זירת אירוע הירי. בתמונה הקטנה: מוניר ענבתאוי (צילומים: דוברות המשטרה, מרכז מוסאוא)
זירת אירוע הירי. בתמונה הקטנה: מוניר ענבתאוי (צילומים: דוברות המשטרה, מרכז מוסאוא)

ערעור על החלטת מח"ש לסגור את התיק נגד השוטר שהרג את מוניר ענבתאוי

עו"ד אלביר נחאס המייצג את משפחת המנוח מטעם מרכז מוסאוא: "מח"ש התעלמה מהסתירות בעדות השוטר. הוא ירה לעבר ענבתאוי שלוש פעמים. הירייה הראשונה הייתה מספקת כדי לנטרל את המנוח בלי להמיתו, ואילו שתי היריות הנוספות או האחרונה מתוכן הן שגרמו לקטילה ושלא לצורך ההתגוננות"

פורסם בתאריך: 19.7.21 19:21

עו"ד אלביר נחאס, המייצג מטעם מרכז מוסאוא את משפחת המנוח מוניר ענבתאוי, הגיש לפרקליט המדינה ערעור על החלטת המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים לסגור את תיק החקירה נגד השוטר שירה בו והרג אותו. נחאס טוען בערעור, כי השוטר ירה לעבר ענבתאוי שלוש יריות שלא ברצף ושלא לצורך. בין היתר, לטענת נחאס, נמצאו סתירות בין עדות השוטר בפני קציניו לפני ואחרי הייעוץ המשפטי שקיבל.  בערעור נטען, כי השוטר אמר למפקדו שירה שלוש יריות, אך בחקירתו לאחר ייעוץ משפטי הוא אמר שאינו זוכר כמה יריות הוא ירה.

בערעור נטען, כי השוטר מתאר בעדותו, כי האמצעי היחידי שהיה ברשותו בנוסף לאקדח היה "הפלפל" אולם, כותב נחאס בערעור: "אין לא אמירה ולא חקירה באשר לאופן בחירת החלופה של השימוש באקדח ובירי ישיר כאמצעי ראשון, ואין כל אמירה באשר להלך רוחו בבחירה של השימוש בירי השימוש באקדח כאמצעי ראשון להתגוננות. הירי הישיר במנוח באזור הבטן העליונה והמותן,  כמתואר בחומר הרפואי, מצביעים על התנהלות פזיזה וחמורה המצדיקה אמירה אחרת של רשויות החקירה ובמיוחד לאור מקצועיותו של החשוד כשוטר".

נחאס טוען, כי לפי העדויות ברור, כי החשוד התייעץ עם סנגור לפני חקירתו, ובעדותו הוא מעצים את הסכנה שנשקפה מהמנוח, עד כי אינו זוכר הפרטים ואף לא את מספר היריות שנורו. אלא שלטענת נחאס מחומר החקירה עולה, כי קצין סיור בשם רוחאנא העיד במפורש כי כשהגיע לזירה לאחר האירוע ידע החשוד לספר לו על מספר היריות, ועובדה זו חייבת לפעול נגד החשוד בבדיקת "הלך הרוח שלו" בזמן העשייה האסורה של הירי.

עוד טוען נחאס, כי גם השוטרת המתנדבת שהתלוותה לחשוד העידה כי שמעה שלוש יריות שלא ברצף. עו"ד נחאס: "הדברים חשובים במיוחד, שכן לא ניתן לקבוע איזה ירייה גרמה למוות וכי הירייה הראשונה הייתה מספקת כדי לנטרל את המנוח בלי להמיתו, ואילו שתי היריות הנוספות או האחרונה מתוכן הן שגרמו לקטילה ושלא לצורך ההתגוננות".

לטענת נחאס, החקירה לא מוצתה ולפי החומר שבתיק לא נחקרו עדי ראייה ישירים אחרים, כמו שכנים ובני משפחה.

חמאס כותב בערעור: "הסרטונים שצולמו ושהובאו לתיק החקירה, גם על ידי בני המשפחה ממצלמות נוספות נוסף למצלמת השוטר מלמדים על חוסר ההיגיון בעדותו של החשוד במובן החוליות השונות והכרונולוגיה של ההתנהגות מאז הגעתו לזירה ועד לירי הקטלני… לפי הסרטונים ברור כי החשוד, יכול היה לפעול אחרת ובוודאי שלא היה חייב בירי כאמצעי ראשוני. לפי הסרטונים ומכלול החומר, יכול היה החשוד למנוע את הסכנה בדרך אחרת, וכאמור לאור הפער בין מקצועיותו ומיומנותו לבין האומללות של החשוד ודאי שאין לבסס טענה של הגנה עצמית".

עו"ד נחאס: "מול החשוד, שוטר מיומן, היה אדם החולה בנפשו ושהיה ידוע מראש כי הוא נושא סכין. הייתכן שבכל מקרה בו יימצא אדם חולה נפש עם סכין דינו כי ייקטל על ידי השוטר שנקרא מראש ובמיוחד כדי לטפל בסיטואציה. עיון בעדות החשוד מלמדת, כי אינו ער לחומרת מעשיו ואינו לוקח אחריות במדרג כלשהו, ואף אינו מביע צער על מעשיו וגם זאת להשליך וללמד על הלך רוחו ועל קלות הדעת והפזיזות המסבירים את התנהגותו האסורה שאינה מקובלת ושאינה ראויה כי תתקבל על דעתם של קובעי הנורמות".

 

 

בחודש מאי האחרון החליטה מח"ש לסגור את התיק נגד השוטר היורה וקבעה, כי הוא פעל בהתאם לנהלים. בהודעת מח"ש נמסר אז, כי הוחלט לגנוז את התיק במישור הפלילי מחוסר אשמה ולהעביר את ממצאי חקירת האירוע למחלקת המשמעת של המשטרה "לצורך הפקת לקחים בנוגע לטיפול באירועים בהם מעורב אזרח הלוקה בנפשו".

מוניר ענבתאוי נהרג מירי שוטר בחודש מארס האחרון בוואדי ניסנאס. המשטרה הגיעה למקום לאחר קבלת דיווח במוקד 100, לפיו תושב חיפה, הלוקה בנפשו, מאיים ברחוב אמצעות סכין. מממצאי החקירה עולה, כי בעת הגעת הניידת למקום, הבחין השוטר במנוח, אך תחילה הוא לא ידע, כי הוא מושא הקריאה. השוטר פנה אל המנוח, שהסתיר מאחורי גבו יד אחת שבה אחז סכין, והמנוח הכווינו אל בית בהמשך הרחוב. כשהשוטר החל בהליכה לעבר הבית – זינק לפתע המנוח לעברו, כשידו אוחזת בסכין. מחקירת מח"ש עלה, כי ענתבאווי החל לרדוף אחר השוטר תוך שהוא מניף את הסכין לעברו ומנסה לדקור אותו בפלג גופו העליון, לרבות בראשו. על פי החקירה, גם לאחר שהשוטר צעק לעברו 'עצור, עצור', ענתבאווי "המשיך בניסיון להדביק את השוטר ולדקור אותו. תוך כדי מנוסה המנוח אף הצליח לפצוע את השוטר, נחבל בפניו. "או אז, בשל חשש ממשי לחייו, שלף השוטר את אקדחו וירה שלוש יריות לעבר המנוח, כאשר שתיים מהן פגעו במנוח והביאו, בסופו של דבר, למותו", נכתב בהודעת מח"ש.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר