ההזמנה לכנס השקת חזון "עיר לכולן"
ההזמנה לכנס השקת חזון "עיר לכולן"

חזון "עיר לכולן" יושק בכנס בין לאומי מקוון

הצעה לסדר של חברת המועצה ויו"ר הוועדה לשוויון מגדרי נעמה לזימי בדבר אימוץ חזון לעיר רגישה מגדרית, שהוא המשך ישיר לפרויקט "עיר לכולן", עבר פה אחד במועצה העיר, וב-30 בספטמבר יושק החזון של הפרויקט, שאותו מובילה עו"ד דנה מירטנבאום, באירוע בין לאומי מקוון. לזימי: "הבשורה הזאת יוצאת מחיפה"

פורסם בתאריך: 14.9.20 09:33

בישיבת מועצת העיר האחרונה עברה פה אחד הצעתה לסדר של חברת המועצה ויו"ר הוועדה לשוויון מגדרי נעמה לזימי בדבר אימוץ חזון לעיר רגישה מגדרית, שהוא המשך ישיר לפרויקט "עיר לכולן". כל חברי המועצה שנכחו בישיבה, מהקואליציה ומהאופוזיציה, חילונים, דתיים, חרדים, יהודים וערבים, הצביעו בעד התוכנית שמקדמת עמותת איתך מעכי – משפטניות למען צדק חברתי ביחד עם עיריית חיפה ועם החברה האזרחית. וכך, ב-30 בספטמבר יושק חזון "עיר לכולן" באירוע בין לאומי מקוון, ובמסגרת זו יוצגו המלצות המדיניות.

את "עיר לכולן" יזמה ומובילה בשנתיים האחרונות דנה מירטנבאום, שגם היתה זו שהקימה את הסניף החיפאי של עמותת איתך מעכי, ביחד עם ראש העיר עינת קליש רותם, יועצת ראש העיר לשוויון מגדרי ביאטריז רוזן כץ, לזימי, חברות מועצת העיר, מחלקות הרווחה, החינוך, הביטחון והאגף לתכנון אסטרטגי בעירייה, וארגוני הנשים בעיר. יותר מ-500 גברים ונשים השתתפו בגיבושו של החזון ובקידום מדיניות עירונית לשוויון מגדרי, שכבר החל להיות מיושם בתוכניות העבודה של מינהל החינוך ומחלקת הביטחון.

מירטנבאום היא עורכת דין ויזמית חברתית, אשר בשני עשורים האחרונים יזמה והקימה תוכניות חדשניות המשלבות אקדמיה-קהילה-אקטיביזם, שינוי חברתי ועיצוב מדיניות למען נשים, צעירות ונערות. "ביחד קיימנו התייעצויות פומביות מעמיקות, אספנו את החוויות והרעיונות הייחודיים מהדרג המקצועי וממקבלי החלטות בעירייה, מארגוני חברה אזרחית, מעסקים, מהאקדמיה ומקבוצות מנהיגות הנשים והנוער של חיפה", היא מספרת, "התובנות שהתקבלו במהלך התהליך גובשו לחזון ולהמלצות למדיניות. ערכנו מיפוי בקרב כל קבוצות הנשים – של העירייה ושל ארגוני הנשים – והנושאים הרלוונטיים שעלו, כאלה שנשים חושבות שהם רלוונטיים לעניין, הם ביטחון במרחב הציבורי, בבית ובעבודה, תעסוקה ויזמות, תעסוקה בשכונות, היעדרן של נשים מעמדות השפעה וקבלת החלטות, צרכים ייחודיים של נשים ערביות, חינוך וספורט".

שוויון מגדרי אינו מתייחס רק לנשים.

"ככל שיש יותר שוויון מגדרי, יש יותר הסתכלות על מוגבלויות, על צרכים של אנשים מבוגרים ועוד. זה פשוט קו פרשת המים הגדול ביותר, כי נשים הן קבוצת האוכלוסייה הגדולה ביותר. מחקרים בעולם הראו שמקומות שיש בהם שוויון מגדרי הם יותר סובלניים, יותר רב תרבותיים ויותר פלורליסטיים, ועיריית חיפה באמת עשתה פה צעד גדול בכך שהיא העבירה את התוכנית במועצת העיר פה אחד".

 

עו"ד דנה מירטנבאום

עו"ד דנה מירטנבאום

 

בשנתיים האחרונות התקיימו בעיר במות שיתופיות שבהן השתתפו יותר מ-500 אנשים מכל המגזרים, כולל קבוצה גדולה של נשים חרדיות. המסקנות זוקקו וגובשו לתוכנית פעולה שמתחילה להיות מיושמת במחלקות שונות דרך הוועדה לשוויון מגדרי בראשותה של לזימי.

"את עבודת הגמר לתואר השני שלי עשיתי על ארגון אשה לאשה חיפה, שמחובר בקואליציית נשים חיפה לעמותת איתך מעכי אשר מובילה את פרויקט 'עיר לכולן' בחיפה", מספרת לזימי, "צללתי אל תוך ההיסטוריה הפמיניסטית בישראל, שבסיסיה מושרשים עמוק בחיפה. כבוד גדול שהצעה כזו, הראשונה שעברה בארץ ובוודאי תהווה השראה לערים רבות אחריה, צמחה בעיר עם היסטוריה ענפה כזו – העיר שבה הוקמו מרכז החירום הראשון לנשים מוכות ומרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, העיר שבה ארגונים הובילו מהפכות ברמה הארצית על הזכות להפלות, על מיגור הסחר בנשים בישראל וחשיפת פעולות קשות מצד הממסד כמו הזרקת הדפו פרוברה לנשים אתיופיות. בשל כך, השותפות עם העירייה – שותפות שצומחת מתוך החברה האזרחית – היא בשורה לעתיד טוב יותר, והבשורה הזו יוצאת מחיפה. כמי שרואה עצמה אקטיביסטית שהפכה לנבחרת ציבור ושותפה לתפישה הפמיניסטית בחיפה אני גאה אף יותר. זה מראה כמה החיבור הרב מגזרי בין העירייה, הארגונים והתושבים יכול לייצר חזון הוליסטי שהעולם היה צריך לצעוד לפיו כבר מזמן".

 

 

איך החזון מיושם בפועל?

"העברתי במועצת העיר פלטפורמה שמהווה תשתית שלפיה נוכל לעבוד לתיקון עיוותים בכל מקום באחריותה של העירייה, אבל לא מתוך כוונה טובה אלא כמדיניות. זה נותן לנו מנדט מלא להציף סוגיות ולבקש תיקון בתקציב העירייה, במדיניות שלה ובדרך ההסתכלות על תחומים רבים. למשל, כבר בישיבה הראשונה של הוועדה לשוויון מגדרי דיברנו על האפליה הקשה בספורט נשים בחיפה, כך שילדות נאלצות להתאמן בחדרה כי אין להן מגרשי אימון ותקציב בעיר. זה לא נתפש. השנה כבר בוצע תיקון חיובי, ואני חייבת לציין את הבנתו והירתמותו של מנהל רשות הספורט העירונית ניר שאול. אבל האם זה מספיק? ממש לא. צריכה להיות מדיניות ברורה שנשים, נערות וילדות זכאיות לשירותים שווים מהעירייה, ושהעידן שבו ספורט נחשב לתחום גברי, שבו במקסימום ייתנו לנו קצת פירורים מהשוליים של השוליים, עבר מהעולם. זאת כמובן סוגיה שמשליכה גם על בריאותן של נשים מגיל צעיר, על תפישת מסוגלות, על יכולת ועל דימוי".

 

נעמה לזימי (צילום: נופר חסון הנדלמן)

נעמה לזימי (צילום: נופר חסון הנדלמן)

 

מירטנבאום: "מחלקת החינוך היסודי של מיכאל שחר כבר הציגה את התוכנית של אגף החינוך לשוויון מגדרי בכל מוסדות החינוך, וכך גם אגף הביטחון בראשותו של יאיר זילברמן, כך שהמרחב הציבורי יהיה בטוח יותר, השימוש בתחבורה ציבורית יהיה בטוח יותר ועוד. המלצות המדיניות האלה מציגות תפישות מתקדמות בעולם. עשינו מחקר משווה ובדקנו מה קורה במקומות שמקדמים שוויון מגדרי בערים גדולות כמו וינה, מונטריאול ועוד".

לדבריה של מירטנבאום, "הכנס לעובדי העירייה יתקיים בשעות הבוקר, ובערב יהיה כנס פתוח לציבור, שיהיה בחלקו הגדול באנגלית עם תרגום לעברית ולערבית. ראש עיריית פיטסבורג בארצות הברית ידבר על הנעשה בעירו, סגנית ראש העיר של הלסינקי תדבר גם היא, ואנחנו מחכים לאישורים אחרונים מגורמים בווינה, במונטריאול ובעיר נוספת שהביעו הסכמה ראשונית. בעיקרון, נציג פריזמה גדולה, עם הסתכלות על העולם. חבל שאנחנו לא יכולים להטיס אותם לכאן, שזו היתה המטרה הראשונית. כמובן שגם זילברמן, שחר ודורית בר דוד מאגף הרווחה שמטפלת באלימות נגד נשים ידברו על היישום של החזון בתוכניות העבודה החיפאיות".

לזימי: "האמנה של 'עיר לכולן', שברוח שלה העברנו את ההצעה, כוללת תוכנית עבודה מקיפה שאותה בנינו עם הבמות השיתופיות שהתקיימו בשנה האחרונה. זהו נייר הלקמוס שעליו נעבוד כדי ליישם את החזון הזה. הכל מתקיים בברכתה של ראש העיר, וזו רוח גבית הכרחית וחשובה. קרה בחיפה אירוע היסטורי ומרגש, אך העבודה עוד רבה, רק שהפעם יש לנו את הגב המלא לבצע אותה".

הארגונים שלקחו חלק בגיבוש התוכנית הם רוח נשית, החצר הנשית, מרכז הזדמנות חיפה – מתקדמים לעבודה, בית הגפן, אמונה סניף חיפה, מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית חיפה והצפון, אשה לאשה – מרכז פמיניסטי חיפה, Mootag – אסטרטגיה מיתוג אימפקט, ויצו חיפה, מעון חירום לנשים, מאירות בלילה, בוסר, השגרירות האמריקאית, העמותה להעצמה כלכלית לנשים, עמותת כ"ן – כוח נשים, מרכז אדוה, דרור ישראל.

לינק להשתתפות בכנס: facebook.com/events/3924835194199169

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חיפאי

    לפני שמתרברבים בחדשנויות תוכיחו יכולת לשמר את הקיים. מאז הקדנציה של קאליש, תושבי חיפה חווים נסיגה והחמרה במרבית התחומים שפעלו סביר: משרד החינוך, חינוך מיוחד, ניקיון העיר וכו'. הקדנציה הזאת מתאפיינת בגימיקים ובהטבות למגזר מסוים על חשבון מגזרים אחרים. רק תזכרו שלכולם יש קול שווה בקלפי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שימו לב לתמונות המקשטות את ההזמנה: זוג כסאות ריקים, מגדלי חוף הכרמל שהוגדרו מהמבנים המכוערים בעיר, אוטובוס סתמי של מטרוני.ת עם שחט מסדה, בו לא עוברים אוטובוסי מטרונית ובניין הטיל שהן יגידו שהוא סמל פאלי זכרי. מכאן ברור שגם הגרפיקאים התקשו להבין מה זבול השכל "עיר לכולן" ולמה למדר גברים בתור אג'נדה הזויה. ואיך שיח נשי בלבד ועמותות נשים בלבד, תורם לשוויוניות או שמא מנציח אג'נדת התקרבנות שבלעדיה לאותם גופים אין תכלית ותקציבים..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר