לווייתן ראשתן (צילום: אמאנדה קוטון)
לווייתן ראשתן (צילום: אמאנדה קוטון)

חוקרים מאוניברסיטת חיפה משתתפים במחקר בינלאומי לזיהוי שפת הלווייתנים

החוקרים מחיפה אחראים על הקמת תחנת המחקר והפעלתה בדומיניקה, שם הושק המחקר, על הקמת מערך כלי השיט המחקריים, מערך המצופים, מערך הרובוטים ולמעשה על כל הצד האופרטיבי של המחקר

פורסם בתאריך: 20.4.21 12:21

כולנו מכירים את שירת הלווייתנים, אבל האם בקרוב נוכל להבין את שפתם ואולי אף לתקשר איתם? בפרויקט שאפתני ראשון מסוגו בעולם, מבקשים חוקרים מאוניברסיטת חיפה, CUNY בניו יורק, אוניברסיטת הרווארד, MIT ושותפים נוספים, לפענח את שפת הראשתנים (לווייתני זרע) ואף ליצור את הבסיס לדיאלוג ראשון מסוגו עם יונקי הים הענקיים.

הפרויקט הושק ביום שני במסיבת עיתונאים שנערכה בדומיניקה שבאיים הקריביים, שם יחל המחקר. הפרויקט, שיימשך לכל הפחות חמש שנים, הוא פרויקט רב תחומי שישלב ידע מתחומי הביולוגיה הימית, אקוסטיקה ימית, בינה מלאכותית, בלשנות ועוד. הוא ייעזר ברובוטים תת ימיים חדשניים וכמובן במאות שעות צלילה שיאפשרו את הידוק הקשר בין הצוללנים ולווייתני הראשתנים, שיכולים להגיע למשקל של כ-50 טונות ולאורך של 18 מטרים.

פרופ' דני צ'רנוב מבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה ואחד ממובילי המחקר: "הראשתנים משמיעים בעת הציד קולות נקישה, כשהם נמצאים בחברת לווייתנים אחרים – במה שהוא ככל הנראה סוג של פעילות חברתית במבנה שבטי – הם משמיעים קולות אחרים, בתדרים אחרים. האם אלה רק קודים פשוטים של תקשורת או שאולי שפה של ממש? האמת היא שאין לנו מאגר נתונים גדול מספיק, כך שאנחנו פשוט לא יודעים. לאור ההתקדמות של יכולות הבינה המלאכותית ולמידת מחשב, עלה לנו הרעיון שאם נצליח לאסוף מספיק מידע – על הקולות, על ההקשר החברתי שלהם, על קשר בין צלילים מסוימים והתנהגות מסוימת, נוכל לפתח אלגוריתמים שיגידו לנו האם מדובר בשפה או לא. כמובן שהחלום הגדול שלנו הוא שאם יתברר שזו אכן שפה, אולי נצליח לתקשר עם הלווייתנים".

 

 

מי שעומד בראש הפרויקט הייחודי הוא פרופ' דיוויד גרובר מ-CUNY. פרופ' צ'רנוב הוא המנהל האופרטיבי של הפרויקט וחבר בוועדה המדעית המובילה. שמות מובילים נוספים הם פרופ' שפי גולדווסר, מברקלי-MIT, המתמחה במדעי המחשב ופענוח צפנים, פרופ' רוב ווד מהרווארד, מנהל מערך הרובוטיקה, פרופ' מיכאל (מייקל) ברונשטיין, ראש מערך הבינה המלאכותית מאימפרייל קולג', פרופ' שיין גירו, החוקר המוביל של הלווייתנים הראשתנים כיום בעולם ועוד.

לצד פרופ' צ'רנוב, החוקרים של אוניברסיטת חיפה שמשתתפים בפרויקט הם ד"ר רועי דיאמנט, המתמחה באקוסטיקה תת ימית, גם הוא מבית הספר למדעי הים, וד"ר ברכה ניר, ראשת החוג להפרעות בתקשורת. חוקרי אוניברסיטה חיפה אחראים על הקמת תחנת המחקר והפעלתה בדומיניקה, על הקמת מערך כלי השיט המחקריים, מערך המצופים, מערך הרובוטים ולמעשה על כל הצד האופרטיבי של המחקר.

"זוהי גאווה גדולה עבורנו להוביל פרויקט מחקר מהמרתקים ביותר שנעשו בזירה הימית אי פעם, ושלממצאיו המחקריים השפעה משמעותית על בעלי החיים יוצאי הדופן האלה", אמרו פרופ' צ'רנוב, ד"ר דיאמנט וד"ר ניר.

נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ' רון רובין: "השתתפותם של שלושה חוקרים מהאוניברסיטה בפרויקט המחקר היוקרתי, לצידם של החוקרים המובילים בעולם מהרווארד, MIT וברקלי, מעידה על  העשייה המחקרית הענפה באוניברסיטה בכלל ובבית הספר למדעי הים בפרט".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר