מפרץ חיפה (צילום: תומר אפלבאום)
מפרץ חיפה (צילום: תומר אפלבאום)

ההמלצה הסופית של ועדת המנכ"לים: פינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה

הדוח שפורסם היום ממליץ לפנות את המפעלים ממפרץ חיפה בתוך עשור או מוקדם מכך ולקדם תכנון חדש לאזור כמוטה מגורים עם תעסוקה נקייה. בזן בתגובה: "הניסיון של יועץ ראש הממשלה לפרסם בעיתוי הנוכחי המלצות שאינן מקובלות על הדרגים המקצועיים מעלה סימני שאלה כבדים"

פורסם בתאריך: 7.6.21 17:52

לאחר כחצי שנה של דיונים אינטנסיביים פרסמה היום (שני) ועדת המנכ"לים הבין-משרדית לעתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה את המלצותיה, כפי שיובאו לאישור הממשלה, ואלה עיקרן:

  1. להביא להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור או מוקדם מכך, בכפוף לעמידה בצורכי משק האנרגיה המינימליים ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית.
  2. לקדם תכנון חדש למפרץ, אשר יאפשר פיתוח בר קיימא של האזור ויהפוך אותו לאזור מוטה מגורים המכיל תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליני מרכזי.
  3. להקים צוות ממשלתי שיעסוק בפיתוח וחיזוק ענפי תעסוקה עם פוטנציאל כלכלי משמעותי במפרץ חיפה.
  4. להקים צוות ממשלתי שיגבש מענה לפגיעה הכלכלית הזמנית של חלק מהרשויות המקומיות במפרץ עקב הפסקת הפעילות של התעשיות הפטרוכימיות.
  5. לקדם חבילת צעדים להפחתת זיהום האוויר ממקורות תחבורתיים במפרץ חיפה, ובתוך כך חשמול התחבורה הציבורית במפרץ, הגדלת שטח "אזור אוויר נקי" מחיפה לקריות, הנעת משאיות אשפה ומשאיות בנמל באמצעות חשמל או גז טבעי, הפחתת פליטות עשן נראה לעין מכלי שיט, בחינת תמריצים להגעה של כלי שיט מופחתי זיהום לישראל ועוד.

באפריל האחרון הציג המשרד להגנת הסביבה טיוטה ראשונית של החלטת ממשלה, אשר מציעה לוחות זמנים ברורים לסגירת מתחם בזן, מפעל דשנים וחוות המכלים של תש"ן בקרית חיים וכן להקמת מינהלת ליישום המלצות ועדת המנכ"לים ולקביעת תקציב ראשוני על סך של 40 מיליון שקל להנעת המהלך.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "אני מברכת על סיום עבודתה של ועדת המנכ"לים והגשת המלצותיה שמגבות את החזון שהצגנו. לתושבי חיפה מגיע לחיות בסביבה נקייה ממזהמים, ואכן, כפי שהבטחנו, הובלנו בשנה החולפת את המהלך הלאומי של סגירת המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה. העברנו את החלטת הממשלה החשובה והקמנו את ועדת המנכ"לים, שהמלצותיה מגבות את הקשר שיש בין סביבה לכלכלה. כעת, יש שורת פעולות לבצע לשם קידום המפרץ, הכוללות בשורה של ממש לקידום עתיד בר-קיימא ולסגירת התעשייה הפטרוכימית. בשנים הקרובות יצטמצם השימוש בדלקים פוסיליים, עד להפסקת הצריכה של מרבית תזקיקי הנפט בתוך שני עשורים כתוצאה מהמעבר לכלי-רכב חשמליים ולשימוש בדלקים נקיים יותר".

 

 

יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה שרית גולן שטיינברג: "ועדת המנכ"לים בחרה בבריאות התושבים ובעתיד מפרץ חיפה. זוהי אבן דרך משמעותית בתהליך לשינוי פני האזור, שיחד עם ההתחייבות של מפלגות רבות לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, נותנת תקווה אמתית. אנו נפעל כדי לוודא שהממשלה שתקום תאמץ את ההחלטה לסגירת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה מוקדם ככל שניתן. מחויבות של השרים תביא לכך שפקידי הממשלה יוכלו לעשות זאת גם בטווח קצר מעשור. צריך לזכור, כי מפעלי בזן מתנהלים תוך שגרת תקלות בלתי פוסקת ומדירים שינה מעינינו. במהלך המערכה הביטחונית האחרונה ממשלת ישראל קיבלה קריאת השכמה לסכנות הנובעות מסמיכות חומרים מסוכנים לאוכלוסייה ולכן יש לקצר את לוחות הזמנים ולפנות את המפגעים הללו ממפרץ חיפה בהקדם. אנו, באיגוד, נמשיך בשנים הקרובות ללוות את התוכנית לפינוי הפטרוכימיה ושיקום האזור ונתמוך בתעשייה הנותרת בתהליכי התחדשות וקידמה תוך דאגה לחלופות תעסוקה לעובדים. אנו דוחים את הניתוח הסביבתי שביצע משרד האנרגיה, כדי לסכל את קידום סגירת בזן, ומוטב היה לו היה עוסק בתפקידו שלו – קידום אנרגיות מתחדשות ועמידה ביעדי הסכם פריז במקום לחתור תחת הגופים המקצועיים האמונים על הסביבה".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "מינהל התכנון הציג למפרץ חיפה חזון אחראי, המאפשר הקמת יחידות דיור צמודות דופן לבינוי הקיים ופיתוח תעסוקה נקייה ומגוונת. החזון, אותו קידם מינהל התכנון, שומר על רציפות השטחים הפתוחים לאורך הנחל ומשאיר את חיפה כמרכז המטרופולין. במסגרת הדיונים, הציג מינהל התכנון לוחות זמנים ודרישות תכנוניות הנדרשות לצורך קידום מתקני האנרגיה הנדרשים במקום אלה שיתפנו ממפרץ חיפה, תוך דגש שמתקנים אלה לא יוקמו בצמידות למרכזי אוכלוסייה. חשוב להדגיש, כי מינהל התכנון מתנגד לחלופה של מתקני אחסון 'זמניים' בבזן לצורך פינוי תש"ן וזאת מהחשש שיהפכו לאחסון קבע. אנו מברכים על ההחלטה שתחזק את מטרופולין חיפה".

בזן: העיתוי מטריד

מקבוצת בזן נמסר בתגובה: "ההמלצות המתפרסמות על ידי יועץ ראש הממשלה (יו"ר הוועדה, פרופ' אבי שמחון – ב"כ) הן בניגוד לעמדה המקצועית של משרדי הממשלה, כולל כלכלני משרד האוצר וראשי משרד האנרגיה. הניסיון של יועץ ראש הממשלה לפרסם בעיתוי הנוכחי המלצות שאינן מקובלות על הדרגים המקצועיים מעלה סימני שאלה כבדים של הכנסת שיקולים זרים לדוח שהיה אמור להיות מבוסס על עובדות ונתונים. בזן קוראת לכל ממשלה שתוקם לנהל דיון מקצועי מעמיק המבוסס על עובדות ונתונים ולא על ססמאות. שמירה על זכויות קניין, עמידה בחוזים חתומים על ידי הממשלה והבטחת רציפות תפקודית של משק האנרגיה הן אינטרס לאומי".

מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה: "הצורך של פרופ׳ שמחון לפרסם בבהילות את מסקנותיו הלא מבוססות הוא ניסיון למחטף על רקע המצב הפוליטי. התעשייה מדברת עובדות. כיום ברור לכולם, כי הגורם המרכזי לבעיית הזיהום במפרץ חיפה הוא התחבורה הימית והיבשתית הפולטת את מזהמיה ללא סינון. ההחלטה להציב את אפשרות פינוי התעשייה הכימית והפטרוכימית במפרץ חיפה על הפרק, היא החלטה שלא רק שאינה מבוססת נתונים, אלא גם בעלת הסתייגויות מהותיות של מספר משרדי ממשלה משמעותיים שנמנעו מלחתום על הדוח. אנו סמוכים ובטוחים שהממשלה החדשה תביא איתה מדיניות של תכנון לטווח ארוך ותמצא מתווה מאוזן יותר שיאפשר שימור הכלכלה של תושבי המפרץ ובניית עתיד משותף".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. לקדם עד 2028!! במקום בז"ן להקים רובע היי טק ומשרדים ענק.

    הגיע הזמן להחזיר למרכז את המתנות ששלחו אלינו.
    אם חוות הגז כל כך חיונית, שיקחו אותה חזרה לגלילות.

    אם בתי הזיקוק מאד חשובים למשק האנרגיה,
    שיקימו אותם בתע"ש השרון ברמת השרון.

    למה רק חיפה צריכה להיות פח הזבל הלאומי בגלל אלפיים עובדי בז"ן שאפשר למצוא
    להם תעסוקה במשק הגז תוך כמה ימים??

  2. כל תושבי חיפה והסביבה צריכים להתאחד ולתמוך בסגירה

    כולם יודעים שהמפעלים מזהמים. למען עתידנו וילדינו צריכים להתאחד ולפעול לסגירת המפעלים.
    ברור שבעלי ההון והתעשיינים האינטרסנטים יתנגדו- תזכרו שזה תמיד על חשבון הבריאות שלנו.

  3. מאמין בניסים

    מאז שנולדתי קיימות ההמלצות וגם אחרי שאמות יהיו המלצות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר