ציורי גיר בקרית אליעזר (צילום: יובל שמר)
ציורי גיר בקרית אליעזר (צילום: יובל שמר)

מה מסתתר מאחורי ציורי הגיר בקרית אליעזר?

שיתוף פעולה של תלמידי בית הספר רעות עם עמותת "ארץעיר" וכפר הסטודנטים הוליד מיזם מקסים של "פלייסמייקינג", המאפשר לתלמידים מוכשרים להתבטא אמנותית ובו בזמן ללמד אותם תהליך של תכנון וביצוע ולחוות שיתופיות וקהילתיות

פורסם בתאריך: 31.5.21 01:59

מי שעבר לאחרונה באזור גן פתאל בקרית אליעזר, לא היה יכול לפספס מיצג ייחודי של ציורי גירים מרהיבים וציורים בחוטי מקרמה על הגדרות. ציורים אלו הם חלק מפרויקט מיוחד של "פלייסמייקינג" (Placemaking) בשכונה, שיתוף פעולה של תלמידי בית הספר רעות בהובלת תיה דולינסקי, מורה לאמנות בחטיבה, שמאמינה בקידום פרויקטים היוצאים אל הקהילה, עמותת "ארץעיר", הפועלת בשכונה במסגרת מיזם של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית חיפה וכפר הסטודנטים, שבו שותפים המרכז האקדמי ויצו, אוניברסיטת חיפה ומפעל הפיס.

ציורי גיר בקרית אליעזר (צילום: יובל שמר)

ציורי גיר בקרית אליעזר (צילום: יובל שמר)

"המטרה של הפרויקט הזה, מעבר ללתת לנערים מוכשרים מקום להתבטא, היא ללמד אותם על תהליך של תכנון וביצוע. כלומר, איך לוקחים חלום ומביאים אותו לביצוע בשטח. תוך כדי התהליך הם לומדים להתחשב ברצונות ובצרכים של תושבים ולהתחשב ביכולת הריאלית לבצע פרויקט מהסוג הזה. גורמים אלו הרבה פעמים מתנגשים עם הפנטזיה והחזון היצירתי שלהם והם לומדים להתמודד, להתגמש ולהשלים עם זה", מסבירה אנסטסיה, סטודנטית לתואר שני בארכיטקטורה וחינוך ותושבת השכונה. "בעיניי פעילויות מהסוג הזה מעניקות ערך מוסף לשכונה ולעיר. מלבד ההפעלה לנערים, היא נותנת חיים ותנועה ומזמינה אנשים לפעול ולהתקיים גם במרחב".

חוטי מקרמה על הגדרות (צילום: יובל שמר)

חוטי מקרמה על הגדרות (צילום: יובל שמר)

לירון, סטודנטית לחינוך והיסטוריה, גם היא תושבת השכונה: "התהליך מאפשר לילדים להתפתח מבחינה לימודית, אמנותית וגם מבחינה חברתית. הקבוצה מעורבת בתלמידים מכיתות שונות ועל כן מפגשי הפרויקט מאפשרים סקרנות, שיתופיות ובניית קהילתיות. התלמידים נותנים מקום לדמיון שלהם ומביאים את זה לכדי ביטוי במהלך הפרויקט. הם משתמשים במיומנויות ובכישורים שלמדו לטובת השכונה ותושביה".

 

 

"אני אפילו לא הכרתי את השכונה, רק ידעתי שהיה שם אצטדיון פעם. היום היא נראית לי כמו השכונה הכי מיוחדת בחיפה, וגם הילדים למדו להכיר אותה. היה כיף לראות איך ילדים שלומדים בבית ספר באזור וכמעט שלא יצאו מבית הספר, פתאום מתמצאים ומתחילים לחשוב על התושבים ומה המשמעות של מה שהם עושים, מוסיפה יובל, סטודנטית לתקשורת וסוציולוגיה, "אני חושבת שהשינוי הכי גדול שעברנו, גם אנחנו וגם הילדים, הוא ביכולת להסתכל החוצה ולשאול איך אנחנו יכולים לקחת את מה שאנחנו טובים בו ולהשתמש בו כדי לעזור, כדי לשפר. לצייר ולקשט זה לא קשה, אבל לחשוב על האנשים שיפגשו את זה, זה האתגר, ולדעתי, כולנו למדנו מזה הרבה".

"רעיון הפרויקט הביא לשותפות עם גורמים רבים שהיו מעוניינים לקחת בו חלק, באופן בו כולם יוצאים מורווחים. עמותת "ארץעיר", הפועלת בשכונה כחלק מתהליכי ההתחדשות העירונית המתקיימים בה, מאמינה בעידוד תושבים לקחת אחריות על המרחב שבו הם גרים, ובעזרת סטודנטיות מכפר הסטודנטים, אותו אנו מלווים – ליצור חיבור לקהילה ולתושבים הגרים במוקדים הנבחרים וכך ליצור התערבות משותפת העונה בראש ובראשונה על צרכיהם. במקביל לכך, גויסו תלמידי חטיבת הביניים על מנת לתת דרור ליצירתיות שלהם, ובעזרתה להשפיע על סביבת בית הספר ובעיקר להרחבת החיבורים בין בית הספר לשכונה בה הוא ממוקם", אומרת דנה פרידמן, עו"ס קהילתית בעמותת "ארץעיר" ומנהלת תוכנית חברתית להתחדשות עירונית בשכונה. "אני מזמינה את תושבי השכונה להצטרף לפעילות, להציע רעיונות ליוזמות שמעודדות מפגש וקהילתיות ואנו נשמח לסייע בקידומם".

"כמי שליווה את הפרויקט, משלב הרעיון הראשוני, זה מרגש מאד לראות את כל התהליך שנעשה ואת שיתוף הפעולה המדהים של כל הגורמים, אני מקווה שזו תהיה סנונית ראשונה לעוד הרבה פרויקטים בסגנון שיוסיפו צבע ורעננות לשכונה, בהמשך לחזון של 'שעה בשבוע' – לעודד יצירה של מרחב ציבורי מעורר השראה", מסכם ברוך, מוביל מיזם 'שעה בשבוע' בשכונה, "אני מאמין שמעורבות התושבים בנראות השכונה דרך פרויקטים מהסוג הזה יוצרת חיבור רגשי ייחודי עם המקום ועם השאר התושבים, נוצרת פה קהילה ואווירה של שותפות, שבבוא היום תהיה ניכרת לכל אדם שרק ייכנס לשכונה לסיבוב השראה קצר".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא יעזור כלום קרית אליעזר לא תחזור להיות כמו לפני שנים שהיה כיף לחיות בה

  2. יגאל

    מי משקיע כספים בשטויות האלה???? הכל פה מוזנח ומי זה יוזם המיזם? מה עומד מאחוריו ומי?

  3. אנונימי

    נו מקרמה וציורים על המדרכות יעוררו את השכונה העלובה הזו???????

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר