רחוב השומר בהדר (צילום: רמי שלוש)
רחוב השומר בהדר (צילום: רמי שלוש)

על שבירת מחסומים ואחריות אישית

פורסם בתאריך: 19.5.18 23:03

אחד מהמקומות היפים ביותר בהדר הוא האזור שמתחת לשוק תלפיות הצופה על ואדי סאליב. בתי האבן העתיקים והמרפסות הפונות אל הרחוב כאילו נועדו לקיים חיי שכונה שוקקים. אך זהו גם אחד מהמקומות המוזנחים ביותר בחיפה כולה. שיעורי העוני והפשיעה בו הם מהגבוהים בעיר, הרחובות והבתים מלוכלכים והייאוש שולט.

באזור הזה בעיר עברתי להתגורר לפני פחות משנתיים. הגעתי מרמת גן הצפופה לדירה קטנה הצופה למרחב ירוק ולבניין השוק ההיסטורי. כבר בהתחלה, כשהתוודעתי לשכני, התברר לי שיש תחנת סמים פעילה בבניין — מקום עלייה לרגל של נרקומנים שפוקדים את המקום. הבית נראה מוזנח מאוד. חדרים בו ששימשו עבור בלוני הגז היו מלאים באשפה.

פניתי אל השכנים ויזמתי מפגש. התרשמתי מאוד מהפער בין פתיחותם של שכני וביקורתם על המצב לבין ההזנחה בפועל. לעזרתי נרתמו אנשי גן הדר שפעלו בשיתוף עם כפר הסטודנטים. השכנים במפגש התוודעו זה לזה וגילו שלכולם יש אינטרס משותף לטפח את סביבתם. כך הוקם ועד הבניין, ואני נבחרתי לעמוד בראשו.

גיבוש השכנים, שהתחזק עם כל מפגש שיזמתי, הביא להרחקתו של סוחר הסמים ולשיפור ניכר במצב התחזוקה. במקביל הרחבתי את חזוני ושיתפתי בכך גם את תושבי השכונה. הפעולה הראשונה היתה ציור קיר שיזמתי בעזרת כפר הסטודנטים עם ילדי השכונה. הילדים נרתמו בהתלהבות אדירה למשימה והיא הוכתרה בהצלחה רבה.

המשימה הבאה היתה לסייע להקים ועד בבניינים האחרים כדי להניע את תושבי השכונה לפעול, לתת להם תחושת ביטחון וללכד אותם סביב אינטרס משותף. במקביל ארגנתי בעזרת שותפי מגן הדר פעילות סביב גינת השלום. הגינה שימשה מקום משחק לילדי השכונה עד שלפני כשלוש שנים היא הוצתה על ידי אלמוני. העירייה בתגובה הסירה את מתקני המשחק והשאירה את המגרש חרוך ולא בטוח לשימוש.

ביוזמתה של מועצת הדר התקיים מפגש של תושבי השכונה עם נציגי עיריית חיפה, והתקבלה בו החלטה על שיפוץ הגינה ועל הפיכתה למגרש משחקים לפעוטות בחלקו ולמגרש כדורגל לילדים גדולים יותר בשאר שטחה. עד לביצוע השיפוץ העברנו חלק מיוזמת השיפור לידי ילדי השכונה, וארגנו אירוע ניקוי, גיזום ושתילת צמחי נוי ותבלינים במקום. גם מבצע זה הוכתר בהצלחה. למרות מחסומים של גיל ושפה השתתפו עשרות מילדי השכונה בהפנינג ועבדו איתנו בניקוי השטח, בהכשרת הקרקע ובשתילה, וגם רכשו תחושה של שייכות ואחריות. זרע נטמן, וכשהעירייה תחזיר את מתקני המשחקים לגן הם ישמרו עליהם.

עכשיו זו האחריות שלנו, המבוגרים, לספק להם סביבה מטופחת יותר, בטוחה יותר, נטולת סוחרי סמים ופשע, בתחתית הדר כמו בכרמל. אני בטוחה שגם בזה נצליח.

הכותבת היא פעילה חברתית ותושבת הדר

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר