה לאמצע נובמבר וסיומן ב-1 בדצמבר – מה שמותיר בידי העותרת (מפטאקס מסחר וייצוא; ש"מ) אפס זמן להגשת עתירה, לדיון בה ולהכרעה".

עוד נטען בעתירה כי בית הגפן ביטל את הדרישה להפקדת ערבות בנקאית כתנאי להשתתפות במכרז לגבי כל המשתתפים, "אך נראה כי ביטול זה נועד להקל דווקא על טייכמן בשל היותה של חברתו בהליכי כינוס נכסים".

בסיום העתירה נכתב: "רצף העובדות והטענות מחייב את ביטל זכייתה של ארגמן מערכות במכרז. הצטברות הפגמים מעלה חשש כבד כי המכרז לא היה אלא עלה תאנה להחלטת בית הגפן למסור את העבודה לארגמן מערכות ובאמצעותה לגיל טייכמן, וכי תוצאותיו נקבעו מראש, בבחינת משיכת חוטים מבפנים".

 

 

בכתב התשובה לעתירה שהוגש לבית המשפט ביקש בא כוחו של בית הגפן עו"ד ג'ובראן ג'ובראן, שהשיב גם בשמה של העירייה, לדחות את את העתירה בטענה כי לבית המשפט אין סמכות לדון בה. באשר לאילוצי הזמן נטען כי "השנה, להבדיל משנים קודמות ובשל בעיות תקציביות וקיצוץ התקציב באופן משמעותי, התעכב פרסומה של ההזמנה, ומכאן שבית הגפן פעל בלוחות זמנים קצרים מהרגיל".

עוד נכתב כי "אין לסבול את הטענה כי הזוכה היתה חברת מעטפת עבור גיל טייכמן, שמועסק על ידי הזוכה. העובדה הזו היתה ברורה ומונחת על השולחן בפני הוועדה, אך היא לא העניקה לו ניקוד מועדף, והניסיון הקודם שאליו התייחסה הוועדה הוא ניסיון החברה עצמה".

עוד נטען כי טייכמן השתתף במכרז בשנה שעברה אך לא זכה בו, "כך שאם היא לא נבחרה בשנה שעברה אז בטח לא היתה מחויבות להצעתו או אליו, והמכרז לא נתן יחס מיוחד אליו".

כמו כן נטען בתשובתו של עו"ד ג'ובראן כי עיריית חיפה היא ישות משפטית נפרדת מבית הגפן ואין לה נגיעה למכרז ולהחלטתה של ועדת המכרזים, ולכן יש למחוק את העתירה נגדה.

יצוין כי בית הגפן אמור למסור ביום ראשון את תגובתו לבית המשפט שידון בבקשתה של חברת מפטאקס לחייב את בית הגפן בהוצאות ההליך המשפטי.

יניב ארגמן הבעלים של חברת ארגמן מערכות: "החברה שלנו נוסדה בשנת 2000 ומתעסקת במערכות הגברה ועיצוב לאירועים. במשך השנים עשינו את עבודות התאורה ועבודות קבלנות נוספות עבור גיל טייכמן. חברתנו רכשה מכונס הנכסים את חברת טייכמן, והעובדים לשעבר של טייכמן הצטרפו לחברה שלנו, ובכך גם קיבלנו את היכולות המלאות של טייכמן לעבודות שונות. חבל מאוד שהחברה שעתרה לא יודעת כנראה להפסיד בכבוד במכרזים. אני יודע שהיא ביקשה למחוק את העתירה כי היא כנראה הבינה שהיא נכנסת ללופ שיהיה לה קשה מאוד לצאת ממנו. תכננו לתבוע את החברה הזו, אבל ברגע האחרון הבנתי שהם נסוגו וברחו".

האם אתם חברה משותפת עם גיל טייכמן?

"אנחנו החברה שרכשה מכונס הנכסים את הציוד בצורה רשמית. לגבי הצוות, את מי שבחר לעבוד איתנו קיבלנו בזרועות פתוחות. זכינו במכרז, ולא במסווה של טייכמן. חברת טייכמן נכנסה לקשיים כלכליים ועברה כינוס נכנסים. צירפתי את טייכמן לחברת ארגמן מערכות. שימותו הקנאים".

עדכון (14:21): השופט מנחם דניאל קבע היום (חמישי) כי העותרת, חברת מטאפקס, היא זו שתשלם את הוצאות המשפט בסך של 4,095 שקל. כמו כן קיבל בית המשפט את טענתו של ג'ובראן כי אין לבית המשפט סמכות עניינית לדון בעתירה נגד בית הגפן מעצם היותו של המרכז עמותה עירונית וכתב: "העותרת לא פירטה מדוע יש לבית המשפט לעניינים מינהליים סמכות לדון במכרזיה של עמותה רשומה שאינה גוף או רשות. העתירה הוגשה גם נגד עיריית חיפה שאפילו לא נטען בעתירה שהיא היתה מעורבת במכרז. כל מה שנטען היה שבית הגפן נמצא תחת חסות עיריית חיפה, וזה אינו מקנה סמכות לעתור. על כן דין העתירה להימחק מחוסר סמכות עניינית".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מנגלה המגלה

    יש אנשים מתוך אגף תרבות שמעורבים בדבר הזה לא אנקוב בשמות אבל כדאי מאוד לעשות בדק בית רציני מאוד שם תופרים מכרזים כבדים כמו אלה של התאורה ונהנים מהטבות לאחר מכן שווה בדיקה.

  2. בית המשפט מגן על נורמות פסולות

    מכרז של 4 ימים בלבד? זה נראה למישהו תקין?
    אין סמכות לעתור נגד עמותה.. מאיפה מגיע רוב תקציבה אם לא כולו? מעיריית חיפה, זה גוף עירוני לכל דבר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר