פארק מורד נחל הקישון (הדמיה: משרד יעד אדריכלים ומתכנני ערים ונוף)
פארק מורד נחל הקישון (הדמיה: משרד יעד אדריכלים ומתכנני ערים ונוף)

רשות נחל הקישון עתרה לבית המשפט: "תוכנית המתחם הלוגיסטי של נמלי ישראל הרסנית"

לטענת רשות הנחל, מדובר בתוכנית הפוגעת בטבע ובסביבה, שבאישורה נפלו פגמים מהותיים. חברת נמלי ישראל בתגובה: "מדובר בתוכנית שהיא צעד חשוב ומשמעותי בפיתוח מטרופולין חיפה והמפרץ. חבל שרשות נחל הקישון ממשיכה להתעקש ולנסות לטרפד את התוכנית והופכת את תושבי חיפה לבני ערובה ולכלי משחק בידיה"

פורסם בתאריך: 24.5.21 23:31

רשות נחל הקישון הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מנהלית נגד החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בעניין תוכנית מתחם לוגיסטי נמלי ישראל בחיפה.

תזכורת: ביולי בשנה שעברה החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה לאשר את התוכנית, שמטרתה העיקרית הקמת מתחם לוגיסטי עורפי של מרחב נמל חיפה לצורך פיתוח שטחים איכותיים לטובת חיזוק הכלכלה הלאומית והמקומית. התוכנית משתרעת על שטח של 1400 דונם וממוקמת בלב מפרץ חיפה, מדרום לשדה התעופה ובסמוך לשפך נחל הקישון.

לתוכנית הוגשו שישה עררים – על ידי הפורום הישראלי לשמירה על החופים, שמואל גלבהרט, רשות נחל הקישון, חברי מועצת העיר חיפה אביהו האן ומוטי בליצבלאו, אלה נווה ועמותת צלול. ב-8 באפריל השנה דחתה ועדת המשנה לעררים, בראשות עו"ד שמרית גולן, פה אחד, את רוב הטענות שהוגשו נגד התוכנית. הוועדה קבעה בהחלטתה, כי התוכנית לא תחזור לדיון חוזר בוועדה המחוזית, וכי מספר שינויים שכן התבקשו, לא יעכבו את המשך קידומה של התוכנית. בעקבות כך, הגישה רשות נחל הקישון את עתירתה, שבה היא טוענת, כי החלטת ועדת המשנה היא בלתי סבירה ומוטעית, ועל כן היא מבקשת לדחותה על הסף ולבטלה.

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים (צילום: רשות הנחל)

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים (צילום: רשות הנחל)

רשות נחל הקישון, טוענת בעתירתה, כי תוכנית המתחם הלוגיסטי הופכת בפועל את מרחב הקישון לאזור של מחסני ענק ומשטחי אספלט לאחסון מכולות, במקום שבו היה ראוי להקים פארק רחב ידיים לטובת תושבי מטרופולין חיפה, וכי התוכנית סתמה למעשה את הגולל על הרחבתו העתידית של הפארק. עוד היא טוענת, כי מדובר בתוכנית הרסנית לטבע ולסביבה, הפוגעת בזכות הציבור לאיכות חיים וכי בהליכי אישורה נפלו פגמים רבים, ולכן ועדת הערר הייתה צריכה להחליט לדחותה.

את רשות נחל הקישון ייצג בעתירה עו"ד אלי וילצ'יק ועו"ד רוית צימנט ממשרד עורכי הדין "כהן-וילצ'יק ושות'".

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים: "תוכנית חנ"י (חברת נמלי ישראל) היא תוכנית הרסנית הפוגעת במשאב הטבע הנדיר והייחודי במטרופולין חיפה. הרשות תפעל ככל אשר לעיל ידה לסכל את התוכנית ובמקומה לפתח את נופי המלחה הנדירים לטובת הטבע ועל מנת להשיב לציבור את סביבת הנחל כמקום לפעילויות פנאי ונופש".

 

 

מחנ"י נמסר בתגובה: "טענות רשות נחל הקישון חוזרות על עצמן פעם אחר פעם מתוך אינטרס צר שאינו מתחשב בצרכים נוספים של המטרופולין. טענות אלו מנותקות לחלוטין מהמציאות. התנהלותה של הרשות לאורך השנים רק פוגעת בפיתוח העיר חיפה ובתושביה, שזקוקים למקורות תעסוקה וחיזוק הכלכלה המקומית כמו אוויר לנשימה. חברת נמלי ישראל, אשר לה הוקצו השטחים מתוך ראייה לאומית המתחשבת גם בצורכי התושבים, מקדמת פעם אחר פעם תוכניות לטובת העיר.

"מדובר בתוכנית שהיא צעד חשוב ומשמעותי בפיתוח מטרופולין חיפה והמפרץ לטובת חיזוק הכלכלה המקומית והלאומית. התוכנית תיצור מקורות תעסוקה ופרנסה ישירים ועקיפים. התוכנית, שכבר אושרה, תביא להקמת פארק לוגיסטי ראשון בחיפה; פארק מודרני, המתחשב בסביבה בהשתלבות עם פארק טבע מושקע על שטח של כ-600 דונם בעורף הנמלים, שטח שחנ"י העמידה ממקורותיה לרשות התושבים וישמש לפנאי ונופש. בכך חנ"י מאזנת את כל הצרכים, כפי שנכון וראוי לעשות, הן מבחינה משקית והן מבחינה סביבתית. מדובר בשטחי חנ"י שמעולם לא יועדו למטרת פארק, בניגוד לתמונה המסולפת המצטיירת מדברי רשות נחל הקישון. בפועל, מבחינה סביבתית, התוכנית משפרת את המצב הקיים מבחינה סטטוטורית, שכן כיום ניתן להקים בתחומה שימושי תעשייה בהיקף נרחב (שיאסרו בהתאם לתוכנית). חבל שרשות נחל הקישון ממשיכה להתעקש ולנסות לטרפד את הפיתוח וההקמה של הפארק והופכת את תושבי חיפה  לבני ערובה ולכלי משחק בידיה. חברת נמלי ישראל תמשיך לפעול ולקדם תוכניות לפיתוח המשק בכלל ומטרופולין חיפה בפרט, תוך שמירה על צורכי הסביבה והקיימות של מדינת ישראל מתוך ראיה כוללת הצופה פני עתיד".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. שמואל גלבהרט

    כל הכבוד לרשות נחל הקישון! אבל איפה עירית חיפה, ואיגוד ערים חיפה במאבק הזה? מדוע הן עומדות בצד ונכנעות לאינטרסים של חנ"י, חברת נמלי ישראל (וסין…)

  2. שמואל גלבהרט

    גם איגוד ערים לסביבה חיפה הגיש תביעה משפטית. אך לא למען הצלת פארק הקישון, אלא נגד פעיל סביבה (אני במקרה…) שחשף סילוף חוו"ד מיקצועית, ע"י מנכ"ל האיגוד, באופן המעביר את האחריות למיפגע סביבתי, מהמפעלים – לים הכחול…

  3. דין דין

    מכולות עדיפות על טבע. מכולות זה כסף טבע זה אדמה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר