קן הנוער העובד והלומד בכרמל הצרפתי (צילום: טליה ריטר)
קן הנוער העובד והלומד בכרמל הצרפתי (צילום: טליה ריטר)

לאחר 65 שנה: קן הנוער העובד והלומד בכרמל צרפתי צפוי לעבור למקלט

יוצאים למאבק: בהתאם להחלטת ועדת ההקצאות, הקן הוותיק מתוכנן לעבור למקלט בבית הספר ליאו באק, כשאת מקומו יתפוס שבט "מגשים" של הצופים. בעירייה מנמקים את ההחלטה בחוסר פעילות בקן, ואילו בנוער העובד והלומד אומרים: "לא רק שניהלו מאחורי הגב שלנו הליך להקצאת המבנה לתנועה אחרת תוך נכונות לסכסך בין תנועות נוער שונות בעיר, אלא גם כיסו על כך בשיחות 'חינוכיות' על פיתוח הפעילות. הפעילות בקן רק גדלה"

פורסם בתאריך: 19.4.21 14:03

רכזים ופעילים בקן הנוער העובד והלומד בכרמל הצרפתי יוצאים למאבק. בדצמבר האחרון אישרה מועצת העיר את פרוטוקול ועדת ההקצאות של העירייה, לפיו סניף הנוער העובד והלומד יוקצה לשבט "מגשים" של הצופים, ואילו הקן של הנוער העובד יעבור למקלט בתוך בית הספר ליאו באק. בוגרי הקן בעבר והחניכים בהווה החליטו להילחם על רוע הגזירה, וכעת קוראים לכל מי שהתחנך בסניף לאורך השנים להצטרף למאבקם.

אתמול (ראשון) העלו בוגרי הקן לפייסבוק פוסטים, שבהם קראו לבוגרים ולכל מי שמעוניין לקחת חלק במאבק לשלוח פרטים, שבאמצעותם ייצרו איתם קשר לגבי המשך הצעדים. בדף מילוי הפרטים, שאותם מתבקשים התומכים למלא נכתב: "תמיכה במאבק קן כרמל צרפתי – שומרים על המבנה המיתולוגי. זה 65 שנים מהווה הקן בית שני לאלפי בני נוער וצעירים, שצמחו להיות אנשים ערכיים, תורמים לקהילה ומנהיגים. עיריית חיפה בראשות עינת קליש לוקחת במחטף ובחוסר שקיפות את המבנה ההיסטורי. במקום למצוא פתרונות אמיתיים, פוגעים בחניכים ובפעילות. אנחנו צריכים את תמיכתך כדי להיאבק על המבנה המיתולוגי ועל מרכזיותה של התנועה בשכונה. ניצור איתך קשר כדי להסביר מהן דרכי הפעולה ואיך אפשר לסייע. אנא הפיצו את ההודעה והקישור לעוד אנשים שיתמכו בנושא".

"ביקורי פתע במבנה"

מפרוטוקול ועדת ההקצאות עולה, כי תנועת הצופים העבריים הגישה בקשת הקצאה למבנה שבו שוכן הקן של הנוער העובד והלומד ברחוב אדמונד פלג. בהתייחסות של משרד מהנדס העיר נכתב, כי ההמלצה היא לאשר את ההקצאה לצופים, שכן חוזה ההקצאה של הנוער העובד והלומד הסתיים, וכי "על פי הדיווחים של קובי ורד מנהל רשות הנוער בעירייה, יש במקום פעילות מועטה מאוד של הנוער העובד והלומד. במקביל, על פי קובי ורד, סוכם עם מנכ"ל ליאו באק, מר אופק מאיר, כי תנועת הנועד העובד והלומד יפעלו בתוך חטיבת הביניים של בית הספר ליאו באק".

חניכות קן הנוער העובד והלומד בכרמל הצרפתי (צילום: טליה ריטר)

חניכות קן הנוער העובד והלומד בכרמל הצרפתי (צילום: טליה ריטר)

בהתייחסות מערכת החינוך והתרבות לבקשת ההקצאה של הצופים נכתב: "בהתאם לחוות דעת של גב' ורד אלברט, מנהלת תחום נוער ברשות הנוער – מנהל חינוך מיום 19 בינואר 2020 "הנכס הוקצה שנים רבות לתנועת הנוער העובד והלומד. זה כשנתיים רשות הנוער מקיימת מספר רב של פגישות עם רכזי הנוער העובד והלומד, לאור העובדה שאיננו מרוצים מהיקף פעילותם בעיר. רשות הנוער קיימה בחצי השנה האחרונה שלושה ביקורי פתע במבנה, ולמען הסר ספק, כל פעם ביום פעילות אחר ובשעות אחרות, וגילתה כי אין פעילות רבת משתתפים בסניף זה. שטחו של המבנה הינו 290 מ"ר ואינו מתאים להיקף הפעילות שקיים היום בקן הנוער העובד והלומד – קן כרמל צרפתי. הקן מונה היום למיטב הבנתנו כ-50 ילדים ולכן צריך מבנה קטן בהרבה. רשות הנוער פנתה למר אופק מאיר, מנכ"ל ליאו באק, וביקשה ממנו כי יקצה שטח הקיים בתוך בית הספר לטובת תנועת הנוער העובד והלומד. המבנה הינו מקלט ששופץ המתאים לאופי ולגודל הפעילות של התנועה".

עוד נכתב בהתייחסות מערכת החינוך: "מקום פעילות תנועת הנוער הצופים העבריים – שבט 'מגשימים', המונה 320 חניכים נמצא היום מקלט בתוך בית הספר טשרניחובסקי. המקלט מונה חדר פעילות אחד, וכאשר יש פעילות, השבט משתמש בחצרות בית הספר. עקב בעיית הביוב הקיימת במקלט, השירותים רוב הזמן אינם תקינים והילדים נאלצים ללכת למבנה אחר ולהשתמש בשירותים שבית הספר הקצה להם. כמו כן במקלט בעיה קשה של חולדות. למרות מאמצי רשות הנוער ומחלקת המקלטים בעירייה, אנו איננו מצליחים לטפל בבעיה באופן מוחלט ותופעה זו חוזרת בכל פעם על עצמה. גם מערכת החינוך ממליצה לאשר את בקשת ההקצאה של הצופים ומבטיחה כי 'רשות הנוער תעמוד בקשר מתמיד עם מר אופק מאיר על מנת שיקצה לנוער העובד והלומד את המקלט בתחומי אחריותו'".

"רצף של התנהלות כושלת"

מנהל מחוז חיפה של הנוער העובד והלומד, עומר אשואל: "המבנה הזה משמש את תנועת הנוער העובד והלומד מאז שההסתדרות בנתה אותו לפני יותר מ-60 שנה. זה הבית של הנוער בשכונה, כאן התחנכו אלפי תושבי העיר להיות מנהיגים, משפיעים, מובילים, מפקדים, מנהלים. העירייה, בראשותה של עינת קליש, פועלת בסגנון שלא הולם את 2021. מנהלים במשך שנתיים שלמות תהליך הקצאה במחשכים, ב'אותיות הקטנות', בלי לטרוח לעדכן אותנו בהליך הפורמלי. לא רק שניהלו מאחורי הגב שלנו הליך להקצאת המבנה לתנועה אחרת תוך נכונות לסכסך בין תנועות נוער שונות בעיר, אלא גם כיסו על כך בשיחות 'חינוכיות' על פיתוח הפעילות. הפעילות בקן רק גדלה. מה נגיד לחניכים ולהורים? שעיריית חיפה לא מעוניינת שתהיה להם פעילות חינוכית-ערכית? שהיא שולחת אותם לפעול במקלט לא ראוי ולא הולם לילדיהם? לכל תנועה צריך להיות בית ראוי, וזה הבית של חניכי התנועה, בעבר ובהווה".

 

 

 

חברת מועצת העיר נעמה לזימי, מסיעתה של ראש העירייה, הצטרפה לתמיכה בתנועת הנוער העובד. לזימי אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "במשך שנתיים, תנועת הנוער העובד מנסה לקבוע פגישה עם הממונות על החינוך, ובפרט החינוך הלא פורמלי. שלחו מכתבים וניסו מספר פעמים. למרות התעלמות מוחלטת, בלי התראה ושיח מראש, לקחו את הקצאת המבנה והעבירו לצופים. מי שהיה קורא את הפרוטוקול, לא היה מבין שמדובר ברצף של התנהלות כושלת שגרמה למצב הזה. במקום למצוא מקום ראוי ומכבד עבור תנועת הצופים, ולצד זאת, לא לפגוע בתנועת הנוער העובד והלומד, העירייה מתנהלת באופן הכי לא חינוכי, משסעת בין תנועה ראויה אחת לאחרת. הרי אם היו מקיימים שיח, מסבירים שאם תרד ההרשמה ייקחו את המבנה, התנועה הייתה פועלת בהתאם. המחטפים הללו של מוסדות חינוך, על פי שיקולים לא נכונים וללא שיתוף ציבור, פוגעים במסורת ובמורשת החיפאית, אבל הכי חמור – פוגעים בילדים והנוער. במקום להוסיף ולהרחיב, מצמצמים ופוגעים. הרשות משופעת בנכסים. כמו כן, מעט חשיבה מחוץ לקופסה, וכולנו נהנה מהנכסים העירוניים, במקום לנהוג בהם בבריונות שכזו. לא יכול להיות שתחום החינוך מתנהל כמו טבלת אקסל תקציבית ללא כל חזון, אחריות ומקצועיות – רק שורת חיסכון בה מוחקים שורה ממקום אחד ושמים במקום אחר. עצוב".

קן הנוער העובד והלומד בכרמל הצרפתי (צילום: טליה ריטר)

קן הנוער העובד והלומד בכרמל הצרפתי (צילום: טליה ריטר)

העירייה: "תהליך ארוך ומסודר"

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "תהליך הקצאת מבנים הוא תהליך ארוך ומסודר שנמשך כשנה וחצי ומתבצע על בסיס נתונים שמתעדכנים באופן שוטף ומידע נוסף שמועבר על ידי הגורמים המקצועיים ברשות הנוער, שנציגיו קיימו ביקורים תכופים בסניף ואף קיימו פגישת עדכון עם רכז הרשויות הארצי של הנוער העובד והלומד וראשי התנועה בחיפה. תהליך ההקצאה כולל, בין היתר, שני פרסומים, על מנת לאפשר הגשת התנגדויות להליך לכל גורם המעוניין בכך או רואה את עצמו נפגע מההחלטה. למרות פרסומים אלה, לא הגישו נציגי התנועה התנגדות להחלטת ההקצאה. לא רק זאת, אלא שבעקבות תלונה על מטרדים שנגרמים לשכנים כתוצאה מהיות המבנה נטוש עקב אי פעילות של הנוער העובד והלומד במקום, אטמה העירייה בלית ברירה את הנכס ב-16 ביוני 2020, והוא נפתח מחדש לפעילות על ידי התנועה רק בחודש ספטמבר 2020. העירייה מקדמת בברכה כל שינוי חיובי בפעילות הסניף, ובהתאם לכך הכשירה עבורם מבנה חלופי המותאם לצורכי הסניף והיקף פעילותו הנוכחית. הליך הקצאת הנכסים נועד להבטיח חלוקה צודקת ושימוש מיטבי בנכסי העירייה שהם מצרך נדיר. נציגי העירייה ימשיכו לעמוד בקשר שוטף עם ראשי התנועה והסניף כמו גם עם נציגי כל תנועות הנוער, על מנת להבטיח מענה לצורכי הסניפים והחניכים הפועלים במסגרתו ולעודד היקף פעילויות רחב ככל האפשר".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

22 תגובות
  1. טל ולנטיין

    חוצפה שאין כדוגמתה.
    ריכזתי את פעילות הנוער העובד והלומד בכרמל צרפתי והגיעו ילדים ובני נוער מבית ספר רמות, טשרניחובסקי, ליאו באק יסודי, ליאו באק חט"ב ותיכון וכן שיתופי פעולה עם בתי ספר ערבים באזור. הגיעו ילדים ונוער מכל הגילאים למקום מדהים שהיה להם לבית שני, חברת נעורים עם אוטונומיה, עשייה בקהילה והדרכה חברתית-ערכית.

    למה לתת לתנועות הנוער להילחם זה מול זו? אנחנו לא במצב שרוב הילדים והנוער הולכים לתנועות נוער, מה זאת המדיניות הזאת של שמיכה קצרה? אף אחד לא חושב שלילדים בכרמל צרפתי מגיע מקלט עם חולדות וביוב אבל זה לא פיתרון ראוי.

    מכעיס ומקומם

  2. דן גינצבורג

    השם של השבט הוא מגשים ולא מגשימים. אחרי 10 שנות פעילות בשכונה של שבט מגשים, הגיע הזמן להקצות לו את המבנה. בשבט יש קרוב ל300 חניכים שאין להם שטח פעילות חוץ ממקלט. הצופים הם חלק בלתי נפרד משכונת כרמל צרפתי, הם מתנדבים בשכונה ומפעילים מסגרת אמיתית וערכית לילדי השכונה במשך כל השנה.

    אז הייתי ממליץ שהכותרת של הכתבה תשתנה ל-"לאחר 10 שנות פעילות, 300 חניכי וחניכות שבט מגשים יזכו למבנה פעילות ראוי".

  3. מיה משבט מגשים ולא מגשימים

    השבט שלנו מונה כ250 חניכים, וכבר 11 שנים אנחנו מצטופפים בבית ספר טשרניחובסקי ותלויים בהם בהכל. זה לא הגיוני ש250 חניכים יעבירו ככה פעולות, וש50 שכבג יעבירו במקום הזה שגרה שבועית של ישיבות צוות וכו'. מאחלת לנוער העובד מלא בהצלחה, ומקווה שבאמת המבנה יעבור אלינו, אנחנו צמאים לו.

  4. אלדד אוהב-ציון

    נשמע כמו התנהלות טיפוסית של העירייה תחת ההנהגה הנוכחית: קודם בריונות, אח"כ אולי לשאול שאלות.
    חבל שבמקרה הזה זה נעשה על גב של ילדים ונוער דווקא בתקופה בה חינוך הוא כה חשוב

  5. בן

    העירייה מגיבה ברצינות שהיא אטמה את המבנה עקב אי-פעילות בתקופת הקורונה?!
    אני מקווה שאת בית העירייה לא נאלצו לאטום עקב היותו לא פעיל בתקופה זו כאשר מרבית המדינה הייתה מושבתת

  6. תושב השכונה

    התנהלות לא הוגנת מצד העירייה שדוחקת את התנועות לקצה במקום לתת מענה אמיתי לבעיות. קן כרמל צרפתי הוא קן חשוב בדמותה של השכונה והחניכים שמגיעים אליו. ההצעה למסירתו לא באה בחשבון ויש יותר מידי אנשים שלא יתנו לזה לקרות.

  7. שרה קרבינסקי

    איזו בושה שהעירייה פעלה בצורה כה חשודה. חלוקת תנועות הנוער נועדה לתמוך את התנועות הנוער שכמה שיותר ילדים ובני נוער ישתתפו בהם, ולא להעמיד אחד נגד את השנ- מגיע לכל ילד את החייוה שלהשתתף בתנועת נוער. לפחות הם חייבו להנוער העובד והלומד שקיפות על תהליך זה מהתחתלו

  8. יאיר

    למה התנהלות כזו? אני מצפה מהעיריה שלי לדאוג לכל תנועות הנוער. מקלט עם חולדות ובלי שירותים פעילים לא ראוי שתהיה בו פעילו לא של הצופים ולא של הנוער העובד. אם המבנה היה תמיד של הנוער העובד אז שיישאר ככה, שיימצאו לצופים מבנה ראוי ומתאים לפעילות. תעודת עניות לעיריית חיפה

  9. יוחאי תלם

    התנהלות בריונית, במחשכים.. מכוער וספק אם זה חוקי.
    זה בית הסטורי שנבנה עבור הנוער העובד והתחנכו בו עשרות אלפי חינוכים מתקופת קום המדינה או קצת אחרי.
    גם לצופים מגיע בית, אבל למה למען השם על חשבון הנוער העובד?

  10. עופר

    מרגיז!! עיריית חיפה מפנה את הגב לנוער. ובפרט הנוער העובד והלומד, תנועה שפועלת בחיפה עשרות שנים, בני נוער, מדריכים, רכזים, ש״ש שעושים עבודת קודש בעיר ואגב התנועה היחידה שפונה ליהודים וערבים ומקיימת פעילות משותפת. במקום לתת הכרה ומשאבים לוקחים להם את המבנה ומשאירים חניכים ופעילות ללא בית!

  11. קרן פינקלשטיין

    מבנה היסטורי של הנוער העובד והלומד, וחניכות שנשארות ללא קורת גג. עצוב ומקומם. יש עוד פתרונות !!

  12. אילן גולדברג

    אני הייתי בתנועת הנוער העובד בכרמל הצרפתי.
    הסניף נפתח באחד החדרים של מרכז החנויות ברמת שאול כשהייתי בכיתה ד' בביה"ס רמות בשנת 1961.
    לאחר מכן הוא עבר "למעון דב" לאחד מהמבנים אותו צבענו בלבן והכנסנו ספסלים ששימשו אותנו לפעולות.
    לכן לא יתכן שהסניף הנראה בתמונה הוקם לפני 65 שנים = 1956.
    מישהו מתנדב לאמת/עדכן את הנתונים לגבי הקמת הסניף.

  13. אילנה גרנות

    הבת שלי נמצאת בקן הזה מכיתה ג' וכיום מדריכה בו. אל תספרו לי על זה שאין בו חניכים הבת שלי וחבריה מדריכים קבוצות גדולות של ילדים מהממים שהקן הזה הם הבית שלהם. במקום למצוא פתרון לתנועת הצופים שעושים פעילות לא פחות חשובה אתם זורקים מאות ילדים לרחוב. מתביישת בעיריה פשוט בושה !

  14. נועה, הנוער העובד והלומד

    אני הדרכתי בקן הזה לפני מספר שנים. מקום מיוחד שאין כדוגמתו. מקום שבו בני הנוער מקבלים כלים וערכים של מנהיגות ושיוויון. כשאני הדרכתי, כל החדרים היו תפוסים בכל יום שלישי. יש לפעמים תקופות קשות, אבל למה לדכא את פעילות בני הנוער במקום לקדם אותה?? למה לשסע ולסכסך בין תנועות הנוער?
    המבנה הזה, הוא בעל ערך היסטורי עבור התנועה, הורים החניכים היו חניכים בעצמם.
    לעירייה בסדר גודל כמו של עיריית חיפה, שמתגאה בהשקעה בחינוך, יש את היכולת והחובה למצוא/לבנותמבנה הכון שיישרת את תנועת הצופים מבלי להוציא את בני ובנות הנוער שהקן הוא הבית שלהם.
    יש חשיבות לכך שמבנה של תנועת נוער יהיה אוטונומי ולא בתוך בית הספר. זה חלק מהדחיפה של הנערים לעצמאות ומנהיגות. זה נותן להם מקום להגשים. נותן להם בית שני.

  15. יהונתן גריש

    מכעיס ביותר, לאחר תקופת קורונה בה היה אסור לתנועות נוער לפעול, להרוס עוד יותר. חוצפה של העירייה,

  16. אמא

    הבן שלי מתנדב במחוז חיפה מטעם הנוער העובד. מה לעשות שהקורונה עצרה את כל הפעילות במהלך השנה, צריך לקחת גם את זה בחשבון, אנחנו שולחים את הילדים שלנו לתת שנה בהתנדבות למען הקהילה תחת תנאים לא קלים ועיריית חיפה עושה ביקורי פתע בתקופה הכי קשה שהייתה בארץ. מי מתנהל ככה? מה זה השטויות האלו? חוצפה ובריונות מובילות את עיריית חיפה. זו אכזבה גורפת עבור המתנדבים, החניכים והורי המתנדבים שרואים את הפעילות של ילדיהם יורדת לטמיון.

  17. יובל בן נתן

    כל הכבוד לקליש – סוף כל סוף עושה העירייה מהלכים לרענן את פעילות תנועת הנוער

  18. אמא מודאגת

    אני אמא מודאגת שרוצה את פעילות הנוער העובד והלומד בעיר כתנועה שאני מזדהה עם ערכיה.
    לא מוציאים חניכים מהקן שלהם. זאת אחריותה של העירייה למצוא פתרונות ולתכנן לטווח ארוך

  19. נעה

    תגובה לדן גינצבורג… האם אתה לא רואה מה פסול בתגובתך? קצת ערכים..המקום לא הוקם עבור שבט הצופים, אלא נלקח בכוח מהנוער העובד והלומד. אם אתה לא מבין מה לא בסדר בזה זה רק מסביר למה חשוב מאוד שהקן של התנועה ימשיך לפעול שם, וממש לא הצופים

  20. רון יודפת

    גדלתי בקן הזה בין השנים 2000-2008 הוא היה חלק משמעותי בגיל ההתבגרות שלי. המדריכים, הקבוצה וכן גם ההיסטוריה המפוארת של הקן למשל תמונות שמצאנו בו שמוליכות אחורה לשנות ה-70. חבל שעיריית חיפה מזלזלת ככה בהיסטוריה המפוארת של תנועת הנוער העובד והלומד בשכונה.

  21. עדן לוי

    מכעיס מאד מאד מאד!!!
    בתור חניכה ומדריכה לשעבר בכל תקופת התיכון בקן כואב לי מאד לראות שבמקום לעזור לתנועה שגם ככה קשה לה באזור כרמל צרפתי, רק מורידים אותה עוד יותר עם החלטות כאלה. יצאתי גם לשנת שירות מטעם התנועה ושובצתי בבת ים ועברתי כקומונרית תהליך של מעבר סניף, הדבר פוגע מאד וחניכים רבים עוזבים, זוהי נקודת מוצא שקשה מאד להתרומם ממנה!!! בסופו של דבר, גם חוסר ההצלחה שלי בהרמת הסניף החדש ועוד סיבות נוספות, גרמו לי לעזוב את תהליך שנת השירות שתמיד רציתי לעשות. דבר שהוריד מאד מהביטחון העצמי שלי באותה תקופה ולהמשך החיים באופן כללי. הקן אז היה הבית השני שלי, הייתי מעבירה בו את כל היום בימי שלישי ושישי ובימים נוספים במהלך השבוע. היום הוא הבית של מדריכים וחניכים אחרים, המקום שהם רגילים אליו והוא חלק מהחיים שלהם!!!
    ממש ממש לא יפה ובמקום הצופים הייתי מתביישת מאד לקחת בית של חניכים ומדריכים וזה ממש לא משנה עד כמה הפעילות של הצופים ענפה בכרמל צרפתי. מצד העירייה הייתי מצפה שבמקום לעשות דברים שעוד יותר מגדילים את הפער בין שתי התנועות, היא לעשות ניסיונות לעזור לשתיים ושהעזרות שינתנו לתנועות לא יבואו אחת על חשבון השנייה. ממש ממש לא יפה!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר