מודעה של עיריית חיפה על חזרתה של הכרמלית
מודעה של עיריית חיפה על חזרתה של הכרמלית

השיבה אל בטן האדמה

פורסם בתאריך: 13.10.18 20:36

הכרמלית היתה השבוע עמוסה עד מאוד בנוסעים. חנוכתה המחודשת והחגיגית שהתקיימה בשבוע שעבר ושבה הושקו הקרונות החדשים עוררה מחדש את סקרנותם של תושבי העיר, והם שבים וממהרים לנסיעות מהכרמל אל הנמל ובחזרה. בהחלט סביר להניח שהעובדה שלעת עתה ולמשך תקופת ההרצה הנסיעות הן ללא תשלום מסייעת לא מעט לביקוש, אך סביר גם להניח שהכרמלית החדשה אכן תשוב להיות כלי תחבורה ציבורית מקובל ומבוקש למדי, לפחות בקרב צעירי הדר ובלייני העיר התחתית.

שתי השכונות הללו – הדר והעיר התחתית – מצויות בעיצומה של התחדשות עירונית שתימשך ביתר שאת גם לאחר הבחירות הקרובות, ואין זה משנה מי יישב על כיסא ראש העיר. ומכיוון שיותר ויותר צעירים מגלים שוב את הדר ואת העיר התחתית, והמודעות לחשיבותה ולחיוניותה של תחבורה ציבורית איכותית נמצאת גם כך בראש מעיניהם של צעירים ומבוגרים, הרי שהם ימצאו בכרמלית המחודשת מענה טוב למדי לצורכיהם.

טוב עשתה עיריית חיפה שהזמינה קרונות חדשים – נוחים יותר ומוצלחים יותר – וגם טוב שהיא מאפשרת נסיעות הרצה בחינם. אך נסיעה בתוואי הכרמלית מלמד כי מלבד הקרונות החדשים דבר למעשה לא השתנה במערכת. התחנות נותרו בדיוק כפי שהיו ערב השריפה. לא נעשה בהן שיפוץ של ממש מלבד ניקיון, פה ושם איזה חיזוק חיוני או החלפת אביזר שבור, ושינוי שמותיהן של כמה מהתחנות.

דווקא לנוכח הביקוש ההולך וגובר לסוג כזה של תחבורה ציבורית צורמות שבעתיים שתי טעויות קריטיות שנעשו לגביה – האחת לטווח הרחוק והשנייה לטווח המיידי. הטעות המיידית, שעליה כבר דובר, היא התעלמותה של העירייה מהמשתמשים בעלי המוגבלויות – נכים בכיסאות גלגלים או הנעזרים בקביים. אם בתחנות שנבנו בשלהי שנות ה־50 אפשר היה עוד לקבל ולהבין את המגבלה, הרי שכעת, לאחר שהושקעו משאבים בלתי מבוטלים בשיקומה של הכרמלית, אין להעלות כלל על הדעת כי פלח זה באוכלוסייה ייוותר בחוץ אך ורק מפני שלא דאגו לו לנגישות מתאימה. אמנם יש בתחנות דרגנועים אך הם בכיוון עלייה בלבד ולא נמצאים בכל התחנות ובכל המפלסים, והם אינם מותאמים כלל לכיסאות גלגלים. לא רק שהדבר צורם מהבחינה המוסרית ומהבחינה הציבורית אלא שהוא אף בלתי קביל כיום מכל בחינה תקנית. תחנות הכרמלית אינן עומדות אפוא בתקנים המחייבים כל מערכת תחבורה ציבורית קיימת.

הטעות השנייה, שעלולה להיות קריטית מאוד לטווח הרחוק, היא שלא נוצל חלון הזמן בין סגירת המערכת לפתיחתה המחודשת לצורך בחינת האפשרות לחפור תוואי נוסף – אנכי לקיים – שיחבר את חלקו הצפון-מערבי של הכרמל (סטלה מאריס והכרמל הצרפתי) עם חלקו הדרום-מזרחי (אחוזה ודניה בואכה אוניברסיטת חיפה).

נכון, זהו מגה פרויקט, אך אם משרד התחבורה החל בפרויקט הרכבת התחתית בגוש דן, מן הראוי היה לבחון ולאשר פרויקט צנוע ממנו בהרבה גם בעיר השלישית בגודלה בישראל. יהיה ראש העיר הבא אשר יהיה, הפיכת הכרמלית לרכבת תחתית אמיתית, זמינה, איכותית, יעילה ונגישה לכולם חייבת להיות בראש מעייניו.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רואים שהכל נעשה בחיפזון פרטצ'. ביום השלישי לפתיחת הרכבת הגעתי ב6.45 הרכבת הייתה סגורה תחנת גן האם לא פעלה בצהרי היום פתחו את התחנה והרכבת נעצרה כרשרציתי לנסוע בה חיכיתי כרבע שעה התיאשתי ולקחתי מונית העירה . עד היום לא נסעתי בה. שמתם לב יש המון ליכלוך קירות מפויחים וריצפה מזוהמת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר