השטח של תש"ן שעמד במרכזה של המחלוקת (צילום מתוך העתירה שהגישה חברת תש"ן)
השטח של תש"ן שעמד במרכזה של המחלוקת (צילום מתוך העתירה שהגישה חברת תש"ן)

פשרה: תש"ן תשלם לעירייה 18 מיליון שקל

לאחר שחברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן) הגישה עתירה מינהלית נגד עיריית חיפה חתמו הצדדים על הסכם פשרה שלפיו תשלם החברה לעירייה 18 מיליון שקל בגין היטל תיעול במתחם קרקעות הצפון. הסכם הפשרה קיבל תוקף של פסק דין

פורסם בתאריך: 8.2.21 10:02

חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן) תשלם לעיריית חיפה 18 מיליון שקל לאחר שהושג הסכם פשרה בין הצדדים. ההסכם נחתם במסגרת עתירה מינהלית שהגישה תש"ן נגד העירייה באפריל 2020 לאחר שהעירייה דרשה מהחברה תשלום של יותר מ-25 מיליון שקל בגין היטל תיעול במתחם קרקעות הצפון.

העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בעקבות מכתב הדרישה ששלח באוקטובר 2018 גזבר העירייה דאז ג'קי ואקים, ובו נכתב כי מועצת העיר החליטה בדצמבר 2014 על התקנת תיעול בתחום אזור איסוף חיפה ובתחום אזור איסוף מפרץ חיפה. הפרויקט להתקנת תיעול באזור איסוף מפרץ חיפה, תת אזור צומת הקריות ואזור התעשייה החל בשנת 2015, ובשנת 2017 החלו העבודות להתקנת תיעול ברחוב החרמש ולהסדרת ניקוז מעביר מים ברחוב. מכיוון שבחוק העזר לחיפה (תיעול) נקבע כי בעל נכס שנמצא באזור איסוף אשר הוחלט לבצע בו עבודות תיעול ישלם לעירייה אגרת תיעול בהתאם לשיעורים שנקבעו, כתב ואקים כי חובה של תש"ן לעירייה עמד אז על 25,136,236 שקל. "ככל שאתם חולקים על החיוב, עומדת לכם האפשרות להגיש עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בחיפה", סיים ואקים את מכתבו.

בעתירה שהגישה תש"ן נכתב כי מדובר "בעתירה מינהלית מוצדקת מאין כמוה נגד חיוב באגרת תיעול בסך עתק של כ-25 מיליון שקל, זאת בשעה שנכון לכתיבת שורות אלו אין למקרקעין כל פתרון ניקוז, ולמעשה המקרקעין מהווים את פתרון הניקוז לעיר חיפה בבחינת הרצחת וגם ירשת. מבדיקה שערכה העותרת בתוכניות הניקוז שחלות על המקרקעין נמצא כי הנכס הוא למעשה 'פשט הצפה', דהיינו – אזור המיועד לקליטת הצפות מנחל קישון. באופן זה נצפו בחודשי החורף האחרונים הצפות בקרקע שהן בבחינת היא הנותנת כי הנכס אינו מתועל".

עוד טענה תש"ן בעתירה כי "החיוב הושת על המקרקעין למרות שאלו כלל אינם מצויים בתחום התכנון של המשיבה, ולכן אינם יכולים להיות חלק מאזור האיסוף שקבעה המועצה" וכי "התברר שתשתיות הניקוז באזור שבו מצויים המקרקעין הם באחריות רשות הניקוז קישון, כך שהעירייה אינה יכולה לחייב את המקרקעין באגרת תיעול".

בעתירה ביקשה תש"ן מסגן נשיא בית המשפט המחוזי השופט רון סוקול להורות על ביטול החיוב, כולו או חלקו, ולחלופין להורות לעירייה לתקן את החיוב ולערוך אותו בהתאם לדין.

 

 

לטענתה של תש"ן, העירייה השיבה בנושא היעדר פתרון ניקוז כי "ייעודן העיקרי של תשתיות הניקוז הוא למנוע הצפות, כאשר כל נכס בעיר נהנה ממערכת הניקוז הפנימית הנמצאת בתוכו. הנכס של העותרת הוא שטח קרקע גדול, בלתי מפותח ובלתי מבונה, שהוא נמוך מבחינה טופוגרפית ובגבולו המערבי זורם נחל הקישון. בהיותו של השטח בלתי מפותח, הרי שלא קיימת בו תשתית ניקוז פנימית מסודרת כפי שקיימת בכל נכס מבונה, ולכן אין זה מפתיע שבחודשי החורף סובל הנכס מהצפות".

העירייה טענה כי בסמכותה של תש"ן לפתח את השטח אך היא מעדיפה שלא לעשות זאת, ובאשר לסמכות הגבייה היא ציינה כי "הנכס של העותרת מצוי בתחום שיפוט העיר חיפה ואינו מצוי במרחב תכנון מקומי חיפה, אך הדבר אינו מעלה ואינו מוריד, ואינו פוטר את העותרת מתשלום אגרת תיעול לעיריית חיפה. חוק העזר (תיעול) חל בראש ובראשונה על תחום השיפוט של העיר חיפה, כאשר ההפניה למרחב התכנון המקומי בסעיפי חוק העזר נועדה להוסיף שטחים המצויים בתחום התכנון אך אינם מצויים בתחום השיפוט, ולקבוע שגם הם יחויבו".

העירייה ציטטה מפסק דין שניתן במשפט שלה נגד בז"ן, ולפיו "די בכך שהנכס מצוי בתחום שיפוט חיפה על מנת שחוק העזר תיעול יחול עליו, וזאת גם אם אינו מצוי בתחום התכנון המקומי חיפה".

לאחר ששטחה את טענותיה בכתב ההגנה ביקשה העירייה מבית המשפט לדחות את העתירה על כל חלקיה שכן מדובר "בחיוב מבוסס שהושת כדין. לא הוכח פגם כלשהו בחיוב, ובוודאי שלא נפל פגם של חוסר סבירות קיצוני שיצדיק את התערבותו של בית המשפט".

בהתאם להמלצתו של השופט סוקול פתחו הצדדים במשא ומתן במטרה לפתור את המחלוקות בנושא התשלום, ובסופו הם הגיעו כאמור להסכם הפשרה. לפי ההסכם, "מבלי שיודה מי מהצדדים בטענות הצד שכנגד, תש"ן תשלם לעירייה סך סופי של 18 מיליון שקל לסילוק סופי ומוחלט של דרישת התשלום. תשלום סכום הפשרה יוסדר על ידי תש"ן באמצעות העברה בנקאית שתבוצע תוך שלושה ימי עסקים לאחר חתימת הסכם זה על ידי שני הצדדים לחשבון נאמנות. לאחר ביצוע תשלום סכום הפשרה ימציא בא כוחה של העירייה לבא כוחה של תש"ן תדפיס מספרי העירייה אשר מעיד על איפוס יתרת חוב היטל תיעול של תש"ן בגין המקרקעין שחויבו במסגרת דרישת התשלום".

הצדדים הגישו לבית המשפט בקשה לתת להסכם תוקף של פסק דין, וזה אכן ניתן ב-27 בינואר על ידי השופט סוקול.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הם ימשיכו להגדיל את הזיהום ואחסון כמויות עצומות של דשנים ודלקים הפטרו-כימיים עד שהכל יעלה פה כמו ענן התופת בביירות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד לקליש על המאבק הבלתי מתפשר על בריאותם של התוושבים. עוד ח"י מליון ועוד ח"י מליון עד שלמפעלים לא יהיה שווה להיות פה והם יצאו מרצונם.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מתי מעיפים את התש"ן הזה משם ? אפשר להקים שם יופי של שכונות בקריית חיים , להרוס את השיכונים ולבנות גם במקומם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר