בית הכנסת היביל בשכונת נווה הדר (צלם לא ידוע, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
בית הכנסת היביל בשכונת נווה הדר (צלם לא ידוע, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

העירייה הוציאה צו סגירה לבית הכנסת שהוצב באישורה בנווה הדר

לאחר שרשות מקרקעי ישראל דרשה מהעירייה לפנות לאלתר את מבנה בית הכנסת היביל שהוצב בחלקו על קרקע השייכת לה, הוציאה העירייה לבית הכנסת צו סגירה. הנימוק: בהיתר הבנייה (שהעירייה נתנה) קיימות סתירות מהותיות וכי מדובר במבנה מסוכן. העמותה לקידום ופיתוח השכונה, המפעילה את בית הכנסת, עתרה לבית המשפט בבקשה להקפיא את הצו

פורסם בתאריך: 25.4.21 11:37

המבנה היביל, שהוצב בפינת הרחובות הנגב-ראש פינה בשכונת נווה הדר ומשמש בית כנסת, הגיע לבית המשפט. העמותה לקידום ופיתוח שכונת נווה הדר הגישה בקשה לבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה להתלות (להקפיא – ב"כ) ל-90 יום את צו הסגירה המנהלי שהוצא למבנה על ידי מינהל ההנדסה בעירייה. את הבקשה הגישה העמותה באמצעות עורכי הדין רון ברנט ורפאל בן חיים.

הפרשה נחשפה לראשונה בחודש שעבר ב"כלבו – חיפה והקריות", כאשר רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) דרשה מהעירייה לפנות לאלתר את המבנה היביל שהוצב, באישורה של העירייה, בשכונה. בבדיקה שערכה רמ"י בעקבות תלונה אנונימית שהתקבלה אצלה, עלה, כי המבנה הוצב בחלקו על קרקע ששייכת לה בלי שעודכנה על כך, ויתרה מכך, בלי שהדבר קיבל את אישורה.

בבקשה שהגישה העמותה לקידום ופיתוח שכונת נווה הדר לבית המשפט, היא מגוללת את השתלשלות העניינים. לטענת העמותה, אגודת מפעלי תורה וחסד חיפה היא בעלת הזכויות בשני מגרשים בשכונה. על שני מגרשים אלה, טוענת העמותה בבקשתה, הקימה האגודה 178 דירות מגורים, שמאוכלסות כיום על ידי אוכלוסייה חרדית.

העמותה מוסיפה וטוענת, כי בשלהי שנת 2020, היא פנתה לאגודת מפעלי תורה וחסד וביקשה ממנה להציב במגרש שלישי, הסמוך לשני המגרשים האחרים, מבנה יביל, כפתרון זמני לבית כנסת עד להקמת בית כנסת של קבע. רק לימים התברר לעמותה, נטען בבקשה, כי המגרש השלישי, להבדיל משני המגרשים הסמוכים לו, לא הוקצה מעולם לאגודת מפעלי תורה וחסד, אלא נותר ברשות רמ"י ומיועד להקצאה לעיריית חיפה לשם הגשמת ייעודו כמגרש למבני ציבור.

כותבת העמותה בבקשתה: "בתום לב, מתוך מחשבה שגויה שהאגודה היא בעלת הזכויות אף במגרש השלישי, ומתוך כוונה לספק את השירות החיוני של בית כנסת לתושבים החדשים בשכונה החרדית, חתמה האגודה על הבקשה להיתר, וביום 13 בינואר 2021 ניתן היתר הבנייה. העמותה שילמה אגרת היתר בסך של 72,739 שקלים ומיסי מים והציבה את המבנה היביל על חשבונה באופן מלא. ב-21 בינואר נשלחה לרמ"י תלונה אנונימית על הקמת בית הכנסת. ב-25 בפברואר, לאחר מכתב התלונה האנונימי, פנתה רמ"י לעיריית חיפה, בדרישה 'להסדיר את הנושא מול המרחב העסקי/צוות תשתיות הגב' עופרה יפת', קרי: לפעול להסדרת העברת הקרקע מרמ"י לעירייה, על מנת שהאחרונה תוכל, למשל, להקצות את המקרקעין למבקשת (העמותה – ב"כ) לצורך הגשמת ייעודו של המגרש".

 

 

מוסיפה העמותה בבקשתה: "למיטב ידיעת העמותה, עיריית חיפה לא השיבה למכתב האמור ולא נקטה כל צעד בעניין. ב-16 במארס 2021 שלח מהנדס העיר, מר אריאל וטרמן מכתב לאגודה, ובו הודיע על התליית היתר הבנייה שניתן לבית הכנסת. במכתבו, טען מהנדס העיר, כי היתר הבנייה הותלה, מאחר שהאגודה איננה בעלת הזכויות במגרש, וכן בשל קיומן, כביכול, של 'סתירות מהותיות נוספות בהיתר שניתן, הגורעות אף הן מחוקיותו' – סטיות שלא פורטו על ידי מהנדס העיר. ב-17 במארס 2021 השיבה האגודה, כי אכן הוגשה הבקשה להיתר בחתימת האגודה בשוגג, אך מכיוון שמדובר במבנה ציבור ומכיוון שממילא מתוכננת הקמת בית כנסת במגרש זה, ניתן להסדיר את השימוש במבנה עד להקמת בית כנסת קבוע. פנייתה של האגודה נפלה על אוזניים ערלות, כיוון שעוד באותו היום הוציא מהנדס העיר את צו הסגירה".

בעמותה מוסיפים וטוענים בבקשה: "לכאורה התברר, כי מכתבו של מהנדס העיר מ-16 במארס לאגודה נועד אך ורק על מנת להפוך את השימוש בבית הכנסת לבלתי חוקי, על מנת שניתן יהיה להוציא צו סגירה. בצו הסגירה נטען, כי בית הכנסת הוא מבנה מסוכן, אלא שעוד ב-9 במארס המבנה אושר על ידי מהנדס מוסמך שהצהיר, כי המבנה יציב ואין כל חשש ליציבותו". לבקשה צורף אישור לדברים מטעמו של המהנדס איליה קפלן.

העמותה טוענת בבקשתה, כי לאור הנפקת מלוא האישורים המפורטים (בקשה חתומה לאישור אכלוס מ-21 באפריל – ב"כ), ממילא נשמטת הקרקע תחת 'תיאור השימוש האסור' בצו הסגירה. עוד היא טוענת, כי לא ניתן לקבוע, כי קיימת מסוכנות במבנה וכי קיימת הצדקה בטיחותית לצו הסגירה. לדבריה, נפל פגם מינהלי בהחלטת מהנדס העיר לבטל את היתר הבנייה, אך ורק על מנת שיהיה ניתן להוציא צו סגירה מינהלי.

"החלטת ביטול היתר הבנייה נעשתה ללא הנמקה של ממש, ותוך טענה בדבר סטיות, שלא פורטו בהחלטה", כותבת העמותה בבקשתה, "אמנם הבקשה להיתר נחתמה על ידי האגודה בשוגג, במחשבה תמת לב, כי היא בעלת הזכויות במגרש. אולם, בטעות רישומית, בשים לב לכך שהמגרש יועד למבני ציבור, וממילא במקום המבנה היביל המשמש בית כנסת זמני, מתוכננת הקמת בית כנסת של קבע. משניתן ההיתר על ידי העירייה, שוב לא ניתן לבטלו כהרף עין, בשים לב, כי השימוש הוא בהתאם לתוכנית וכי מדובר בשימוש זמני. עוד ברור כי החלטת הביטול נעשתה מתוך מטרה אחת ויחידה – והיא הוצאת צו הסגירה המינהלי".

בסיום הבקשה כותבת העמותה, כי היא מבקשת את התלייתו של צו הסגירה למשך 90 יום, "על מנת לאפשר הסדרת השימוש בבית הכנסת באופן חוקי ובתיאום עם המשיבה (עיריית חיפה – ב"כ)".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה תשיב כמקובל לבית המשפט".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. צח התותח

    זה תרגיל של העיריה לא הולכים לסגור את בית הכנסת
    פשוט כדי לא לעבור על החוק העירייה הוציא צו סגירה
    בבית המשפט העיריה לא תאבק על קיומו
    תרגיל ידוע
    הם יעשו הכול כדי לא לריב עם מיכי

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר