(צילום: איציק בן מלכי)
(צילום: איציק בן מלכי)

ג’יין ג’ייקובס פינת חסן שוקרי

פורסם בתאריך: 28.4.18 20:33

למי שייכת חיפה? חיפה היא עיר של 248,000 איש בשטח שיפוט מוניציפלי של 64,566 דונם שעליהם מצטופפות 4.3 נפשות לדונם בממוצע. בשכונת הדר ובנוה שאנן הצפיפות היא הגבוהה ביותר — 13.1 נפש לדונם. החיפאים גרים ב־117,835 דירות ששטחן הכולל הוא 9,801,502 מ”ר. השטח הזה גדול מהממוצע הארצי. יש מקום לרגליים.
בחיפה יש 817 ק”מ של כבישים, 159 קווי אוטובוס, שלושה קווי מטרונית וכרמלית אחת שתחזור לפעול במהרה בימינו.

בואו נדבר ביזנס: בחיפה פועלים 21,168 עסקים זעירים שמחציתם לא מעסיקים עובדים. בשנת 2015 נפתחו בחיפה 1,898 עסקים חדשים ונסגרו 1,590 עסקים קיימים. רבע מהעסקים הקיימים בעיר עוסקים במתן שירותים, חמישית במסחר והשאר בענפי החינוך, הרווחה והמינהל הציבורי.

אומרים שחיפה היא עיר של תעשייה. עד כמה? 14,000 חיפאים עובדים במפעלים. שליש מהם בתעשיית ההייטק, 16 אחוז בלבד עובדים במפעלי הנפט, 15 אחוז עוסקים בתחום המזון ואחוז דומה בתעשיות המתכות.
אז למי שייכת חיפה? לבעלי העסקים הקטנים? לתעשיות הפטרוכימיות? אולי להייטק? לנוער? לקשישים? בניגוד למה שנהוג לחשוב, 60 אחוז מתושבי העיר הם מתחת לגיל 44, ומחצית מהם הם מתחת לגיל 30. העיר צעירה בצורה מפתיעה.

השאלה למי שייכת העיר שלנו — שאלה מהותית שמשפיעה על התכנון העירוני — תעמוד במרכזה של מערכת הבחירות הקרובה. הבחירה בין מועמד “צעיר” למועמד “עם ידע בתכנון”, בין מועמד שמקדש את המאבק בתעשיות המזהמות למועמד שמקדש את הלגליזציה, תשפיע כיצד ועבור מי תתוכנן העיר. מפעלים או תושבים? סטלנים מתים או סחים בלטה? תכנון עבור צעירים שינקינאים שגרים בהדר או עבור בעלי משפחות ישנוניים שגרים בכרמל? ואולי אפילו משפחות צעירות שמשתקעות בעיר התחתית?

מדוע בבחירות האחרונות טרחו רק 84,000 איש ללכת להצביע ולקחת אחריות? הייתכן שרק שליש מהתושבים חשים כי העיר שייכת להם? האם זו אדישות? לדעתי פשוט הלכנו לאיבוד. רוב תושבי חיפה לא יודעים מהו החזון הנכון להוביל אותנו ולאן היינו רוצים לקחת את העיר, ופשוט מאבדים עניין. זוהי טרגדיה מוניציפלית עצומה.

בסופ”ש הבא אני מזמין את החיפאים ליטול את השליטה על העיר מחדש, לצאת אל שלל המסלולים שיתקיימו במסגרת פסטיבל הליכות ג’יין ולחשוב על חזון עירוני חדש. ההליכות מתקיימות בחיפה זו השנה השישית ברציפות במסגרת פסטיבל ההליכות הבין לאומי על שם חוקרת האורבניות ג’יין ג’ייקובס. הפסטיבל הזה קורא להתבוננות חדשה, ביקורתית ומקורית במרחבים עירוניים בחיפה ובתהליכים המתקיימים בהם, ומזמין אותנו החיפאים לעצור לרגע ולחשוב לאן היינו רוצים לקחת את העיר, את השכונה ואת הרחוב שלנו.

האם חיפה יכולה למתג את עצמה כעיר גרפיטי מחתרתית? האם הדר היא המפתח למשיכת צעירים בחזרה אל העיר? אולי צעידה עירונית לאור הלפיד של בתי הזיקוק תשפוך אור על המסתורין המתרחש במפרץ? מי בנה 12 בתי פטריות אל מול קסטרא בשנות ה־80? וכיצד אופניים יצילו את העיר התחתית משקיעה?

24 סיורים עירוניים בשלושה ימים — חמישי, שישי ושבת — שאותם יובילו תושבים ופעילים חברתיים חיפאים, מהמסורים ומהטובים שיש לעיר להציע. כל סיור פורש אג’נדה שלמה שמגוללת חזון אחר לעיר.
יש לנו יהלום ביד, פראייר מי שלא בא. חפשו בפייסבוק ובאינטרנט: הליכות ג’יין חיפה.

הכותב הוא פעיל סביבתי ותושב שכונת הדר

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר