פרויקט "מחיר למשתכן" בקרית מוצקין (צילום: דורון גולן)
פרויקט "מחיר למשתכן" בקרית מוצקין (צילום: דורון גולן)

הזווית החיפאית של "מחיר למשתכן"

פורסם בתאריך: 8.9.18 22:58

אני שייכת לדור של הומלסים. אף על פי שבעלי ואני עובדים, משתכרים ומצליחים לחסוך, מחירי הדיור המאמירים מרחיקים מאיתנו את חלום הדירה. אם בשנת 2008 נדרשו 100 משכורות לקניית דירה ממוצעת בישראל, היום בשנת 2018 צריך יותר מ־200 משכורות לקניית דירה.

שר האוצר משה כחלון, תושב העיר, יצא בתוכנית "מחיר למשתכן" במטרה להוריד את מחירי הדיור, אך מהזווית החיפאית מדובר בבכייה לדורות. בהגרלה האחרונה של "מחיר למשתכן" בחודש יולי הוצעו 4,268 דירות, אף לא אחת מהן בחיפה. ביישובים הסמוכים לנו – טירת כרמל, יקנעם, נהריה ופרדס חנה-כרכור הוצעו 570 דירות.

בכל תולדות "מחיר למשתכן" הוצעו בחיפה 679 דירות בלבד, בעוד שבקריות ובטירת כרמל הוצעו 5,400 דירות. ההבטחה על פינוי בסיסים בדרום העיר ועל הרחבת נאות פרס במסגרת "מחיר למשתכן" נותרה ללא כיסוי. למעשה, הבנייה ב"מחיר למשתכן" במטרופולין חיפה מעודדת את המשך מגמת ההגירה השלילית מהעיר ליישובי הסביבה.

החיפאים מפסידים מתוכנית "מחיר למשתכן" פעמיים – פעם אחת כי חיפה מקופחת ונותרת מאחור, ופעם שנייה מכיוון שבכל פרויקט של "מחיר למשתכן" משוריינות דירות לבני המקום, ומפני שלא נבנות כמעט דירות בעיר הרי שמספר הדירות המשוריינות לחיפאים הוא נמוך מאוד.

חיפה זקוקה לגידול באוכלוסייה כמו אוויר לנשימה. בשנת 2001 התגוררו בחיפה 272,200 תושבים ובסוף 2015 חיו בה 278,900 איש בלבד – הווה אומר שב־15 השנים האחרונות גדלה העיר בפחות מ־2.5 אחוזים. באותו פרק זמן צמחה אוכלוסיית ישראל צמחה ביותר מ־30 אחוז.

תוכנית "מחיר למשתכן" מציפה את הארץ באלפי דירות. יש ערים שבהן נבנו 4,000 ו־5,000 דירות. זאת תוספת תושבים משמעותית, לרוב של זוגות צעירים – בדיוק מה שחסר בעירנו.

 

חיפה היא העיר היחידה בארץ עם שתי אוניברסיטאות, ובכל זאת היא עיר מבוגרת. כיום גילם של 21 אחוז מאוכלוסיית העיר הוא יותר מ־65. אני מלאת הערכה וכבוד לאוכלוסייה הוותיקה שבנתה את חיפה, אבל בלי צעירים אין עיר.

אני בטוחה שאפשר לבנות יותר דירות טובות בעיר במסגרת "מחיר למשתכן", ביוזמה פרטית או בהתחדשות עירונית. בנייה טובה היא לאו דווקא בנייה חדשה. כשאני מסתובבת בעיר אני רואה מקומות נטושים נפלאים. כך לדוגמה בניין אגד הישן בשכונת בת גלים עומד שומם ומשתרע לגובה של 13 קומות. המבנה הנטוש נבנה ב־1974, שזה לא הרבה בשנות בניין, והוא יושב על שטח של 60 דונם. הבניין נמצא בבעלותה של חברת נצבא, והוא אינו משלם ארנונה אך גם לא מקבל שכירות כלשהי. יש עוד מבנים כמותו ברחבי העיר – חלקם בנייני מגורים רגילים שהוזנחו והתרגלנו לנוכחות הריקה שלהם.

רודי ג’וליאני, ראש העיר המיתולוגי של ניו יורק, הסתמך על תיאוריית החלונות השבורים במאבקו לשיפור מצב העיר והסביר כי כאשר יש בבניין חלון שבור שנותר ללא תיקון, הדבר מסמל עליבות והזנחה שעלולות להידרדר במהירות לתחושה של חוסר ביטחון ולפשע.

ראוי כי בהגרלות הבאות של "מחיר למשתכן" יציע משרד האוצר הרבה יותר דירות בחיפה מתוך התייחסות לעיר כבירת מטרופולין הצפון. עם קצת תעוזה ודמיון אפשר לעשות זאת בד בבד עם התחדשות עירונית שרואה בבניינים הנטושים של היום את הבתים היפים של המחר.

הכותבת היא מועמדת למועצת העיר ברשימת הירוקים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. חיפאי 39 שנה

    מה רע בטירת הכרמל,קרית ביאליק ומוצקין?הן הרבה יותר אטרקטיביות מחיפה.גם בעלויות ארנונה,גם בטופוגרפיה,גם בהיבט האנושי אוכלוסיה לא מעורבת כמו בחיפה וגם הרבה יותר משפחות צעירות,בלי חלילה לפגוע בותיקים של חיפה.וזה כולה 12 דקות ברכב מחיפה

  2. לא אוהב גזענים בורים

    אוכלוסיה מעורבת – זה לא טוב? אני חושב שמבחינה זו, זו העיר הכי שפויה בישראל ולכן חושב לעבור אליה

  3. אלי

    נאות פרס לא יהיה מחיר למשתכן. לא משתלם הם יכולים למכור ביוקר שם השכונה הכי יקרה בחיפה לא משתלם להם יתנו בקריות בכל המקומות הכי שלא רוצים תנו בנאות פרס מה יש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר