אילנה טרוק
אילנה טרוק

בתי ספר בעידן העבודה החדש

פורסם בתאריך: 30.8.18 07:11

זה לא סוד – הורים ומורים רבים מרגישים שחלק ניכר מבתי הספר אינם רלוונטיים לתלמידים ואינם מכינים את התלמידים להצלחה בחיים באופן מיטבי. זה אמנם היה נכון גם בעבר, אבל בימינו הפכה הכנתם של התלמידים לעולם העבודה החדש לתהליך מאתגר עוד יותר, לא רק בארץ אלא ברחבי העולם כולו. ברוב המפגשים שלנו עם אנשי חינוך אנו אכן מרגישים רצון אמיתי להבין את החוקים החדשים להצלחה ולנסות לסייע לתלמידים לרכוש את היכולות החשובות. לאחרונה, בעקבות הרצאה שלנו בפני כ־200 מורים במרכז הארץ, החליטו המורים לאמץ את העקרונות של מודל חמש היבשות, לבנות תהליכים ולהטמיע אותם בכיתות. התחושה היא שמורים מחפשים דרכים להפוך את עצמם ואת עשייתם למשמעותיים מאוד.

בחיפה פועלים 471 גני ילדים (מהם 283 ציבוריים), 78 בתי ספר יסודיים (מהם 52 ציבוריים) ו־56 בתי ספר על יסודיים (מהם 37 ציבוריים). הסתקרנתי מאוד לדעת מה עושים אצלנו בחיפה בתחום החינוך, עד כמה מבינים קברניטי החינוך בעיר לאן צועד העולם החדש ועד כמה הם מובילים בעקבות זאת שינויים משמעותיים. לכן נפגשתי לשיחה עם ראש מינהל החינוך, הרווחה והתרבות בעיריית חיפה אילנה טרוק.

השאלה הראשונה ששאלתי אותה היתה היכן תופסת המהפכה של עולם העבודה החדש את אנשי החינוך. “המהפכה תופסת אותנו, אנשי החינוך בארץ ובעולם, בלב העשייה החינוכית שלנו בכמה תחומים מרכזיים”, היא השיבה, “התחום הראשון הוא המקצועות העתידיים. מחקרים מצאו ש־65 אחוז מהתלמידים שעולים כעת לכיתה א’ יעבדו במקצוע שעדיין לא קיים. כלומר בתי הספר ברחבי העולם מכינים את התלמידים לעסוק במקצועות שעדיין אף אחד לא יודע מה הם יהיו וכיצד הם ייראו. אנו יודעים שמקצועות כמו עריכת דין, ראיית חשבון ואפילו רפואה והנדסה ישתנו באופן דרמטי. התחום השני הוא הרלוונטיות. אנו נמצאים כיום בעולם שבו כל תלמיד יכול להגיע לכמעט כל סוג של ידע ומידע באינטרנט. כלומר אם פעם הידע והמידע היו בידיהם של המורים, כיום הם נחלת הכלל. בפעולות חיפוש פשוטות יכול תלמיד להגיע לכל מוזיאון או אוניברסיטה בעולם ולהיות חשוף לכמויות אדירות של ידע. אם כך, השאלה היא מה צריך לעשות המורה. לדעתי המורה צריך לעודד סקרנות, יזמות ויצירתיות. אלו הן יכולות ומיומנויות שהערך שלהן הוא אדיר. התחום השלישי הוא הערכים, תחושת המשמעות והשמחה. חשוב לי שגם המורים וגם התלמידים ירגישו שמערכת החינוך מבוססת על ערכים משמעותיים עבורם ושהתלמידים שלנו יחלמו ויגשימו את החלומות שלהם. אני בהחלט שמה את האושר של התלמידים במרכז. תלמיד שטוב לו לומד במיטבו”.

כמי שחיה את מערכת החינוך בשטח, מהם האתגרים המרכזיים של מורים ביומיום?

"כפי שציינתי קודם, האתגר הראשון הוא להיות רלוונטיים לתלמידים, וזהו אתגר לא פשוט. כדי להיות רלוונטיים לתלמידים על המורים להבין מיהו הבוגר הרצוי בעולם העבודה החדש ומהן היכולות והמיומנויות הנדרשות להצלחה בו, לבחון באיזו מידה יש לו עצמו את סט היכולות הזה ואז לראות כיצד ניתן לפתח את הסט הזה אצל התלמידים. בעיני, הצעד הראשון הוא להפוך את הלמידה לרלוונטית ומשמעותית. לכן השכילה מערכת החינוך בחיפה ליצור רשת של שותפויות, כך שחלק ניכר ומשמעותי ביותר מתוכניות הלימוד מתקיימות בשיתוף עם המוסדות הפועלים בעיר. לימודי רפואה בתיכון עירוני א' פועלים בשיתוף עם הקריה הרפואית ברמב"ם, תוכניות המדעים נוצרו בשיתוף עם הטכניון, העשרת לימודי מדעי הרוח נעשית בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה, לימודי ביולוגיה נעשים בשיתוף עם המכון הביולוגי של גן החיות, לימודי מתמטיקה ופיזיקה מתקיימים בשיתוף עם מהנדסי חברות הייטק במת"מ ותוכניות הספורט מתקיימות בשיתוף עם מרכז הטניס, עם מרכז השיט ועם האיצטדיון העירוני. שיתופי הפעולה הללו מכוונים לעידוד המצוינות וליצירת אופק אקדמי ותעסוקתי בחיפה באמצעות חשיפה למשאבים החיפאיים. הם חושפים את התלמידים לכללי המשחק בעולמות היזמות, האקדמיה והתעסוקה, ומעשירים את התלמידים במחקר יישומי לצד הלמידה התיאורטית. ההתנסות מעניקה להם כלים לפתרון בעיות, לתכנון העתיד ולמיצוי היכולות של התלמיד.

"האתגר השני הוא המגוון. בעיר שלנו יש שונות רבה. אנו שואפים להתאים את עצמנו לצרכים, לרצונות ולחלומות של הילדים השונים. השאיפה שלנו היא שכל משפחה תרגיש שמערכת החינוך מתאימה לתפישת עולמה. בהתאם לתפישה זו מטפחת מערכת החינוך את תפישת הייחודיות. כל בית ספר יסודי בעיר בוחר את האני מאמין שלו תוך שיתוף עם הקהילה, ההורים, הילדים, בעלי דעה, מומחים וכיוצא באלה. אני יוצאת מנקודת הנחה שהידע לא נמצא רק בידינו, אנשי החינוך, ולכן תחום הייחודיות נשען במידה לא מעטה על חוכמת ההמונים, על יזמות של תלמידים, על יצירתיות וחלומות של אנשי חינוך וקהילה ועל למידת חקר. אנחנו גאים מאוד בתפישת הייחודיות שלנו.

"האתגר השלישי הוא שימור הרב תרבותיות בעיר באופן מכבד ומאחד. מגוון ורב תרבותיות תורמים ליצירתיות וחדשנות, וחשוב לנו שכולם ירגישו שמכבדים ומעריכים אותם.

"האתגר הרביעי הוא שותפות עם ההורים. ההורים שולחים לבית הספר את היקר להם מכל, וחשוב לנו שתהיה שותפות אמיתית איתם, שהם יסמכו על בית הספר וירגישו שהילדים שלהם בטוחים בו. יחד עם זאת הם חייבים לכבד את המורים ואת המלצותיהם המקצועיות".

מהן היכולות החשובות להצלחה של מורים בעולם העבודה החדש ולעמידה באתגרים הללו?

"הדבר הראשון והחשוב ביותר זה הרצון ללמוד ולהתפתח. אני לא מתכוונת רק להשתלמויות אלא על מורים שכל הזמן סקרנים לגבי התלמידים שלהם, העולם והחדשנות שקיימת בתחום המקצועי שלהם ובתחום החינוך. הדבר השני הוא אמפתיה, כלומר היכולת שלך כמורה להיכנס לנעליים של התלמידים השונים שלך – להבין מה הם חושבים, מרגישים וצריכים וגם לתמוך בהם כדי שהם יגשימו את החלומות שלהם. נוסף על כך, אם דיברנו על יזמות ועל יצירתיות כיכולות שחשוב לנו לעודד ולפתח בקרב התלמידים, חשוב מאוד שגם המורה יהיה סוג של יזם בכיתה ובבית הספר. והדבר האחרון, שבלעדיו לא יתקיימו כל השאר, הוא התשוקה לעבודה ולתלמידים, כלומר הרצון להשפיע ולהיות משמעותי בעשייה המקצועית שלך. הוראה היא עבודה חשובה וקשה, ולכן חשוב לי שהמורים ישמרו על הרווחה האישית שלהם ויבואו בשמחה לעבודה. כשטוב למורה הוא יהיה במיטבו, ואני חושבת שמערכת החינוך באופן כללי צריכה להסתכל יותר על רווחתו של המורה".

 

 

האם עדיין יש מקום לבית הספר בעולם שבו הידע נמצא בכל מקום? אולי הגיע זמן לומר שנגמר עידן בתי הספר?

"בניגוד למובילי דעה שחושבים שהגיע סופו של בית ספר אני חושבת שבתי הספר עדיין חשובים ושיש להם מקום חשוב מאוד בהצלחתם ובשגשוגם של עמים ומדינות. התפקיד של בית הספר כיום דומה לזה שהיה בעבר, והוא להכין את התלמידים להצליח בחיים האישיים והמקצועיים שלהם. בזה אין שינוי. השינוי הוא בדרך. בעולם העבודה החדש שמשתנה בקצב מטורף הפכה המשימה הזו למורכבת יותר. כדי לבצע את התפקיד הזה בהצלחה יצטרכו בתי הספר לבצע שינויים משמעותיים בליבת העשייה שלהם. כשאני מדברת על הכנת הילד להצלחה בחיים אני לא מתכוונת רק למקצוע ולהצלחה כלכלית אלא גם על שמחה, על משמעות ועל ערכים. בתי הספר עדיין חשובים מאוד אבל תפקידיו של המורה, אמצעי הלימוד וסט היכולות שצריך לסייע לתלמידים לפתח הם שונים באופן מהותי".

אז מה המורה צריך לעשות?

"חלק ניכר מהמורים כבר נמצא בתוך תהליך השינוי. המורים יודעים שאם אנחנו רוצים להמשיך ולהיות רלוונטיים לתלמידים שלנו אנחנו חייבים להבין את העולם החדש שנוצר, להתאים את עצמנו אליו ואף להוביל אותו. זה מה שהחברה מצפה מאיתנו ושם אנחנו פועלים. בדומה למקצועות אחרים, מורה חייב להיות משתמש חכם בטכנולוגיות חדשות. בשונה מאחרים אני רואה את הטכנולוגיה ככלי ולא כמרכז העשייה החינוכית. לדעתי, לבו של התהליך החינוכי עדיין יישאר בתחום הבין אישי. המורה יצטרך לסייע לתלמיד לפתח מודעות עצמית, הערכה עצמית ואת היכולות החשובות להמשך הצלחתו.

"מורים כבר עובדים בשיטות שבהן מלמדים תלמידים לחשוב באופן ביקורתי ולבחון את המידע שנמצא ברשותם, כלומר לסייע לתלמידים לפתח חשיבה ביקורתית. לדוגמה, אם המידע כבר אינו ריכוזי וכל אחד יכול להפיץ מידע ברשת אז איך אני יודע אם המידע שהגעתי אליו הוא אמין? מורים יצטרכו גם לסייע לתלמידים שלהם לפתח את היכולת לעבוד בצוות. עבודת צוות עם אנשים מרקע שונה, עם שפה שונה ועם תרבות שונה תהיה חשובה מאוד בעולם הגלובלי שאנו חיים בו כיום, ואפילו יותר בעתיד. דוגמה נוספת – שתיים מיכולות המפתח כיום הן הלמידה לאורך החיים והגמישות בלמידה. במקום התוכן יבואו האסטרטגיות. מורה שרואה את האופק של תלמידיו מלמד ילדים כיצד ללמוד ומעורר בהם את חדוות הלמידה. הוא שם כדי לסייע להם לפתח יכולות שיעזרו להם להמשיך ולהתמיד גם כשזה לא קל. כמנהלת וכאשת חינוך אני רואה את התהליך של למידה מותאמת אישית קורם עור וגידים. התפישות החדשות והפניות של הציבור לחינוך ביחד עם הרצון לראות למידה אחרת יאפשרו זאת".

אלו שלוש עצות היית נותנת למורה החדש שרוצה להיות משמעותי בעולם העבודה החדש?

"העצה הראשונה שלי היא שבכל פעם שבה אתם מגיעים לצומת מאתגרת זכרו שהמניע בעבודת החינוך הם התלמידים. הם הדבר החשוב. לכם יש יכולות להשפיע עליהם לטובה, וזו זכות. אין עוד פרופסיות מקצועיות שלהן יש את האחריות ואת הזכות להשפיע ולהצמיח. זה ייתן לכם כוחות. העצה השנייה היא קחו חלק בטקסים ובאירועים בית ספריים. זה יפתח בפניכם את האווירה הבית ספרית, יחבר אתכם למורים ותלמידים בדרך בלתי אמצעית וייתן לכם תחושה של שייכות חזקה בתחילת הדרך. העצה השלישית והאחרונה היא תשאלו, תתייעצו עם קולגות ותלמדו מה עבד להם טוב. ניסיונם של האחרים יקפיץ אתכם קדימה, יחסוך לכם דילמות ויהפוך קושי לאתגר. זכרו תמיד שבחרתם במקצוע שמעצב את העולם העתידי – זה גדול מהרגע הנוכחי. אתם שם וזה אצלכם ביד".

 

* הכותבת היא מומחית לעולם העבודה החדש, מחברת הספר "הצלחה בעולם העבודה החדש — מסע בחמש יבשות" ומובילת תהליכי שינוי ארגוניים ואישיים

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר