תאונת דרכים עם הרוג (צילום: תומר אפלבאום)
תאונת דרכים עם הרוג (צילום: תומר אפלבאום)

להציל חיים בהוצאה זולה

פורסם בתאריך: 26.5.18 09:06

בשנת 2017 נהרגו בחיפה עשרה בני אדם בתאונות דרכים – מחציתם הולכי רגל. בעשור האחרון (2017-2008) נפגעו בעיר יותר מ־1,700 הולכי רגל בתאונות דרכים – 178 מהם בשנת 2017.

מסוכן להיות הולך רגל במדינת ישראל בכלל ובתחום העירוני בפרט. בשנת 2017 נפגעו בתאונות דרכים כ־3,400 הולכי רגל – כמעט 3,300 מהם בתחום הערים והיישובים. מדוח מיוחד שהכינה עמותת אור ירוק עולה כי ישראל היא אחת מהמדינות המסוכנות בעולם להולכי הרגל. מבט על נתוני מדינות ה־OECD חושף כי אנחנו נמצאים במקום השלישי מהסוף בשיעור חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. המדינות שנמצאות במקומות המפוקפקים מתחתנו הן יפן ודרום קוריאה. ממוצע הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים במדינות ה־OECD הוא 20 אחוז. בישראל מאמיר ממוצע זה ל־34 אחוז.

עשרה הולכי רגל נפגעים מדי יום בתאונות דרכים בישראל. ב־2017 נהרגו 112 הולכי רגל. מדובר ב־112 אנשים שיצאו מביתם ליום שגרתי ולא חזרו אליו, ב־112 משפחות שלא יראו עוד את יקיריהן. בחינת מאפייני התאונות מעלה כי 47 אחוז מהולכי הרגל ההרוגים מצאו את מותם בעת חציית כביש במעבר חציה שאמור להוות אזור בטוח ומוגן.

78 מתוך 112 ההרוגים הללו מצאו את מותם בתחום העירוני. נתון זה מבהיר את החשיבות הרבה שראשי הרשויות המקומיות צריכים להעניק לנושא ולדרישה של אור ירוק כי הטיפול בתשתיות להולכי הרגל יוצבו על סדר היום ויטופלו לפני שייפגע הולך הרגל הבא.

 

 

הדרך לצמצם את מספר הולכי הרגל שנפגעים בתאונות דרכים היא פשוטה, קלה לביצוע ובעיקר זולה. למהירות הנסיעה של כלי הרכב בתאונות שבהן מעורבים הולך רגל יש חשיבות מכרעת בסיכויו לשרוד את הפגיעה או להתאושש ממנה במהירות וללא נכות שתלווה אותו לכל חייו. מחקרים מוכיחים כי הסיכוי של הולך הרגל לשרוד פגיעת רכב שנוסע במהירות של 30 קמ”ש הוא כמעט מלא, ואילו פגיעה במהירות של 70 קמ”ש תוביל באופן כמעט ודאי למוות.

הפתרון נעוץ במיתון ובריסון של מהירות התנועה באזורים שבהם הולכי הרגל חשופים יותר למפגש עם כלי רכב כמו בסביבת מוסדות חינוך, גנים ציבוריים ובבתי אבות, ובמעברי חציה אדומים. במקומות אלה יש לדאוג שהולכי הרגל יהיו מוגנים, ובהיעדר הגנה אישית כפי שקיימת לנהג ברכב עם חגורת הבטיחות, עם כריות האוויר ועם מערכות ההתראה, על הרשויות לדאוג כי תימצא להולכי הרגל הגנה סביבתית.

הדרך לעשות זאת היא באמצעות פסי האטה שמפחיתים ב־40 אחוז את מספר תאונות הדרכים במקומות שבהם מתקינים אותם. התקנת פס האטה היא משימה פשוטה, זולה ובעיקר אפקטיבית ומצילת חיים. הנתונים מוכיחים כי הקמפיין של משרד התחבורה, שמאשים את הולך הרגל שלא הספיק להסתכל בעיניו של הנהג טרם נדרס, פשוט לא עובד. הגיע הזמן להתפכח ולשנות את האסטרטגיה – להפסיק להאשים את הקשישים ואת הילדים שנדרסו, להפסיק להסתמך על האחריות ועל הריכוז של כל נהג ונהג, ולפעול באופן אמיתי וחף מציניות להתקנת פסי האטה במעברי החציה המסוכנים.

לפני שייפגע הולך הרגל הבא על עיריית חיפה לפעול להצבת פסי האטה במקומות המועדים, ובעיקר ברחובות האדומים והמסוכנים כמו שדרות ההסתדרות, שדרות הנשיא ושדרות אבא חושי שבהם מתרחשות תאונות רבות מדי שנה. הצבת פסי ההאטה תוביל להקטנת מהירות הנסיעה, ובהתאם לצמצום מספר הולכי הרגל הנפגעים. זוהי השקעה כספית מזערית ושולית שתמנע מעוד משפחות להצטרף למשפחת השכול, וגם תחסוך כסף רב למשק הישראלי ולכל רשות שתציב נושא זה על סדר היום. ובכסף שייחסך יוכלו הרשויות להשתמש להצלת חיים נוספים על הכביש.

 

* הכותב הוא מנכ”ל עמותת אור ירוק

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר