פארק מורד נחל הקישון (הדמיה: משרד יעד אדריכלים ומתכנני ערים)
פארק מורד נחל הקישון (הדמיה: משרד יעד אדריכלים ומתכנני ערים)

מלחמת פארק הקישון

פורסם בתאריך: 5.5.18 21:43

מי שביקר בפארק הקישון קטן המימדים (33 דונם בסך הכל) מאז שנחנך לפני כ־14 שנה לא יכול היה להתעלם מהפוטנציאל הבלתי ממומש שלו. מאז שנחנך, למרות התוכניות לפיתוחו, לא נוסף לו דונם אחד, בזמן שחיפה משוועת לשטחי דשא וצל פתוחים ומישוריים. בשנתיים האחרונות מתנהל מאבק לאישור הרחבת הפארק למימדים הראויים לפארק מטרופוליני. התוכנית שהופקדה אמנם לא מספקת וראוי היה להגדיל משמעותית את השטח המוקצה לפארק, אבל גם המתווה שיאפשר הקמה של פארק על שטח של כ־700 דונם הוא מבורך.

השבוע הפתיע מהנדס העיר אריאל וטרמן שאמר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שהעירייה תצטרף לבקשתה של חברת נמלי ישראל (חנ”י) להמתין עם אישור התוכנית עד להפקדתה של תוכנית פארק נמלי ישראל ועד לדיון בשינוי הייעוד לבסיס הטכני של חיל האוויר. מדובר בשתי תוכניות שהדיון בהן יימשך עוד זמן רב, ולכן הגזרה תהיה כנראה עיכוב משמעותי בקידום תוכנית הפארק. האמירה של מהנדס העיר היא תמוהה, במיוחד לנוכח העובדה שלפני כמה חודשים התחילה העירייה במסע פרסום שממנו ניתן היה להסיק שפרויקט פארק הקישון המורחב עתיד להתבצע בקרוב. יצוין כי יום לאחר התבטאות זו של מהנדס העיר פרסמה העירייה מסמך הבהרה שלפיו היא תומכת בקידום תוכנית הפארק ללא קשר לתוכניות האחרות.

חיפאים נוטים להשוות באופן טבעי את פארק הקישון לפארק הירקון בתל אביב, אבל ההשוואה הזאת היא לא נכונה. פארק הירקון נמצא בלב לבה של תל אביב והוא משלב פינת טבע קסומה עם אורבניות, מסלולי אופניים וחיי קהילה. לעומת זאת פארק הקישון נמצא מחוץ לעיר, ליד המפעלים המזהמים. מי הנחל עדיין מזוהמים הרבה יותר מאשר מי הירקון, למרות השיפור שחל בהם בשנים האחרונות. גם הריח באזור לא מעורר תמיד חשק להגיע לפארק שהגישה אליו בימי גשם היא קשה למכוניות שאינן רכבי שטח. סביר להניח שהוא ישרת יותר את תושבי הקריות ואת כפרי הצפון מאשר את תושבי חיפה שצריכים לבצע מעקף די גדול כדי להגיע אליו. יתרה מכך — כיום הוא לחלוטין לא נגיש מבחינת תחבורה ציבורית.

לנוכח הדברים האלה נשאלת השאלה אם צריך להשקיע ולהרחיב אותו בכלל. ובכן, דווקא המיקום הבעייתי שלו יכול להטות את המאזניים לכיוון החיובי. אולי דווקא הקמת פארק ירוק וגדול תסייע למניעה מהמפעלים המזהמים להתרחב? צריך להמשיך פעולות ניקוי הנחל המזוהם, ופארק יכול לשמש מוטיבציה לכך. כמו כן ראוי להגדיל את המקום המוקצה לבעלי יאכטות שסובלים כרגע ממצוקת מקום. הקמת הפארק, אם כך, היא חשובה יותר מכל ברמה ההצהרתית כתמיכה בחזון של מפרץ ירוק ונקי יותר בעתיד.

אבל משחק האינטרסים במקרה של הפארק הוא סבוך, והכוחות הפוליטיים הפועלים לנסות לטרפד את הקמתו הם רבי עוצמה. טוב שהעירייה הבהירה שהיא עומדת על המשך קידום הקמתו של הפארק לפי התוכנית המקורית. כנראה שמהנדס העיר לא היה מרוכז לגמרי כשהצטרף לעמדתה של חנ”י או שאולי הוא שכח שאנחנו בעיצומה של שנת בחירות ושפרסום הקמת הפארק המפואר בחסות העירייה נמצא כבר באוויר.

עם זאת, עדיין אין תקצוב לפארק, ולדעתי הסיכוי שהוא יוקם בשנים הקרובות הוא קטן. אולי לקראת הבחירות בעוד חמש וחצי שנים.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר