פרויקט תמ"א 38 במסלול עיבוי בנייה שיוזמת חברת ש.דורפברגר ברחוב רות 5 א' בכרמליה
פרויקט תמ"א 38 במסלול עיבוי בנייה שיוזמת חברת ש.דורפברגר ברחוב רות 5 א' בכרמליה

מדיניות חוסר המדיניות

פורסם בתאריך: 3.6.18 00:38

המאבק השתלם? הלחץ? ואולי זו עיריית חיפה שאינה מחשבת את דרכה מראש ואינה מתכננת לפני שהיא קובעת מדיניות כזו או אחרת? העירייה הפגינה שוב את מדיניות חוסר המדיניות שלה — התנהלות שהיא כל כך טובה בה — והחליטה, למרות מסמך המדיניות הקודם שגיבשה בשנה שעברה, לעצור את כל הבנייה מכוח תמ”א 38 בכרמליה.

העירייה נקלעה למצב בעייתי. מצד אחד קיים צורך אמיתי לחזק את הבניינים הישנים ולהוסיף להם ממ”דים, חניות ומעליות לפי המתווה של תמ”א 38, ומהפעולה באפיק הזה נגזרת גם תוספת של יחידות דיור ברחבי העיר. מצד שני, יש תושבים רבים שמתנגדים לתוספות יחידות דיור בשכונותיהם. במקרה של כרמליה מתמודדת העירייה מול ועד תושבים חזק, כלומר כזה שיודע להבאיש את שם העירייה בפייסבוק. חזית אחרת היא נאלצת לנהל מול יזמי הנדל”ן שמפעילים עליה לחץ מאסיבי, וכל זאת כאשר מועד הבחירות מתקרב.

הבעיה העיקרית שצצה בעקבות תוספות הבנייה לפי תוכנית המתאר היא היעדר תשתיות מתאימות, והעירייה, שנגררה למעשה לאישור מאסיבי של פרויקטים, הגיעה לצומת בעייתי של ממש.
אילו העירייה היתה נערכת מראש, מגבשת מדיניות מסודרת ופועלת להרחבת כבישים ולהוספת תשתיות ומוסדות ציבור, לא היינו צריכים להגיע לרגע שבו תתקבל החלטה לעצור את התמ”א בשכונה מבוקשת כל כך.
הפתרון של העירייה ושל מהנדס העיר הוא אופייני למדי להתנהלות השוטפת של העירייה — לא החלטית ומשתנה לפי התנגדויות וגחמות של תושבים.

אם עצירת התמ”א בכרמליה היא פתרון הגיוני בעיני העירייה, מדוע לא לעצור את כלל הפרויקטים בעיר? מה ההבדל בין כרמליה לבין רמות רמז למשל? גם שם העירייה פעלה ללא תכנון מוקדם ובלי לראות את הנולד, וגם שם נוצרו בעיות דומות. גם הבנייה בשכונת ורדיה מפריעה מאוד לתושבי האזור, ויש עוד פרויקטים רבים ברחבי העיר שמצופפים את מרחב המחיה ומקשים על התנועה בפרט ועל החיים בכלל.

ברור שפתרון גורף מסוג זה הוא לא הגיוני. אי אפשר לעצור כליל את תנופת הבנייה. מעבר לכך שהבנייה מכניסה לקופת העירייה כספים מאגרות ומהיטלים, יש חשיבות לפיתוח העיר ולתוספת של יחידות דיור חדשות דווקא באזורי ביקוש כמו כרמליה. וכל זאת בלי להתייחס כלל למטרה המקורית של תמ”א 38, שהיא חיזוק הבניינים נגד רעידות אדמה. אבל כנראה שהעירייה החליטה לנקוט את השיטה הישראלית של “יהיה בסדר”.

ואיפה קולו של ראש העיר יונה יהב לגבי העניין? האם בהחלטה כזאת לא צריך להשמיע הסבר הגיוני שגם מראה על חזון ועל המשך הדרך? מה לגבי תוכניות עתידיות לשיפור התשתיות ולדרכי יציאה וכניסה חדשות מהשכונה ואליה לכיוון מערב העיר ודרומה? ההבנה שלא ניתן לעצור את הפרויקטים של תמ”א 38 לנצח מוליכה להכרה שמדובר אך ורק בפלסטר שיטפל בבעיה באופן מקומי עד לבחירות באוקטובר. מה יקרה אחריהן? האם ייפרץ הסכר ועשרות בניינים בשכונה ייכנסו למסלול התמ”א במקביל? גם כאן ניכר היעדר התכנון.
לא בטוח שלעירייה יש תשובות לשאלות אלה, ואנחנו נצטרך פשוט לחכות ולראות מה יילד יום. בינתיים נסתפק בידיעה שתושבי כרמליה הצליחו במאבקם ועזרו לשכנים שלהם להמשיך לחיות ללא ממ”ד בבתים ישנים שלא עומדים בתקן מבחינת רעידות אדמה.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר