שוק תלפיות (צילום: ירון צור לביא)
שוק תלפיות (צילום: ירון צור לביא)

התחדשות הוגנת

פורסם בתאריך: 8.9.18 22:44

שוק תלפיות הוא שוק תוסס שמספק הרבה יותר מדוכני ירקות ופירות. לאזור השוק מגיע קהל גם לאירועי תרבות ומוזיקה, למקומות בילוי ולחנויות אופנתיות. כל זה לא קורה במקרה, כמובן. עיריית חיפה החליטה להעמיד את הרחובות שסביב השוק במוקד תוכנית התחדשות, ולשם מימוש התוכנית היא חברה ליזמים פרטיים בעלי הון ואינטרסים כלכליים שפעילותם למען עצמם תתרום (כך מבטיחה העירייה) גם לשיפור השכונה כולה. במפגש שיתוף ציבור שהתקיים בבניין העירייה לפני כחודשיים ניתן היה להתרשם משפע של הבטחות ולדמיין איך תיראה השכונה בסופו של תהליך ההתחדשות. התהליך ייקח זמן, מן הסתם, אך בסופו – כך הובטח – ייהנו תושבי השכונה והעיר כולה מאזור מטופח, נקי, נגיש ונעים למגורים ולבילוי גם יחד.

אך רגע לפני שמתקבלות החלטות הרות גורל ונעשים תהליכי עומק, הנה כמה הערות לתשומת הלב של כולנו.

ראשית, טוב עשתה העירייה בהחלטתה להתייחס לרחובות סביב שוק תלפיות. זהו אזור שסובל כבר שנים רבות מהזנחה ומתת פיתוח שפוגעים בעיקר בתושבי השכונה. אבל לא מתקבל על הדעת שניקיון, תחזוקת כבישים, מדרכות ושבילים, כמו גם תיקון התאורה וסילוק מפגעים, יהיו קשורים בפרויקט כזה או אחר. מחויבותה של העירייה כלפי תושביה היא לספק את כל זה ממילא. מפליא שהעירייה מקשרת בין פרויקט שאולי יתממש בעתיד לבין מה שאמור להיות עבודתה היומיומית והשוטפת בהווה.

שנית, תהליכי התחדשות תורמים לשיפור חיי התושבים שגרים בשכונות אשר בהן הם מתבצעים. הם עשויים גם לעודד מעבר של תושבים חדשים לשכונה. זהו לא שינוי דמוגרפי ספונטני. עיריית חיפה משתמשת במשאבים ציבוריים כדי לארגן מחדש ובמהירות את המבנה הדמוגרפי של האזורים שבהם היא מתמקדת. היא כבר עשתה מהלכים דומים למשל בפרויקט “נהדר בהדר” שבמסגרתו ניתנו מענקים כספיים ו/או תעסוקה לצעירים משכילים מהמעמד הבינוני בתמורה להגירתם לשכונה. גם אם פרויקט זה לא כלל מספר גדול של אנשים, אחת מתוצאותיו היא שיוקר הדיור והמחיה בהדר עלה והוביל לכך שחלק מהתושבים הוותיקים לא יכולים עוד לעמוד בעלויות. שיחות עם אנשים שמעורבים בתוכנית להתחדשות האזור שליד השוק מעלה חשש כבד שגם במסגרתה יחולקו משאבים ציבוריים למי שיש לו יותר באופן שפוגע במי שיש לו פחות.

חשוב להזכיר שעיריית חיפה נושאת באחריות לכלל תושביה – גם לאלה שלא זכו בהשכלה אקדמית, גם לאלה שאינם צעירים וגם למי שאין להם עבר של שירות צבאי. העירייה מחויבת לכולם, ואין לה זכות להשתמש במשאבים שלנו כדי לעודד את בעלי הקשרים הנכונים, את בעלי הנראות הנכונה או את כל מי שנראה בעיניה כאוכלוסייה חזקה. תושבי העיר הם בני אדם ולא אובייקט שאמור לסייע במיתוג אזור השוק כמתפתח, דינמי, אטרקטיבי, מגניב או כל מושג אחר שלקוח מאוצר המילים של אנשי השיווק ויחסי הציבור. עיריית חיפה צריכה להתחייב שכל החלטה שקשורה לתהליך ההתחדשות באזור שוק תלפיות תתקבל מתוך דאגה לתושבי האזור הנוכחיים ומתוך מחויבות שהם לא ייפגעו מתוכניות ההתחדשות. על העירייה לשלב בתהליך התכנון והתקצוב אנשי מקצוע מתחומי הרווחה והחינוך, וכמובן את אנשי השכונה, ולאפשר לכולם מעורבות מהותית בתהליך.

שלישית, מבנים רבים באזור שוק תלפיות מהווים עדות אילמת להיסטוריה הפלסטינית של חיפה. יש להקפיד שתהליך ההתחדשות לא יטשטש ויכחיש את ההיסטוריה הזו אלא יפתח פתח ליצירת צדק היסטורי. את הרכוש שנמצא כיום בבעלות ציבורית אין למכור או להפוך למשאב כלכלי פרטי. ניתן למשל להעביר אותו לשימושם של ארגוני חברה אזרחית למען שימור ההיסטוריה. חיפה מתגאה בדו קיום שמתקיים בה בין יהודים לפלסטינים. זוהי עוד דרך לחזק את מחויבותה של העירייה לכך.
רצון טוב, יצירתיות ומנהיגות אמיצה עשויים לגבש מודל חדשני ולהציב את חיפה כעיר שהיא מקור השראה לתהליכי התחדשות הוגנים.

הכותבת היא פעילה בפורום למען הוגנות בהתחדשות, בוועד למען דיור ציבורי ובאשה לאשה — מרכז פמיניסטי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר