הבניין החדש של עיריית קרית אתא (צילום: מיכל גילת)
עיריית קרית אתא (צילום: מיכל גילת)

בית המשפט פסק בעתירת מפעל דשנים נגד הוועדה המקומית קרית אתא

בעתירה מבקש המפעל מבית המשפט להורות לוועדה המקומית להנפיק לו היתר בנייה למתקן הכלור, המייצר חומר חיוני למשק ברמה הלאומית. השופט פסק כי כדי לקבל את ההיתר על דשנים למלא, קודם לכן, שורה ארוכה של תנאים

פורסם בתאריך: 5.7.21 08:00

בית המשפט המחוזי פסק בעתירה שהגיש מפעל דשנים נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה קרית אתא ונגד רשות הרישוי של הוועדה וקבע, כי כדי לקבל היתר בנייה למתקן הכלור, על דשנים למלא קודם לכן שורה ארוכה של תנאים.

כפי שפורסם, לראשונה, ב"כלבו – חיפה והקריות", מפעל דשנים הגיש לבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, עתירה נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קרית אתא, שבה הוא מבקש מבית המשפט להורות לוועדה, לרשות הרישוי שלה ולמהנדס הוועדה, להנפיק לו בדחיפות היתר בנייה לביצוע התאמות מבניות במתקן הכלור, שבאמצעותו מייצרים סודיום היפוכלוריט, המשמש לחיטוי בענפים חיוניים במשק. המפעל טוען בעתירה, כי היתר הבנייה "כבר אושר על ידי הוועדה המקומית והתנאים לנתינתו כבר מולאו". כמו כן הוא טוען, כי העיכוב במתן ההיתר עלול לגרום לפקיעתו של היתר הרעלים (מחר, 6 ביולי – ב"כ), ובכך ייווצר מצב של מחסור בחומר חיטוי זה שחיוני לענפי המשק כמו בתי חולים, שבו הוא משמש לחיטוי, או לחברת מקורות, שבו משתמשת החברה להכלרת המים. החומר מיוצר מגז הכלור שמוגדר כחומר מסוכן, והשימוש בו מותנה בהחזקת היתר רעלים תקף.

לטענת דשנים, הוועדה המקומית קרית אתא מתנה את מתן ההיתר בעניין אחר לחלוטין והוא הסדרה ופיתוח תכנוני של "הר הגבס" – אדמת בור המצויה בסמוך למפעל, אשר זה שנים היא ריקה וללא שימוש, וכינויה נובע מהשימוש ההיסטורי בה. מדובר בקרקע שבעבר הרחוק שימשה את המפעל לאגירת גבס, שהיה אז תוצר לוואי של תהליך לייצור חומצה זרחתית. ייצור החומצה הופסק לפני שנים ובהתאם גם השימוש בקרקע האמורה, ובשל שאריות גבס שעשויות להימצא בקרקע – השמשתה ותכנונה לייעוד חדש מחייבים תיאום וקבלת הנחיות מהמשרד להגנת הסביבה. לטענת המפעל, לעיריית קרית אתא, יש, ככל הנראה, עניין בקידום תכנון חדש לשטח "הר הגבס", אולי לצורך שטח מניב. מוסיף המפעל וטוען, כי בפגישה של נציג מטעמו עם מהנדס הוועדה המקומית הודיע לו האחרון, ללא כל תיעוד בכתב, כי אין בכוונתו לחתום על היתר הבנייה, וזאת עד שסוגיית 'הר הגבס' תבוא על פתרונה. "מדברי המהנדס התבהר לעותרת כי בכוונתו להשתמש בצורך הדחוף בקבלת היתר הבנייה כ'מנוף לחץ' על העותרת, שיניעה להסדיר את עתיד הקרקע המכונה 'הר הגבס' בדרך שתשביע את רצון העירייה", לשון העתירה.

 

 

בכתב התשובה לעתירה  טוענת הוועדה המקומית, כי דין העתירה להידחות וכי היא נגועה ב"חוסר ניקיון כפיים, עשיית דין עצמי וכן אי מיצוי הליכים". מכתב התשובה: "כבר בפתיח העתירה ניתן להבחין בכוונת העותרת (דשנים –  ב"כ), כי הטענה, לפיה מילאה אחר כל התנאים להנפקת ההיתר וכי רק חסרה חתימה יו"ר ומהנדס הוועדה להוצאת ההיתר אינה מדויקת בלשון המעטה. טענתה האמיתית של העותרת, שטענה בעקיפין ולא באופן ישיר – שלא נאמר הוסתרה מבית המשפט הנכבד באמצעות מלל רב ולא מדויק – היא כי התנאים שנקבעו במסגרת החלטת הוועדה מ-17 באוגוסט 2020 לצורך הוצאת היתר הבנייה אינם רלוונטיים ואין בהם כל צורך, והיא, העותרת, החליטה על דעת עצמה מה הם התנאים הרלוונטיים להוצאת ההיתר, מילאה אחריהם לכאורה, וקבעה כי כל שנותר הוא להנפיק לה את ההיתר… בניגוד גמור לאמור בכתב העתירה, העותרת לא מילאה אחר כל התנאים להנפקת ההיתר וככל שלא תעשה כן, לא ניתן יהיה להנפיק את היתר הבניה המבוקש".

השופט מנחם רניאל קבע בהחלטתו, כי כדי לקבל את היתר הבנייה המבוקש, על דשנים למלא שורה ארוכה של תנאים, בהם: תיקון התוכניות והחישובים לפי הוראות מהנדס הוועדה שיומצאו למפעל בתוך שלושה ימים; אישור המחלקה לאיכות הסביבה בעירייה, נספח פיתוח, נספח ניקוז, פרשה טכנית, נספח ביסוס, אישור כיבוי אש, נספח תברואה, אישור תאגיד המים, אישור חברת מקורות, חישובים סטטיים, אישור נתג"ז (נתיבי גז טבעי לישראל – ב"כ), פינוי פסולת, מעבדת בטונים, אישור רשות הניקוז, אישור בזק וחברות הכבלים שהן בעלות תשתיות, אישור חברות סלולר שהן בעלות תשתיות, אישור רכבת ישראל, אישור איגוד ערים חיפה, אישור רשות נחל הקישון, אישור בזן, אישור חברת יפה נוף, אישור חברת דור אנרגיה ואישור מחלקת תשתיות בעירייה.

השופט התייחס גם לסוגיית "הר הגבס" ואמר לבא כוחה של הוועדה המקומית, כי אי אפשר להתנות את מתן היתר הבנייה למתקן הכלור בהסדרת "הר הגבס”. "נכון, צריך להסדיר. אבל אי אפשר להתנות. ככל שבאמת בנו בנייה בלתי חוקית ונמצאים שם בלי היתר, תנקטו פעולות אכיפה. יש כל מיני אפשרויות על פי חוק תכנון ובנייה, לרבות הריסה לאחר מתן הזדמנות. גם אם זה קרה לפני הרבה שנים, זה לא אומר שאין אפשרויות אכיפה. המפעל צריך לקיים את התנאים המוקדמים (למתן ההיתר – ב"כ), אתם לא יכולים להתנות. אפשר לסכם את העתירה בכך שאם הם (דשנים – ב"כ) יקיימו את התנאים המוקדמים, המהנדס יחתום על היתר הבנייה ולא יתנה זאת בהסדרה של שום דבר אחר".

בהחלטתו קבע השופט, כי שבעה ימים לאחר שדשנים תמציא לוועדה המקומית את כל האישורים הנדרשים, תחתום רשות הרישוי על היתר הבנייה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר