ההשתלמות לטיפול בהפרעת אישיות גבולית (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
ההשתלמות לטיפול בהפרעת אישיות גבולית (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

שירותי בריאות כללית ערכה הכשרה לטיפול בהפרעת אישיות גבולית

העובדים הסוציאליים של קופת החולים במחוז חיפה וגליל מערבי עברו הכשרה בשיטת ה-DBT לטיפול במתמודדים עם התופעה, אשר מהווה סיכון גבוה לפגיעה עצמית ולאובדנות

פורסם בתאריך: 20.7.17 17:09

צוות העבודה הסוציאלית בשירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, בניהולה של העובדת הסוציאלית חיה וינטל, עבר השתלמות שנועדה לתת להם כלים לטיפול באנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. התוכנית התבססה על חמישה ימי השתלמות והועברה על ידי מומחים ממכון אופק המתמחה בטיפול DBT.

הפרעת אישיות גבולית נגרמת ככל הנראה מהפרעה במערכת הוויסות הרגשי הכוללת פגיעות רגשית גבוהה עם חוסר יכולת לווסת רגשות, שמקורה הוא בנטייה ביולוגית המוחמרת על ידי חוויות וסביבה לא אמפתית. הפרעת אישיות גבולית מאופיינת בחוסר יציבות ביחסים בין אישיים, בחוסר יציבות אפקטיבית, בקשיים בוויסות הרגשי, באימפולסיביות ובהתנהגויות מסכנות ובלתי נשלטות. המתמודדים עם הבעיה נוטים לשינויים רבים במצב רוח, לתחושת ריקנות כרונית, לכעס ולמחשבות פרנואידיות. מדובר בתופעה שכיחה המופיעה בעיקר אצל נשים אשר מהוות כ־75 אחוז מהמאובחנים. 11 אחוז מהמטופלים במרפאות פסיכיאטריות, 19 אחוז מהמאושפזים במחלקות סגורות ו־40 אחוז מצרכני האשפוז הפסיכיאטרי החוזר הם בעלי הפרעת אישיות גבולית. התופעה מהווה גם סכנת חיים – 84 אחוז מהסובלים מההפרעה פוגעים בעצמם במהלך החיים ועשרה אחוזים מתים כתוצאה מפגיעות אלה.

על רקע שכיחות התופעה הוחלט לתת בידי העובדים הסוציאליים בשירותי בריאות כללית כלים להבנה ולטיפול בבעיה. חלקה הראשון של ההשתלמות הוקדש ללימוד מאפייניה של הפרעת אישיות גבולית, חלקה השני הוקדש ללמידת התיאוריה הביוסוציאלית המיישמת את שיטת ה־DBT לטיפול, והחלק השלישי נגע להורות בגישה שמעודדת אוטונומיה לעומת זו המבוססת על העמדת תנאים, בהנחה שלפיה ההורה מחויב להקשבה לא ביקורתית כלפי ילדיו כבסיס להתפתחות נפשית תקינה. כדי לשלב בין תיאוריה למעשה הוצגו תיאורי מקרים ונדונו דרכי טיפול בילדים עם הפרעות בוויסות הרגשי.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר