שכונה חיפאית (צילום: רמי שלוש)
שכונה חיפאית (צילום: רמי שלוש)

חלום הגבייה המקסימלית

פורסם בתאריך: 12.5.18 22:26

הארנונה בחיפה היא נושא כאוב. מדי חודשיים מגיע המכתב הצבעוני מהעירייה, שם מחכה לנו דרישת תשלום דו חודשית עבור השירותים שהיא מספקת לנו. על דירת שניים וחצי החדרים שלי בהדר אני משלם כמו שמשלמים חברים על דירת ארבעה חדרים בקריות, אבל אני משלם בזמן, לפי דרישת העירייה, ולא מתחמק מהחובות שלי. אם העירייה מבקשת, מי אני שאגיד לה לא?

אבל מסתבר שבזמן שחשבתי שאני ושאר התושבים בעיר חולקים כולנו את נטל הארנונה ונושאים את האלונקה (הכבדה) הזו על כתפינו, יש לא מעט שמסתכלים עלינו מהצד וצוחקים. אלה הם ציבור המשתמטים מתשלום הארנונה.
לאחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הנתונים שלה על גביית ארנונה ברחבי הארץ. מסתבר שחיפה נמצאת במקום עלוב למדי – הרבה אחרי באר שבע, אשדוד, ראשון לציון, תל אביב וירושלים. מסתבר שרק 66 אחוז מתושבי חיפה בכלל טורחים לשלם ארנונה, או כמו שהלמ”ס קוראת לזה — “היחס בין דרישות החיוב לבין התשלומים הנגבים בפועל”.

שני שליש מתושבי חיפה הם פראיירים שמסבסדים את השליש האחר שפשוט לא אכפת לו מכלום. אז מי אתם, 34 אחוז מתושבי חיפה שרואים את מכתב הארנונה ופשוט לא משלמים? ומי אתם, אנשי העירייה שלא מפעילים את כל אמצעי האכיפה כדי לדאוג שתהיה כאן גבייה של 100 אחוז? ואיך אתם ישנים טוב בלילה כשאתם יודעים ששני שליש מהעיר משלמים את הארנונה הגבוהה כל כך, ושליש נוסף פשוט מתעלם ושם את הכסף בתוכנית חיסכון? היכן אתם, שומרי קופת העירייה, שמצד אחד משלמים מאות מיליונים של שקלים בריביות על חוב שבו נמצאת עיריית חיפה, ומצד שני נותנים לשליש מהעיר להתחמק מתשלום ארנונה? אין לי תשובות קונקרטיות לשאלות הקשות האלה, אבל גם אין לי ספק שהמצב לא יכול להמשיך כפי שהוא.

אז מה בעצם צריך ראש העיר לעשות? לדעתי יש לחשוב קדימה, עם הפנים אל העתיד, ולא לבוא חשבון עם העבר העגום על מנת שנוכל להיות חכמים ולתקן את הבעיה, ולא להיות צודקים ולהיתקע עם סכסוכים משפטיים שיימשכו שנים רבות. יש צורך לוותר על כל חובות הארנונה באשר הם לכל מי שיסכים למלא הוראת קבע לתשלום הארנונה.

יש צורך לבצע סקר מבנים חדש ש“ילבין” חריגות בנייה למיניהן ויוסיף אותן לנסחי הטאבו, כך שאדם שסגר מרפסת והפך אותה לחדר קטן יוכל להתחיל לשלם ארנונה כנדרש (וגם ירוויח מהגדלת שטח הדירה בטאבו).
יש להציב את גביית הארנונה על יעד של 100 אחוז כדי שיהיה אפשר להוריד אותה לרמה נסבלת, ולחילופין למנף את הכסף החדש שנכנס למערכת לטובת שיפור מערכת החינוך, תיקון הכבישים המשובשים וכו’.

מכיוון שעיריית חיפה היא עירייה גרעונית, גביית הארנונה באופן מקסימלי צריכה להיות אחת מהמשימות המרכזיות של ראש העיר. על מנת שנוכל להחזיר את חיפה לימיה הגדולים אנו זקוקים לתקציב מאוזן. זה יוכל לקרות רק עם תשלום ארנונה שווה לכל החיפאים.

הכותב הוא פעיל פוליטי במפלגת העבודה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר