הרחבת שכונת נאות פרס (הדמיה: מינהל ההנדסה בעיריית חיפה)
הרחבת שכונת נאות פרס (הדמיה: מינהל ההנדסה בעיריית חיפה)

נוף מרהיב לים – גרסת המציאות

פורסם בתאריך: 30.6.18 09:51

האם ייתכן כי הבטחות של “קו ראשון לים” או “נוף פתוח לים” בחיפה עלולות להיות סיסמאות בלבד? אולי אכן מדובר בנוף נפלא אבל הוא זמני, והדבר קיבל משנה תוקף בשבוע שעבר לאחר שהתקבלה ההחלטה להרחבתה של שכונת המגורים הגדולה ביותר בחיפה – נאות פרס.

החלטתה של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מאפשרת תוספת של 5,072 יחידות דיור בשכונה שהצליחה להפתיע גם את אנשי הנדל”ן בעיר. זה קורה חמש שנים לאחר תחילת הקמת השכונה. שנתיים בלבד חלפו מאז תחילת האכלוס ויש כבר מסקנות.

על הנייר, גם בראייה בין לאומית, יש לנאות פרס נתונים של דוגמנית על בכל הנוגע לנדל”ן: שכונת מגורים ירוקה, שטוחה, עם מערכות תשתית מתקדמות, מרוצפת בשבילים רחבים, במרחק צעידה מחופי ים מפותחים וממשרדי המו”פ של חברות ההייטק המובילות בעולם, לצד איצטדיון הכדורגל החדיש ביותר בישראל וצמוד למנהרות הכרמל ולמערכות תחבורה חדישות ובהן רכבות, אוטובוסים וכביש המוביל לעורק הראשי של העסקים, התיירות והחיים בישראל – תל אביב.

נשמע כמו חלום? תלוי באיזה צד של המיטה החלטתם להניח את הראש. נתחיל מדבר יפה ומיוחד. בנאות פרס קיימת תחושה של ערבות הדדית, כמעט כמו בקיבוץ של פעם. עזרה לשכנים היא עניין נפוץ, ולכל בניין יש קבוצת וואטסאפ שוקקת הודעות. בסיועה של עיריית חיפה והמוקד הטלפוני המצוין שלה הפכו גם המגורים בקרבת האיצטדיון לנינוחים יחסית עבור הדיירים ואורחיהם. כ-1,200 משפחות מתגוררות כיום בבתי דירות שהניבו תשואות יפות מאז החלה המכירה.

 

 

כאשר בוחנים לעומק את העסקאות בשטח מגלים בנאות פרס בניינים שמציעים דירות מגורים מהסרטים לצד דירות מלאות בחסרונות, שחלקם סמויים מהעין. שווי הדירות הוא נגזרת של מדדים שונים, אך מביני עניין יעניקו משקל משמעותי לקבלן הביצוע. חברת הבנייה אברהמי נהנית ממוניטין של בנייה איכותית, גם בזכות חדרי כושר בחלק הבניינים, לצד “חדר דיירים” ואפילו סאונה במגדלים. גם חברת אלמוג נהנית משם טוב. אשטרום, שדירותיה יתחילו להימסר במהלך אוגוסט, נהנית ממוניטין של קונצרן בנייה מהמובילים בישראל. חברות נוספות המוכרות לציבור הן נ.ר.ש.א, זיו ארט, שכטמן ונועם סהר.

חברת לאטי יזמות בפרויקט מציעה פרויקט המתהדר בשם “פיבקו מול הים” למרות שרק מחצית מהדירות פונות לים. בפרויקט זה קיימת בעיה של עיכובים במסירה בגלל קבלן שפשט את הרגל, אבל הבנייה בשטח מתנהלת בצורה תקינה.

מבין הדיירים יש מי שזוכרים את תחילת המכירות בבניין אלמוג, כאשר הקונים עמדו בתור וחטפו לעתים יותר מדירה אחת. היו גם כאלה שקנו כמה דירות. “מי שחשב פעמיים ולא קנה לא מפסיק לבכות עד היום”, מספרים בשכונה. נזכיר רק שדירת 4 חדרים ששווקה באותם ימים בדרום השכונה ב־950,000 שקל נמכרת כיום בקלות ב־1.5 מיליון שקל. מי שהגיע בשלבים המאוחרים של השיווק ביצע רכישה כשהמחיר נוגע בשיא. ככלל, אנשים שקונים דירות מקבלנים הם צייתנים יותר מאלה שקונים דירות יד שנייה. יש לכך סיבות רבות, והמרכזית שבהן היא חוסר בידע. מטבע הדברים, אנשי השיווק שואפים להיפטר מהדירות הפחות מוצלחות, כאשר הקונה אינו מודע לסך החסרונות. בנקודה הזו יש יתרון ניכר לקונה שמגיע עם ליווי של מתווך אמין שמכיר היטב את השכונה. מתווך כזה, שיודע את החסרונות ואת הנסתר מהעין, ידאג לוודא שזוהי העסקה הטובה ביותר.

יתרה מכך, כיום אף אחד כבר לא עומד בתור. מה שמכרו לפני חמש שנים בשעה אחת ישמחו למכור כיום בחודש שלם. רשימת המשתנים, בדומה לשכונות חדשות אחרות, כוללת את הנוף של השכן בתחתונים, את מספר החניות ומיקומן, את גודל המרפסת, את קומת הדירה ולעתים גם את תשומת לב לכך שגם מי שגר בקומה שלישית מעל מכולת אשפה צריך לקחת בחשבון שפינוי המכולה בלילה כרוך בהנפה במנוף, לעתים תוך כדי עצירה באוויר ופיזור ריחות לא נעימים.

אבל יש גם הפתעות טובות. האוכלוסייה בנאות פרס היא בעיקרה של כרמליסטים שוויתרו על מגורים בבניין ישן באחוזה או על ריצה אחר היתר לממ”ד ולמרפסת, ובחרו בדירה חדשה בבניין חדש עם מעלית, עם שתי חניות ועם מרפסת שמש. חלקם בא בעקבות הילדים שקנו דירה בשכונה, הדיירים מחוץ לחיפה הגיעו כשהם משוחררים מהסטיגמה שלפיה מה שיותר גבוה יותר יקר, עובדי מת”ם מצאו כאן את החלום, ואחרים גרים סמוך לתחנת הרכבת שלוקחת אותם לעבודה בתל אביב.

ואם לא די בכך, השנה גם החלה להתגלגל השמועה שדוחפת מעלה את מחירי השכירות: אלפי עובדי AMAZON ומשפחותיהם נערכים לרילוקיישן אל פרק מת”ם. וגם הם יזדקקו לדירות נורמליות להניח בהן את הראש לאחר שטיפלו במשלוח החבילה שהזמנתם לביתכם.

 

* הכותב הוא מנכ”ל חברת התיווך סיטי דן נכסים בע”מ שפועלת בנאות פרס

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רוכשי זיו ארט

    מי שקנה בזיו ארט בנאות פרס, נדפק מהיחס הגרוע של היזם לדיירים ואיכות הבניה הירודה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר