תקיפה של אדם בחיפה על ידי חזיר בר (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)
תקיפה של אדם בחיפה על ידי חזיר בר (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

הווטרינר העירוני: "היו בחיפה שלוש תקיפות של חזירי בר"

בכנס בנושא חיות בר העביר מנהל השירות הווטרינרי בעיריית חיפה ד"ר יאיר וייס הרצאה שעסקה בחזירי בר, וסיפר על תקיפות של אנשים וחיות מחמד, על הנזקים שגורמים החזירים ועל הפסקת פעולות הדילול. לסיכום אמר ד"ר וייס: "יהיה צורך נקודתי להשתמש גם בשיטות קטלניות, אבל לא הכל תלוי בי"

פורסם בתאריך: 20.12.19 07:57

ב-26 בנובמבר התקיים ברמת הנדיב כנס בנושא חיות בר, שמטרתו היתה להציג היבטים שונים ודרכי התמודדות עם חיות בר בדגש על מינים מתפרצים. בכנס השתתפו כ-150 אנשי מקצוע, בעלי עניין ומומחים מהארץ ומהעולם, ובהם גם מנהל השירות הווטרינרי בעיריית חיפה ד"ר יאיר וייס. הרצאתו של ד"ר וייס בכנס עסקה בחזירי בר, ובה הוא גילה כי נרשמו בעיר שלושה מקרים שבהם חזירים תקפו אנשים.

“חזירי בר הם מין מתפרץ", אמר וייס, "הוא מסתדר נהדר בטבע ולא צריך את העיר בשביל לחיות. חלק מהאנשים שוכחים את זה. הוא יכול לחיות בטבע, הוא חי בארץ ובכל העולם בטבע, ואין שום צורך לחשוב שהוא חייב לנו את חייו".

בהמשך ההרצאה סיפק וייס רקע של חזירי הבר בחיפה ואמר: "עד שנת 2006 היה שיווי משקל הרמוני בין התושבים בשכונות לחזירי הבר בשטחים הירוקים. אני, כמי שאוהב טבע ויורד לוואדיות, הייתי רואה את עקבותיהם במרחק של 30-20 מטר מהחצרות, אבל כשהם רק הריחו אותי וראו שאני מתקרב הם היו בורחים. לראות אותם היה ממש קשה. אבל המצב השתנה. מ-2006 ראינו כניסה של חזירי בר לתוך השכונות, כפי שקרה בברלין ב-2007. התחלנו לראות נזקים ותקיפות של תושבים ושל חיות מחמד. נוצר פחד בקרב התושבים, ובעיקר הילדים, לצאת מהבתים, והיתה פגיעה במרקם האורבני התקין של העיר. זו הבעיה הכי חמורה והכי נפוצה. עיריית חיפה לקחה את הנושא לידיים והיא מטפלת בו זה שנים במשאבים לא מועטים, בניגוד לרוב הערים בארץ, ומהווה דוגמה לערים רבות".

 

חזירי בר בגן ציבורי בחיפה (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

חזירי בר בגן ציבורי בחיפה (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

 

באשר לדילולם של חזירי הבר אמר הווטרינר העירוני: "הנוכחות של חזירי בר מתאפיינת בעונתיות. רואים אותם הרבה יותר בחודשי הקיץ ופחות בחודשי חורף הגשומים. ב-2012 התחלנו בפעילות דילול מוסדרת ביחד עם פעילויות נוספות, אבל הדגש היה על דילול. ב-2019 עברנו לפעילות הומאנית משתי סיבות עיקריות. ראשית, פעולות הדילול לא נתנו את התוצאות הרצויות, ושנית, ראש העיר התחלף. ראש העיר הנוכחית אוהבת בעלי חיים ורואה חשיבות גדולה בלא לפגוע בהם".

ד"ר וייס הוסיף כי "מ-2014 ועד 2018 הדילול גדל פי שניים, אבל לא הגענו למטרה המיוחלת. כדי להתחיל לשלוט באוכלוסיית החזירים יש לדלל 60-50 אחוז מהם, וזה דבר שלא הגענו אליו". לדבריו, משנת 2013 ממוצע התלונות של תושבים למוקד העירוני באשר לחזירי בר הוא 1,500 בשנה, כלומר כארבע תלונות ביום.

לאחר מכן עבר ד"ר וייס לעסוק בבעיות שבחדירת החזירים אל השטח האורבני: "הפחדה היא בעיה חמורה מאוד, אך יש גם נזקי רכוש, העברת מחלות, תאונות דרכים, פגיעה בחיות מחמד ואף טריפתם, ופציעות של תושבים. באשר להפחדה, הבעיה הגדולה ביותר היא פחד לצאת מהבית. אם אנשים אומרים לי 'אני לוקח את הילדים לבית הספר כדי שהם לא ילכו לבד', אם אנשים פוחדים לחזור בלילה הביתה, אם אחות שמסיימת משמרת מפחדת להיכנס הביתה, זה הדבר הכי חמור".

 

חזיר בר בחיפה (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

חזיר בר בחיפה (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

 

 

באשר לנזקי רכוש אמר הווטרינר העירוני: "החזירים הופכים את הדשא בגינות ציבוריות ובגינות פרטיות, אבל נזקי רכוש יכולים להיות הרבה יותר מורכבים. ברחוב זלמן שניאור יש בניין שהדיירים בו אהבו חזירים וזרקו להם שאריות של אוכל. לילה אחד, כשהחזירים הסתובבו שם במספרים גדולים, הם הפילו בלוני גז ונגרמה דליפת גז. פינו את הדיירים מהבניין והשתלטו על הדליפה בלי שהיה פיצוץ, אבל זה רק מדגיש למה החזירים לא צריכים להיות בעיר ומהו הנזק שהם עלולים לגרום".

בנושא העברת המחלות ציין וייס את הכלבת ("אם היא תגיע לחזירי בר בתוך העיר, אנחנו נהיה בבעיה"), את הטריכולוזיס, את קדחת Q, את הלפטוספירה פומונה ואת הלפטוספירה ברטיסלבה.

ואז הגיע ד"ר וייס לנושא התקיפות והציג תמונה של כלב פצוע שנפגע מחזיר ברחוב דרך הים ושל אדם שהותקף בשדרות מוריה. "הכלב הזה קרוע לכל אורכו" הוא אמר, "חזיר שהסתובב שם רדף גם אחרי אנשים וגם אחרי כלבים, ובסופו של דבר הוא פגש כלב אחד. וזהו ולרי, בן 76, שהלך לתומו עם אשתו בשדרות מוריה, קרוב למרכז הכרמל. חזיר יצא ממדרגות אוליפנט, תקף אותו וגרם לו לפגיעות ברגל וביד שהצריכו אותו לעבור כמה ניתוחים. החזיר קרע אותו ביד, הוריד לו את העור וגילה את כלי הדם ואת הגידים. היו לנו בתוך העיר שלושה מקרים של תקיפות".

 

תקיפה של כלב על ידי חזיר בר (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

תקיפה של כלב על ידי חזיר בר (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

 

הווטרינר העירוני הסביר כי החזירים מגיעים לשכונות כדי לחפש מזון ומים: "ממעקב אחרי מה שקורה בעיר ומשנים של תצפיות הבנו שיש שני סוגים של חזירים. הראשון הוא חזיר הכפר, שהוא החזיר הבסיסי שהכרנו לפני 2006, אשר מפחד מבני אדם ולא מתקרב לשכונות. השני הוא חזיר העיר שאיבד את הפחד וישן בחצרות. אנחנו גורמים לסלקציה בסוג השני".

ד"ר וייס הראה תמונות של חזירים שהופכים פחי אשפה וניזונים גם מאוכל שמשאירים תושבים לחתולי רחוב, ואמר: "השארת אוכל בשטחים הפתוחים מביאה את החזירים וגורמת להם לאבד את הפחד מאיתנו. אנחנו הבעיה, ולכן אנחנו הגורם שצריך לפתור את הבעיה או להתמודד ולהילחם בה". הוא ציין מקרה של תקיפת חתול וטריפתו על ידי חזירים שאירע בשנת 2014 והציג תמונה של המקרה. כדי לצמצם את תופעת האכלת חזירי הבר ציין וייס את הדרכים שנוקטת העירייה, ובהן קיבוע של פחי זבל, שינוי בצמחייה העירונית בדגש על פחות צמחים שמניבים פירות, אכיפה נגד תושבים שמשאיר שאריות מזון ברחבי העיר, תוכנית חינוכית בבתי הספר לאהבת חיות הבר ולמניעת האכלה, גידור וחסימות נקודתיות, הקמת תחנות האכלה מסודרות לחתולים, ועריכת מחקר וסקר אקדמי בניהולו של פרופ' דן מלקינסון מאוניברסיטת חיפה – מחקר שבמסגרתו הותקנו קולרים על כמה חזירי בר ומצלמות בשטח שיסייעו להבין את דפוסי התנהגותם ולהעריך את מספרם, וכך לגבש המלצות לצמצום החיכוך בין התושבים לחזירים.

 

טריפה של חתול על ידי חזיר בר (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

טריפה של חתול על ידי חזיר בר (צילום מתוך הרצאתו של ד"ר יאיר וייס)

 

בסיום הרצאתו אמר ד"ר וייס: "ברור לי שהתוכניות האלה הן מצוינות, אבל יש מקרים חריגים של איבוד פחד. אנחנו רואים אותם, ויש שיטות טיפול שכנראה איחרנו את המועד להשתמש בהן. יהיה צורך נקודתי להשתמש גם בשיטות לטאליות (קטלניות), אבל לא הכל תלוי בי".

"כלבו – חיפה והצפון" פנה לעיריית חיפה בבקשה לראיין את וייס באשר לדברים שעלו מהרצאתו, אך הפנייה לא זכתה לתגובה כלשהי.

יצוין כי מחר (שישי) בשעה 12:30 תתקיים בכיכר צפרירים בכניסה לשכונת כרמליה הפגנה של תושבים נגד אוזלת ידה של העירייה בטיפול בהתפשטותם של חזירי הבר בחיפה.

מירב סלע, מהפעילים הבולטים שדורשים מעיריית חיפה לפעול להרחקת חזירי הבר מהשכונות: "ההרצאה של ד"ר וייס לא מחדשת לנו שום דבר. עכשיו זה יוצא אל הציבור, אבל מי שעסק בנושא יודע את זה, וכך גם הווטרינר העירוני. פשוט יש מי שבוחר להסתיר את האינפורמציה על תקיפות של בני אדם וכלבים ועל טריפה של חתולים כדי לא להקפיץ את כולם. החזירים לא צמחונים, הם אוכלים גם בשר, וחזירי הבר בתוך השכונות איבדו כל פחד. חזיר בר הוא בעל חיים חכם, וכשנצרב לו בזיכרון שהוא יכול להתקרב לבני אדם ולקבל אוכל, הוא ימשיך לעשות את זה. כל אוהבי החזירים במירכאות גורמים לכך שנגיע לנקודת אל חזור. הם גורמים לכך שבסופו של דבר יטפלו בהם בצורות שאנחנו לא רוצים שיטפלו בהם. אנחנו רוצים שהעירייה תפעל בדרכים הומאניות, אבל ככל שאנחנו מבזבזים זמן לא תהיה ברירה ויצטרכו לטפל בהם בצורות אחרות. אנחנו לא רוצים להגיע לשם, אבל זה מה שכנראה הולך לקרות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. תושבי כרמליה ליבי איתכם !!

    גם תמ"א עודפת ,פקקי צוואר בקבוק ביציאות מהשכונה , מחסור בחניות. ועכשיו התעצמות מכת חזירים משוטטים. תעשו חשבון נפש על הבחירות שלכם בקלפי ! מקווה לימים טובים יותר.

  2. ליליאן

    עוד פרט שהעירייה בראשותה של העבריינית המורשעת "שכחה" לספר לנו

  3. אלי

    שה׳ יוריד את הנבלה הזו מראשות העיר אמן אמן
    היא הרסה לי את חיפה שלי הרסה לי אותה

  4. ראש העיר אפשר להודות בטעות לא יקרה כלום

    יש להודות בטעות ולחזור לדילול מיידי והרחקתם מחוץ לואדיות האלו לפארק הכרמל.

  5. הצחקתם

    ההיסטריה שלכם עוברת כל גבול. אנחנו חיים עם החזירים שנים ושום דבר לא קרה. (שנים לפני שקליש חשבה להיות משהו בעיר הזו, אגב. אבל מה זה משנה אם אפשר בדרך להאשים אותה גם בזה. גם את ארלוזורוב אומרים שהיא רצחה). הייתי מדלל כמה אנשים פה בעיר לפני שהייתי מדלל חזירים.

  6. אלפרד

    גם להרחיק אוכל וגם להקים תחנות האכלה לחתולים? מישהו פה התבלבל. חלק ניכר מגורמי המשיכה לחזירים זו ההאכלה הפסיכית של חתולים בכל מקום!!
    צריך לאסור בחוק האכלה והשחכה של כל פרט מזון שלא בפח אשפה!!

  7. אקולוג

    תקנסו מאכילי חזירים, תשמרו על סניטציה ובכללה חא להאכיל גם חתולי רחוב באזורים שהחזירים מגיעים..והכי חשוב תבצעו דילול ומשמעותי! לא חובבני, רק ככה ההרתעה תחזור.

  8. עיר ללא חוק סדר וללא בטחון שקט או נקיון

    עיריית חיפה מפקירה את התושבים בחוסר אכפתיות משווע (מקווים שזה יירד מהכותרות)
    התושבים מזהמים את העיר (באף עיר בעולם לא מאפשרים האכלת חיות רחוב ודואגים להסגר עבורן)
    ריבוי החזירים גם יפחידו את המטיילים מלטייל בואדיות (עוד הפסד של תיירות)
    ולא אוכפים חוקי עזר על נקיון, שקט, פסולת בנייה וכד'
    ככה בדיוק מתנהלת עיר לוונטינית חסרת סדר חוק נקיון חוקי עזר ובטחון לתושב

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד לגב ראש העיר על האהבה הגדולה לחיות, אבל במקרה הזה , זה בא עח הבטחון שלנו.
    אם מסרבת לטפל בבעיה כנדרש, מוזמנת לקחת את היות האהובות האלה – אליה הביתה

  10. חיפאים

    לא מהיום, ראשי ערים איומים לעיר האומללה ששמה חיפה.
    פוליטיקאים שפלים ושבעים מפקירים את האזרחים!!!

  11. דניאל

    הייתי בהרצאה ובכנס – נכון שהמאמר מסקר את ההרצאה של יאיר, אבל הרוח של ההרצאה וגם שהכנס לא היה "איום קיומי", אלה – זה מטרד, זה יכול להיות מסוכן (אך על פי רוב, זה לא), ויש דרכים לטפל בעניין ללא הריגה (רק במקרים בודדים). חבל על כל ההתעסקות בפחד. סוחרי הפחד לא עוזרים בכלום.הלוואי היו מתיחסים לתעונות דרכים וחניה על המדרכות ככה….

  12. סם

    פחד אלוהים. לא ייתכן שתושבים יפחדו לחיות חיים שלווים, לפחד לצאת מפתח ביתם או לשלוח את ילדיהם לבד אפילו בשעות היום. הנדל"ן בחיפה יאבד המון מערכו במיוחד בכרמל. צריך לדלל אותם או לחסל אותם לגמרי, וכל כל החארטה של הירוקים לא שווה עד שיקרה אסון לאנשים תמימים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר