קייטנה עירונית (צילום: דוברות עיריית חיפה)
קייטנה עירונית (צילום: דוברות עיריית חיפה)

משאבים במקום משאבות

פורסם בתאריך: 8.7.18 07:55

לפעמים נראה כי תשלום של כסף רב תמורת מוצרים ושירותים מסוימים הוא גזרת גורל. הלקח משוק הקייטנות יכול ללמד אותנו שאלה אינם פני הדברים בהכרח, ושיוזמות חיוביות ושיתוף פעולה עירוני וארצי יכולים להוזיל שירותים באופן משמעותי. תקופת החופש הגדול כרוכה בכל מקרה בהוצאות רבות, ויש קושי גדול למצוא פתרון לילדים בחופש בזמן שההורים עובדים.

ההוצאות כוללות בילוי יומי בקניון, הליכה לבריכות השחייה היקרות (ודרך אגב, מה עם בריכה עירונית מסובסדת?), ביקור בקולנוע וכמובן חופשה משפחתית בארץ או בחו”ל. אבל כל אלה אינם תחליף לתעסוקה מרוכזת וסדירה שיכולה לשמש מסגרת חליפית לילדים למשך תקופה משמעותית של שלושה שבועות (פלוס מינוס) במהלך החופש. את הצורך הזה יכולה למלא רק קייטנה.

להורים הצעירים וגם לבעלי זיכרון קצר נזכיר שרק לפני כארבע שנים, לפני הרפורמה של שר החינוך דאז שי פירון מיש עתיד, מחירי הקייטנות הגיעו לסכומים הזויים לחלוטין. קייטנה היתה עשויה לעלות כ־2,000 שקל לעשרה ימים, וזה רק לילד אחד. למרות זאת, שוק הקייטנות פרח ומפעילים רבים שלשלו לכיסם סכומים ניכרים.

בתחילת דרכה לא הצליחה הרפורמה לעבור את קשיי הביורוקרטיה. היא נכנסה לתוקף באיטיות והופעלה בתחילה בחמישה בתי ספר עירוניים שנתנו פתרון עד 21 ביולי במסגרת בית הספר של החופש הגדול. במקביל הופעל פיילוט בגן ילדים בשבוע הראשון של חודש אוגוסט. הביקוש היה אדיר, שהרי רוב ההורים העדיפו לשלם מחיר מסובסד של כ־650 שקל לשלושה שבועות על פני המחיר של קייטנה רגילה.

פירון עשה חישוב פשוט והבין שעלות של קייטנה כזאת תגיע לכ־900 שקל, וכדי לסבסד את הסכום הזה הוא העביר לרשות המקומית את ההפרש בין העלות לבין הסכום שייגבה בפועל. כך גם ההורים משלמים סכום נמוך וגם הרשויות המקומיות לא נאלצות לספוג הפסד כספי עבור הפעלת הקייטנות.

אבל עדיין נותרה הבעיה של ימי החופש שאחרי שלושת השבועות הראשונים. אצל הורים רבים הפתרון לבעיה היה קייטנה נוספת — פרטית ויקרה יותר. מחזיק תיק החינוך בעיריית חיפה שי אבוחצירה הקים ועדה שתפקידה היה לפעול להקמת קייטנות נוספות בחסות העירייה ומשרד החינוך במחיר מוזל. הוא הבין שאם ניתן לקיים מחזור אחד בסכום של 900 שקל, אפשר להמשיך את היוזמה למחזורים נוספים.

במקביל יזם שר האוצר משה כחלון את תוכנית ניצנים אשר מסבסדת את מחיר הצהרונים, ועיריית חיפה היתה אחת מהרשויות הראשונות שהצטרפה אליה. השילוב של שתי התוכניות הוביל להורדת מחיריהן של קייטנות ההמשך, ובזכות כך נוספו מוקדים ברחבי העיר אשר מפעילים קייטנות מוזלות. התוצאה היא שבכיתות א’—ג’ בבתי הספר היסודיים מחיר המחזור הראשון של הקייטנות להורים היא 300 שקל, מחיר המחזור השני הוא 400 שקל וכך גם מחירו של המחזור השלישי.

המחירים בגני הילדים הם יקרים מעט יותר, אבל עדיין הרבה יותר זולים מבעבר. היתרון הגדול של התוכנית כולה הוא שהקייטנות נמשכות כעת כמעט במשך כל החופש, וההורים יכולים גם לבחור את המועדים הנוחים להם וגם לחסוך אלפי שקלים.

שני לקחים חשובים ניתן ללמוד מעניין הקייטנות. הראשון הוא שניתן לאתר שירותים שהסבסוד שלהם הוא לא נטל כבד כל כך על העירייה ועל משרדי הממשלה, אבל הוא משמעותי מאוד לרווחת התושבים. צריך רק להיות קשוב לצרכים של הציבור. חשוב להדגיש שלא מדובר בנדבה – רובינו ככולנו משלמים מסים וזכאים לשירותים תמורתם.

הלקח השני הוא שכאשר המערכת הארצית והמערכת המקומית פועלים בתיאום, כפי שהן אמורות לפעול, הן יכולות למלא צרכים, להפיק רווחה ולהוות משאב ולא רק משאבה.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר