ישיבת מועצת העיר (צילום: רמי שלוש)
ישיבת מועצת העיר (צילום: רמי שלוש)

שבוע האוריינטציה של חברי מועצת העיר

פורסם בתאריך: 17.3.18 22:00

בשנת בחירות עולים במועצת העיר נושאים שבתקופות אחרות ייתכן שלא היו מגיעים לסדר היום. לפעמים זה כמובן לטובה. בשבוע שעבר למשל עלתה הצעה חשובה מצד חברי המועצה של רשימת יש עתיד-צעירי חיפה, שבדרך כלל קולם נשמע פחות בישיבות המועצה ולטענתם הם מתמקדים יותר בעשייה מבחוץ. ההצעה עסקה בענייני תכנון ובנייה והיו מי שחשבו שישיבת המועצה היא לא המקום לדון בה. יש בכך צדק מסוים, אבל מדובר בהצעה חשובה.

אחת מהתקנות שקבע שר האוצר משה כחלון כחלק ממלחמתו במחירי הדיור היא תוספת לחוק שבס, שעד כה התיר להגדיל את מספר יחידות הדיור בבניין כל עוד לא חורגים מהשטח הכולל המותר לבנייה. השינוי שהכניס כחלון הוא מתן סמכות לרשות המקומית להגדיל את מספר יחידות הדיור תוך הגדלת השטח המותר לבנייה, כך שניתן יהיה גם להוסיף דירות בפרויקט וגם לשמור על גודלן היחסי. הבעיה היא שכמדיניות, העירייה אינה מאשרת הוספת יחידות דיור או הגדלה של שטח הבנייה במגרשים שבהם תוכנית בניין העיר (תב”ע) לא מגדירה את מספר יחידות הדיור שניתן להקים על אותו מגרש.

בנושא הזה הגישו חברי המועצה עו”ד אורי גרינברגר ויוסי שלום הצעה לסדר. לטענתם, המדיניות של העירייה מגבילה את היזמים בבניית יחידות דיור הנחוצות לעיר, ובמקביל היא פוגעת בתקבולים של העירייה מהיטלי השבחה על המטרים שהיא לא מאשרת להוסיף.

השניים ביקשו לאשר ליזמים תוספת של שטח בנייה במגרשים שמספר יחידות הדיור בהם לא מוגדר, וזאת ללא התחייבות מראש למספר יחידות הדיור. הדבר כפוף לתנאים מוגדרים מראש, למשל שלא ייבנו דירות בשטח הקטן מ־54 מ”ר. השניים הבהירו את ההצעה המעורפלת מעט על ידי דוגמה: במגרש שבו ניתן לבנות דירות בשטח של 800 מ”ר יוכל היזם להגדיל את שטח הבנייה ל־960 מ”ר בלי להתחייב על מספר הדירות הסופי. הוא יתחייב רק שדירה אחת תהיה בגודל של 70 מ”ר, דירה שנייה בגודל של 90 מ”ר ו־800 המ”ר שנותרו יחולקו בהתאם לחוק. כך יוכח שהיזם הגדיל את מספר יחידות הדיור ולא רק את שטח הבנייה לטובתן של דירות גדולות יותר.

 

 

בשלב הזה פנה אביהו האן, חבר המועצה מטעם הירוקים, ליועצת המשפטית של העירייה ושאל אותה אם זה הפורום המתאים לנושא, שראוי יותר להידון בוועדת המשנה לתכנון ובנייה. הוא צודק כנראה. ההצעה אכן הורדה מסדר היום. האן טען שנושאים הקשורים לתחום הבנייה צריכים לעבור בוועדות המקצועיות שקיימות בדיוק לשם כך, ושהגשת ההצעה במסגרת מליאת מועצת העיר היא תמוהה מעט. הוא הוסיף שלחברי הקואליציה העירונית יש נטייה להיזכר להגיש הצעות לסדר בקצב מהיר יותר ככל שמתקרבים לבחירות. מבדיקה של פרוטוקולים של ישיבות המועצה עולה שאכן חברי מועצה שלא היו פעילים מתגברים את מספר ההצעות לסדר שלהם מישיבה לישיבה, אולי כדי להראות לבוחרים שלהם שהם שם.

מה אנחנו למדים מכך? ראשית, מסתבר שיש עבודה מוניציפלית רבה וחשובה שצריך לעשות. יש סוגיות שצריך לדון בהן ולקדם אותן. בטור הזה נאמרו שוב ושוב הדברים הנוגעים לקידום יזמות, כולל הרווח שיצמח מזה לעיר ולא רק ליזמים. שנית, הדברים החשובים נמצאים בהישג יד מבחינת חברי המועצה. הם לא נסתרים. רק צריך מוטיבציה. ושלישית, אם הם היו מתחילים בעבודה בראשית הקדנציה הם לא היו מצטיירים כמו שנמצאים עכשיו בשבוע אוריינטציה להכרת הגופים העירוניים השונים המתאימים לעיסוק בנושאים כאלה ואחרים.

 

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר