מערכת ה-e plex במרכז הרפואי כרמל (צילום: אלי דדון)
מערכת ה-e plex במרכז הרפואי כרמל (צילום: אלי דדון)

מערכת מתקדמת לזיהוי זיהום בדם הוכנסה לשימוש בכרמל

המערכת מדגם e plex, שנחשבת למערכת החדשנית ביותר בתחום בדיקות מיקרוביולוגיה, הוכנסה לשימוש במכרז הרפואי כרמל, והיא צפויה לקצר משמעותית את זמן איתור זיהום אלח דם, ובכך להציל חיי אדם רבים

פורסם בתאריך: 27.10.19 11:03

מערכת מתקדמת מדגם e plex לזיהוי זיהום בדם, שנחשבת למערכת החדשנית ביותר בתחום בדיקות מיקרוביולוגיה, הוכנסה לשימוש במכרז הרפואי כרמל. המערכת צפויה לקצר משמעותית את זמן איתור זיהום אלח דם (ספסיס), ובכך להציל חיי אדם רבים.

ד"ר פנינית שקד משען מנהלת המעבדה למיקרוביולוגיה קלינית בכרמל: "זוהי בשורה מצילת חיים. באמצעות המערכת החדשה אנחנו מקצרים את זמן איתור הזיהום בגופו של חולה ממינימום של 36 שעות בציוד הבדיקות הסטדנדרטי לשעה וחצי בלבד באמצעות הציוד החדש".

מספר הסובלים מזיהום בדם בעולם נאמד ב-30 מיליון איש, ובישראל סובלים ממנו כ-27,000 בני אדם בשנה. העלייה במספר הזיהומים, עמידותם של החיידקים לאנטיביוטיקה והתמותה כתוצאה מאיחור בזיהוי הגורמים המזהמים הם שלושה נושאים שמאתגרים מאוד את בתי החולים בעולם ובישראל.

לדבריה של מנהלת המעבדות בכרמל ד"ר דינה פרין שכטר, הוועדה המייעצת של שירותי בריאות כללית לענייני ציוד בחרה בכרמל כבית החולים הראשון של הכללית שבו יוצב המכשיר: "המעבדות בכרמל מובילות באיכות ובמקצועיות, ובאמצעות השילוב של ציוד רפואי מתקדם וצוות עובדים מקצועי ומיומן אנו יכולים להעניק שירות איכותי, מהיר ומדויק יותר למטופלים שלנו".

מערכת ה-e plex במעבדה למיקרוביולוגיה בכרמל נמצאת בשלב הערכה לפני הכנסתה לשימוש במעבדות נוספות בארץ. המכשיר מסוגל לבדוק עשרות דגימות דם ביום, ולדבריה של ד"ר שקד משען הוא מתאים לחולים עם חשד להימצאות של החיידק בקטרמיה בדם או במצב של ספסיס: "בעולם נפטר אדם בכל שלוש-ארבע דקות מאלח דם, ובישראל יש אלפי מקרים בשנה. כל שעת איחור בטיפול בספסיס גורמת לעלייה בתמותה, ולכן טיפול מהיר ומותאם הוא קריטי וחשוב".

 

 

ד"ר שקד משען מסבירה כי האבחון בשיטות הבדיקה הקלאסיות עשוי לארוך 48-36 שעות מרגע לקיחת הדם, וקביעת טיפול אנטיביוטי מותאם עשויה לארוך עד 72 שעות. לדבריה, "יתרונה הגדול של המערכת, פרט לזיהוי מהיר של החיידק, הוא במתן מרקרים וסימנים לעמידות לאנטיביוטיקה, שכבר מהטיפול הראשוני יכול להיות טיפול אנטיביוטי מותאם, להבדיל ממצב של זיהוי רגיל שאינו מגלה את מצב העמידות לאנטיביוטיקה בשלב הראשוני. נוסף על כך, באמצעות המערכת החדשה יש אפשרות לזיהוי מהיר גם של פטריות בדם – מצב שדורש טיפול אנטיביוטי מהיר וספציפי, וגם הוא אורך 72 שעות באבחון סטנדרטי".

בכרמל מציינים כי מערכת ה-e plex מאפשרת טיפול יעיל יותר במניעת זיהומים והתפשטות של החיידקים העמידים שגורמים להידבקותם של חולים אחרים, וכי ניתן להרחיב את שימוש במערכת לבדיקה ולאבחון של מחלות נשימתיות.

לדבריה של ד"ר פרין שכטר, עלות הבדיקה במערכת החדשה היא יקרה אומנם לבית החולים, "אבל היא חלק ממכלול השירות שאנו נותנים למטופלים שלנו. המערכת חוסכת טיפול אנטיביוטי מיותר או לא מותאם לחולה, מקצרת את מספר ימי האשפוז ואת הסבל למטופלים, וכמובן מפחיתה את התמותה. עד היום כבר ניצלו בכרמל כמה חולים בזכות האבחון המהיר של המערכת".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר