הטכנולוגיה החדשה שנכנסה לשימוש בקריה הרפואית רמב"ם (צילום: פיוטר פליטר)
הטכנולוגיה החדשה שנכנסה לשימוש בקריה הרפואית רמב"ם (צילום: פיוטר פליטר)

לראשונה בארץ: ניווט אופטי בהחלפת מפרק ירך

בחדרי הניתוח של הקריה הרפואית רמב"ם נכנסה לשימוש טכנולוגיה שוויצרית חדישה שמשלבת ניווט אופטי, עיבוד ממוחשב וחיישני מיקום מיוחדים המשמשים מטוסים להתמצאות במרחב

פורסם בתאריך: 21.10.18 12:01

טכנולוגיה חדישה שמשלבת ניווט אופטי, עיבוד ממוחשב וחיישני מיקום מיוחדים המשמשים מטוסים להתמצאות במרחב נכנסה לשימוש בחדרי הניתוח של הקריה הרפואית רמב"ם. בהליך כירורגי, שכמוהו בוצעו עד כה כ-50 בכל העולם – בשוויץ, בגרמניה ובאוסטרליה – נעשה לראשונה בישראל ניתוח להחלפת מפרק הירך בעזרת פיתוח שווייצרי, שלדבריהם של מומחים עשוי לשפר משמעותית את הדיוק הניתוחי ואת תוצאותיו.

המטופלת הראשונה שעברה ניתוח שבו נעשה שימוש בטכנולוגיה השווייצרית היא איזולדה שוסטר, בת 66 מכרמיאל, שסבלה בשנים האחרונות משחיקה של מפרק הירך – בעיה רפואית שרווחת בקרב מבוגרים. לאחרונה היא עברה ניתוח להחלפת מפרק הירך ברגל שמאל בעזרת הטכנולוגיה החדשה, שבה מערכת ניווט זעירה מאפשרת למנתח לבצע את הפעולה הכירורגית באופן המדויק ביותר. יום לאחר הניתוח שוסטר כבר התהלכה, ויומיים לאחר מכן היא שוחררה מבית החולים.

הניתוח, שהתקיים במערך האורתופדי של רמב"ם בניהולו של פרופ' דורון נורמן, בוצע על ידי ד"ר דניאל לוין, מנהל שירות ניתוחי מפרקים במערך האורתופדי ומומחה בניתוחי החלפת מפרק ירך, שאימץ את הטכנולוגיה לטובת ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית זעיר פולשנית (AMIS). השימוש במערכת הניווט האופטית הזעירה – פיתוח של חברת NAVISWISS השווייצרית – מסייעת למנתח למקם את המשתלים במקום המדויק והמתאים ביותר לכל מטופל באופן אינדיבידואלי, תוך התייחסות למורכבות המיקום, לתנועתיות ולתנוחת האגן. המערכת מאפשרת לשחזר באופן מילימטרי ומדויק את אורך הגפה, את מרכז הסיבוב ואת מכלול הזוויות החשובות למיקום המשתלים באופן שעשוי להבטיח שרידות ארוכת שנים, יציבות מפרקית מקסימלית ומזעור של שחיקת המפרק בטווח הארוך.

 

 

ד"ר לוין: "ניתוח החלפת מפרק הירך נחשב לאחד מהניתוחים המוצלחים ביותר בתחום הכירורגיה המודרנית, ואולי אף המוצלח ביותר. הניתוח מבטיח שיפור משמעותי בכאב ובאיכות החיים של המטופל שסובל מנזק בלתי הפיך במפרק הירך. כיום ההתאוששות מהניתוח היא מהירה ביותר, ושרידותם של המשתלים המודרניים הממוצעת היא גבוהה מ-95 אחוז לפרק זמן של עשר שנים".

לדבריו של ד"ר לוין, אחד מהאתגרים הטכניים שניצבים בפני המתנתחים הוא המנח האופטימלי של המשתלים שמשתנה מאדם לאדם. למיקום זה יש חשיבות גבוהה להבטחת היציבות של המפרק, להצלחת הניתוח ולתפקוד המיטבי לאחריו. במהלך הניתוח מאפשרת מערכת הניווט האופטית הממוחשבת לראות על גבי מסך את הזוויות המדויקות שבהן מבצעים המנתחים את הניתוח, ובכך מתאפשר שחזור המנח האופטימלי והרצוי לכל מטופל. השימוש במערכת הניווט האופטית מייתר למעשה את הצורך בשיקוף (צילום), שנחשב כיום לאחד מהכלים השימושיים והשכיחים בניתוחים. בסיום הניתוח מופק ממערכת הניווט דוח מודפס, ובו תיעוד מדויק של זוויות המשתלים, אורך הגפה ועוד. דוח זה הוא תיעוד חשוב למנתח ולמטופל שמטרתו היא לדעת באופן מדויק ואובייקטיבי את תוצאת הניתוח.

"אנו סבורים כי לטכנולוגיות חדישות, שיחס העלות-תועלת שלהן היא גבוהה, יש מקום וצורך ממשי", מסכם ד"ר לוין, "אין ספק כי טכנולוגיה כזו עשויה להתאים את הניתוח לעידן המודרני שבו אנו חיים. הניתוח הראשון שבוצע ברמב"ם עבר בהצלחה מרובה, והמערכת הניווט סייעה לנו בהשגת הדיוק האופטימלי ואורך הגפיים השווה".

 

ד"ר דניאל לוין והמטופלת הראשונה איזולדה שוסטר (צילום: פיוטר פליטר)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר