לרוץ נכון (יח"צ רמב"ם)
לרוץ נכון (יח"צ רמב"ם)

לרוץ נכון: ד"ר ירון ברקוביץ' מנפץ מיתוסים לבחירת נעליים נכונות

​בדרך להיפרד מכמה מאות שקלים כדי להצטייד בנעלי ריצה עתירות טכנולוגיות? ממש לא בטוח שזה מה שימנע מכם פציעות. ד"ר ירון ברקוביץ מרמב"ם מנפץ שמונה מיתוסים שיעזרו לכם לבחור את הנעליים הנכונות

פורסם בתאריך: 27.3.18 10:11

1. נעלי ריצה חייבות להיות מצוידות בבולמי זעזועים
לא נכון
מחקרים שהשוו בין מנגנוני השיכוך (בלימת זעזועים) לפציעות הוכיחו שאין ביניהם שום קשר. למעשה, מאז סוף שנות ה־70, שבהן התחילו לאבזר את נעלי הריצה בבולמי זעזועים, לא נרשמה ירידה בכמות הפציעות ברצים.

 

2. ככל שנעלי הריצה יקרות יותר, הן טובות יותר
לא נכון
לא נמצא קשר מדעי בין עלות הנעל למניעת פציעות ריצה. אפשר להיפצע כשרצים בנעליים יקרות, ואפשר להיפצע גם כשרצים בנעליים זולות.

 

3. המדד הכי חשוב הוא הנוחות
נכון
מדובר אמנם במדד סובייקטיבי, אבל הוא מוכיח את עצמו. ככל שנעלי הריצה יהיו נוחות יותר עבורכם, כך הריצה תהיה נוחה יותר.

 

4. מומלץ להתאים את הנעליים למשטח שעליו רצים (אספלט, שטח, מסילה וכו')
נכון
כשמדובר בריצת שטח, בסיס הנעל צריך להיות מחוספס כדי לשפר את האחיזה בקרקע ולמנוע החלקה. זאת בניגוד לריצה על אספלט או על מסילת ריצה שבה סוליית הנעל צריכה להיות חלקה יותר. בריצת שטח חשוב גם שהעקב יהיה מעט רחב יותר כי הסיכון לנקיעה של הקרסול גבוה יותר.

דר ירון ברקוביץ

דוקטור ירון ברקוביץ

5. צריך להתאים את הנעליים למבנה כף הרגל
נכון חלקית
צריך, אבל מדובר יותר בהיבט של נוחות מאשר מניעת פציעות. אנשים עם כף רגל שטוחה ירגישו נוח יותר בנעל עם הגבהה של הקשת. אנשים עם כף רגל רחבה יחושו נוח יותר בנעליים בעלות מבנה רחב יותר.

 

6. נעלי ריצה חייבות להיות מצוידות בעקב מרופד כמה שיותר
לא נכון
דווקא בשנים האחרונות יש נטייה לעבור לנעליים עם פחות ופחות ריפוד בעקב ופחות שיפוע בנעל במטרה לגרום לרצים לרוץ בצורה טבעית יותר, שבה קדמת כף הרגל פוגעת ראשונה בקרקע ורק אחר כך העקב. המגמה הזאת זכתה לשמות "ריצה יחפה" או "ריצה מינימליסטית".
ריצה בנעליים עם עקב מרופד, לעומת זאת, גורמת לכך שהעקב פוגע ראשון בקרקע. זה אולי נראה ונשמע "לא טבעי" שהעקב כמעט לא נוגע בקרקע, אבל להקטנת הסיכון לפציעות כדאי לנסות ולרדת מהסוליות העבות ולעבור ל"ריצה יחפה". עם זאת, למי שאינו מורגל בטכניקה הזאת, חשוב לעשות את המעבר בליווי של איש מקצוע ובמסגרת תוכנית אימונים מתאימה.

 

7. יש הבדל בין נעלי ריצה לנעלי הליכה
נכון
תבנית ההליכה הטבעית שונה מריצה ולמעשה הפוכה. בהליכה טבעית העקב הוא זה שפוגע קודם בקרקע, ולכן כדאי לבחור בנעליים בעלות עקב עבה עם שיכוך גבוה כדי לתמוך בתבנית ההליכה הטבעית שלנו.

 

8. נעליים טובות ישפרו את מהירות הריצה
לא נכון
נעליים נוחות יגרמו לכם להרגיש טוב על המסלול, אבל מה שיגרום לכם לרוץ מהר יותר הם השרירים, הלב והריאות.

טיפ: הסיכון לפציעות נובע בעיקר מאופי האימון. אנשים שמשנים באופן פתאומי ומשמעותי את מרחק הריצה, ייפצעו יותר. לכן כדאי להתחיל במרחקים קצרים ולהגדיל את נפח האימון בהתאם לתוכנית אימונים. הוכח שריצה של עד 60־70 ק"מ בשבוע לא תעלה את שכיחות הפציעות האורתופדיות.

 

ד"ר ירון ברקוביץ הוא בוגר הפקולטה לרפואה של הטכניון  ובהמשך התמחה בכירורגיה אורטופדית בבית חולים רמב"ם.

במהלך ההתמחות זכה מלגת האיגוד האירופאי לניתוחי ברך לשנת 2010 (ESSKA)  להשתלמות בניתוחי ברך
בבית החולים האונברסיטאי, גנט בלגיה.
עם סיום ההתמחות עבר השתלמות בניתוחי החלפת מפרקי הברך והירך 2010-2011, בבית החולים Sunnybrook טורונטו, קנדה, ובסיומה עבר להשתלמות בניתוחים חוזרים של ניתוחי החלפת מפרקי הירך והברך 2011-2012, בבית חולים Mount Sinai, טורונטו קנדה.
כיום רופא בכיר במערך האורטופדי רמב"ם, בתחום החלפות מפרקים, מתמחה בהחלפות הברך והירך כולל החלפות חוזרות וטיפול בפתולוגיות כגון A.V.N של מפרק הירך.
ד"ר ברקוביץ מעורב בפיתוח טכנולוגיות רפואיות (מחקר יישומי) בתחום האורתופדיה.
פורסם לראשונה במגזין אדם- הקריה הרפואית רמב"ם

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר