מתן דוח לרוכב אופניים חשמליים (צילום: תומר אפלבאום)
מתן דוח לרוכב אופניים חשמליים (צילום: תומר אפלבאום)

הורים – קחו מהילדים את האופניים החשמליים

פורסם בתאריך: 21.10.18 10:05

16 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה – חלקם הגדול נערים צעירים שכל עתידם וחייהם היו עוד לפניהם. כמה טראגי ומיותר. שנת 2018 היא השנה האדומה והמדממת ביותר בשיעור רוכבי האופניים החשמליים ההרוגים בתאונות דרכים. עד כמה המחדל הוא עצום? מתחילת השנה נהרגו פי שניים יותר רוכבי אופניים חשמליים מאשר בכל שנת 2017, ולפנינו עוד שלושה חודשים.

לפי נתונים המבוססים על נתוני מכון גרטנר, בשנת 2017 אושפזו בחיפה 11 אנשים בעקבות תאונות של אופניים חשמליים – עלייה של 175 אחוז בהשוואה לשנת 2016 שבה אושפזו ארבעה אנשים. מנתוני המשטרה עולה כי מבין 15,000 הדוחות לרוכבי האופניים החשמליים שחולקו בשנת 2017, רק 21 חולקו במחוז הצפון.

השימוש בכלי רכב דו גלגליים בכלל ובאופניים חשמליים בפרט התרחב מאוד בשנים האחרונות בערים גדולות בארץ ובעולם, והתחזיות מצביעות על פוטנציאל גידול חד בשנים הבאות. ההערכות כיום הן כי בישראל נעים יותר מ־200,000 זוגות אופניים חשמליים. המספר הזה צפוי לגדול, ואיתו גם מספר הנפגעים וההרוגים.

מגמת הגידול במספר הנפגעים כתוצאה מתאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים חלה בין השאר בעקבות העלייה במספר הרוכבים, אך היא גם פועל יוצא של ההיערכות הלקויה של הממשלה להסדרת הנושא מבחינת החקיקה, התשתיות והאכיפה.

דוח מיוחד שהכנו בעמותת אור ירוק חושף כי משנת 2014 עד שנת 2017 נרשמה עלייה של יותר מפי שלושה במספר הנפגעים בתאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים – מ־692 ל־2,185. בחינה של סוג הנפגעים מצביעה על כך ש־78 אחוז מהם הם רוכבי האופניים. בחינה מגדרית מצביעה על כך שכ־80 אחוז מהרוכבים הנפגעים היו גברים. בבחינה של גיל הנפגעים נראה בבירור כי ילדים ובני נוער הם קבוצת הסיכון מרכזית – אחד מכל שלושה נפגעים.

ולמרות זאת ממשיך משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לזרוק עוד ועוד כלים חשמליים אל הכבישים ואל המדרכות, בעוד שבפועל אין כמעט שבילי רכיבה בטוחים, ההסברה היא חלקית וכושלת והאכיפה היא מועטה ולא מספקת. לדוגמה, את ההסברה לסכנות שהכביש מציב בפני הרוכבים עשו במשרד שאחראי על הבטיחות של כולנו רק לאחר שהדוגמנית שלומית מלכה נפגעה בתאונת קורקינט. מלכה מסבירה כמה חשוב לחבוש קסדה אך משרד התחבורה והבטיחות בדרכים גורר רגליים כבר ארבע שנים ולא מחוקק חוק שמחייב את כל הרוכבים, בכל גיל, לחבוש קסדה.

הכאוס התחבורתי ברחובות הערים מחייב אותנו, ההורים, לעשות מעשה כי אף אחד בממשלה לא ידאג לילדים שלנו – קחו את האופניים החשמליים של הילדים ופשוט זרקו אותם לפח. עדיף להפסיד כמה אלפי שקלים מאשר את חיי היקר לכם מכל. הורים, תבינו – אנחנו לבד בכביש. הגוף שאנחנו מצפים ממנו לקחת אחריות וסומכים על שיקול דעתו ועל החלטותיו פשוט נעלם ומשאיר אותנו להתמודד לבד מול טרור יומיומי.

כל הגופים הממשלתיים – אלו שעושים שימוש בכסף הציבורי של כולנו – כשלו. הגיע הזמן שנדרוש מהם תשובות ופתרונות על השאלות איך הגענו למצב האיום הזה ומי אחראי לכך. במדינה מתוקנת מישהו היה עוצר לרגע ומחשב מסלול מחדש, אבל במדינת היהיה בסדר הכל מתנהל כרגיל. עד שנגיע ליום שבו מישהו במשרד לבטיחות בדרכים ייקח אחריות, אנחנו ההורים חייבים להיות אחראים לבטיחות שלנו ושל ילדינו ולעשות מעשה. הורים, קחו מהילדים את האופניים החשמליים לפני שהאופניים החשמליים ייקחו מכם את הילדים.

הכותב הוא מנכ”ל עמותת אור ירוק

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר