טיילת לואי
טיילת לואי

הטיילת המתה

פורסם בתאריך: 18.8.18 21:31

מרהיבים הם הגנים הבהאיים ומרהיבה מאוד היא טיילת לואי אשר נפרשת מעליהם. נקודת התצפית מהטיילת או מרחוב יפה נוף, מעל לשער הכניסה העליון אל הגנים הבהאיים, אל המושבה הגרמנית, אל הנמל ואל המפרץ היא לטעמי נקודת התצפית היפה בישראל ומהיפות בעולם. הגנים הבהאיים הם אכן מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בישראל, ובכל שנה מסיירים בהם מאות אלפי מבקרים.

הטיילת היפה והנעימה להליכה היא חריגה בנוף הישראלי ומזכירה טיילות אירופיות שניצבות במרכזי ערים ומעל מפרצים או מצוקים. מזכירה אולי, אך בניגוד לטיילות אחרות בעולם היא טיילת מתה.

טיילת לואי היא טיילת מתה משום שבניגוד לכמעט כל מקום אחר בעולם, בחיפה הטיילת היא רק טיילת. כלומר אין בה בתי קפה, אין בה דוכני מזון או דוכני מסחר, אין בה קיוסקים לממכר כריכים ומשקאות ואפילו גזלן אין בה.

למעשה, מגשר פנורמה ברחוב שער הלבנון ועד למורדות טיילת לואי בואכה רחוב דפנה ובית רוטנברג לא תמצאו לרפואה ולו בית קפה או קיוסק אחד. יש אמנם בית קפה קטן וחביב בתוך מוזיאון מאנה כץ ברחוב יפה נוף, אבל הוא נחבא אל הכלים – ממוקם בתוך מוזיאון, במורדות מדרגות מהרחוב לעבר בניין כמעט נסתר מן העין – וספק גדול אם מלבד המבקרים במוזיאון יש מישהו שמודע לקיומו.

טיילת לואי היא רחבה, שופעת אור שמש ונשקף ממנה נוף מפרץ בלתי נגמר. יש בחלקה העליון שלוש פגודות כחולות גדולות אשר מעניקות מעט צל ליושבים בספסלי האבן שמתחתן. אבל מדוע מעולם לא תכננה עיריית חיפה להקים באחת מהן קיוסק או בית קפה לעוברים והשבים? גם לכל אורך טיילת פנורמה אין לא קיוסק ולא בית קפה.

האם יש לכך סיבה? האם יש סיבה לחסרונם המורגש כל כך של מזנון, דוכן כריכים או דלפק לממכר מזון וקפה? האם העירייה מבקשת במכוון לגרוע מחוויית המבקרים במקום ולסלקם מהר ככל האפשר? למי יפריע בית קפה במרכז טיילת לואי או ברחוב יפה נוף? מדוע עד כה לא עלה על דעתו של איש מקברניטי העיר לאפשר את השימוש בקרקע באזור יפה נוף והטיילת גם לשימושי מסחר, תרבות ופנאי?

רק לפני כמה חודשים סגרה העירייה שטח ששימש כחניון מאולתר ברחוב יפה נוף ממש והיה כנראה בסכנת קריסה. המטרה היתה טובה – למנוע התמוטטות על עוברי אורח ועל מכוניות. אלא שבמקום לחזק את יסודות המבנה ולנצל את השטח המקורה לבניית בית קפה נחמד, שהיה לבטח הופך חיש מהר לאטרקציה תיירותית נפלאה, סגרה העירייה את החלל בקיר אבנים וחסל.

תארו לכם שהיה נפתח בית קפה במקום. מאות אלפי התיירים הפוקדים את הגנים הבהאיים בכל שנה וממתינים בדרך כלל דקות ארוכות בשמש ובחום עד שהסיור בגנים מתחיל היו יכולים לנוח מעט ולהירגע מהחום ומהלחות בבית קפה מקורה, מוצל וממוזג, להתענג על קפה איכותי ועל מאפה קטן וליהנות מהנוף המרהיב. אגב כך, אולי גם יחליטו להאריך בעיר את שהותם.

אבל בעיריית חיפה כנראה לא יודעים לעודד תיירות או אולי לא מעוניינים בה.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אמציה וולוך

    אם זכרוני אינו מטעה אותי, עינת קליש כתבה על זה כבר לפני שנה ויותר.

  2. עידן

    באמת כשגרתי בחיפה לא הבנתי איך לא כל שבת מתמלאים שם אנשים ואז הבנתי שאין מה לעשות שם. צריך שם איזה בית קפה או משהו. קדימה חיפה תתקדמי…

  3. חיפאי 39 שנה

    לדעתי זה היופי של חיפה וספציפית של הטיילת הזו שאין בה בתי קפה.מי צריך בתי קפה? שיהיו פקקים ולא תהיה חנייה וסתם שהרחבות יהיו מלאות ועמוסות ולא פנויות ואנשים משועממים שמסתכלים על ההולכים ושבים.מי שאוהב קפה שיביא בתרמוס וישתה על ספסל. גם יותר זול.במקום 15 שקל ולזוג 30 שקל על קפה שעושים לבד זה עולה בקושי חצי שקל.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר