המנגנון של פקידות העירייה, הוא שייצר את המיאוס כלפי כהונתו של יונה יהב (צילום: ירון צור לביא)
המנגנון של פקידות העירייה, הוא שייצר את המיאוס כלפי כהונתו של יונה יהב (צילום: ירון צור לביא)

התחרות מלכתחילה היתה בין קליש רותם לעציוני

פורסם בתאריך: 1.11.18 11:39

כמי שהיה חלק מאופוזיציה לוחמת ליונה יהב במשך 15 השנים שבהן הוא היה ראש עיר, חיפשתי ביחד עם אחרים מועמדים שיכולים להתמודד נגדו. היה לנו ברור שיהב סיים את תפקידו כראש עיר. תנועת אנטי יונה הלכה וגדלה מבחירות לבחירות. זה ניכר בשנת 2008, וגם בבחירות של 2013 הניצחון שלו לא היה משכנע. בשנתיים האחרונות התעצם הגל של מי שחשבו שחייבים להחליף אותו.

יהב הוא איש טוב ונחמד. הדמון הגדול אינו הוא אלא המנגנון העירוני של פקידות העירייה. המנגנון הוא זה שניהל בפועל את העיר ויצר מיאוס גדול כלפי כהונתו. זה מה שקורה למנגנון שלא מתחלף במשך 15 שנה, ולכן אני תומך בהגבלת כהונה של ראש עיר. כשזה לא קורה, ראש העיר מתנתק ממהלך הדברים האמיתי ומתחיל לראות הכל דרך עיניהם של הפקידים בעלי האינטרסים האחרים שאינם בהכרח טובת העיר אלא קשורים לשימור כוחם. הם אלה שעוררו את התיעוב כלפי יהב והביאו אותו להחלטות שגרמו לו להתנגשות עם הציבור.

אבי ז”ל, שהיה עובד עירייה, אמר תמיד שראש עיר זה תפקיד כפוי טובה. לכן כשדוד עציוני, מועמד צעיר ואלמוני, פנה אלי כדי שאהיה היועץ האסטרטגי שלו, שמחתי על האתגר. ידעתי שאם הציבור יראה בו אלטרנטיבה הוא עשוי לנצח. ידעתי שבמצב הדברים באותו הזמן, בעלת הסיכוי הטוב ביותר להיות ראש העיר היא עינת קליש רותם.

לא רציתי לנהל קמפיין אנטי יונה. הציבור כבר היה נגדו, והערכתי שההתמודדות תהיה בין עציוני לקליש רותם. לכן החלטתי לנהל קמפיין אגרסיבי נגדה. ידעתי שעציוני יוכל לגרוע קולות ממנה ושמי שיהיה הגורם הדומיננטי ערב הבחירות יסחף אחריו רבים. את היעד הזה כמעט השגנו. לפני חבירתו לקליש רותם הוא קיבל בסקרים שישה מנדטים – דבר שמלמד שאם הוא היה ממשיך להתמודד היה מתקיים סיבוב שני בינו לבינה. כעסתי מאוד על פרישתו.

הקמפיין הזה גם הסתדר עם תפישתי האידיאולוגית שלא מצביעים לאדם שהורשע בפלילים. בזמן ההליך המשפטי גם ייעצתי לקליש רותם להילחם על חפותה משום שמנהיגות צריכה להיות לוחמת ולא להודות באשמה תמורת חוסר קלון. זו היתה כנראה העצה הגרועה ביותר שיכולתי לתת משום שמסתבר שלציבור לא אכפת.

המהלך שקליש רותם עשתה היה מדהים. היא הבינה שהעיתונות הממוסדת תומכת ביהב ושיהיה לה קשה מאוד לזכות בסיקור אוהד. לכן היא השתלטה על הרשתות החברתיות ועשתה זאתת ביד רמה.

 

ביחס לעתיד, ברמה האישית רציתי שהתוצאה תהיה אחרת, אבל ברמה המקצועית מדובר בהישג משמעותי מבחינתי. להביא צעיר אלמוני למקום שאליו עציוני הגיע זה דבר גדול. הוא התחיל מאפס, בעוד שלקליש רותם היה יתרון של חמש שנים באופוזיציה.

אחרי הקמפיין ואחרי שכיניתי את קליש רותם “סכנה” צריך גם לרדת מהעץ. יש לה תכונות טובות ורעות. בצד הטוב – היא אשת מקצוע שלמדה תכנון ערים, וזו הפעם הראשונה שבה עומד בראש העיר אדם שמבין בתכנון עירוני. אם היא תביא למשחק את הרעיונות שלה ותשים בצד את האגו ואת הכעסים זה יפעל לטובת העיר. היא צריכה להפסיק לסמוך על אנשים ולוודא שהם עושים דברים כמו שצריך. אי אפשר לעסוק רק בחזון – צריך לרדת לפרטים, להבין את הביצוע ולא להשאיר אותו לאחרים. אם היא תשכיל לגדול אל תוך התפקיד היא תוכל להיות אחת מראשי העיר הטובים ביותר שהיו לחיפה. ואם היא תדע לעבוד עם עציוני ולשתף איתו פעולה כסגן ותיתן לו את מינהל הכספים, הם יגיעו ביחד להישגים. אשר לי – אני אחזור לאתגר את הממסד. זה מה שאני יודע לעשות הכי טוב. זו היתה גם הסיבה שבגללה ברגע האחרון תמכתי ביהב. כי הוא היה אנדרדוג ולא מעניין אותי ללכת עם המנצחים.

הכותב הוא עורך דין ואדריכל ששימש כיועץ אסטרטגי של דוד עציוני

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. מאזין לרדיו חיפה

    ליאור אתה איש אמיץ,ולדעתי חשוב מאוד לעיר חיפה,נקווה מאוד לשמוע אותך בהמשך!!!ותודה רבה לפרשנויות המאוזנות שלך ברדיו!!!עלה והצלח!

  2. איריס החיפאית

    תודה על הכנות המפתיעה. אני גם מסכימה עם הניתוח שיונה יהב הוא לא דמון אלא המנגנון המושחת של פקידות העיריה. מי יתן וראש עיר חדש ירענן את נוהלי העבודה והבריונים של העירייה יתחילו לשרת את האזרחים.

  3. אפרים

    אנשים האמינו ומאמינים בקליש ובחזון המסודר שלה שבא מרקע מקצועי רחב.
    אני מסכים עם מה שנכתב בענין הדילוג מעל התקשורת המקומית העוינת ויצירת הדיאלוג הישיר מול הבוחרים ברשתות החברתיות.
    שיעור טוב לאנשי התקשורת המקומיים.

  4. אתה קארמה רעה מהלכת על שתיים

    האיש פשפש על סוס שחושב שהוא זה שדוהר. ועוד ידוע בכינויו: ליצן חסר חשיבות.

  5. לא חיפאי

    בשורה התחתונה, עוד "יועץ" כושל. אין לו הסבר רציני למה מעדיף את עציוני על קליש, כנראה רק כי עציוני היה היחיד שהסכים לשלם לו. הסיבה שעציוני פרש היא כנראה כי ראה שלא עולה לסיבוב שני אחרת אין שום הסבר לפרישה. בקיצור, עוד חרטטן שמנסה לתרץ את ההכפשות והרידות הנמוכות שלו.

  6. לא חיפאי

    דרך אגב הסקרים של הכותב גרועים כי בסוף עציוני קיבל 3 מנדטים, כלומר חצי ממה שני או ב"סקרים". כנראה שעציוני ידע שמדובר ב"סקרים חרטה ולכן פרש

  7. חרטטן אתה דץ, משהו

    עציוני מראש בא חסר כל נסיון עם המון כסף לקמפיין. כנראה הבען שהוטעה על ידי כל מיני יועצים כאלו ולא יגיע בכל מקרה לסיבוב השני והבין שעינת תיקח בסיבוב ראשון או שני והעדיף למצוא ג'וב תחתיה כסגן בשכר כי זה כל מה שבאמת עניין אותו. והפרשנות שלך ברדיו שהעליון לא יאפשר לקליש להתמודד וישאיר את פסיקת נשיא המחוזי שוב התבררה כשגויה,
    בקיצור אתה שעון מקולקל שאפילו פעמיים ביום לא מראה את השעה כי המחוגים נפלו.

  8. ראובן

    עציוני הביא להכרעה בסיבוב הראשון ועדיין נשאר כמעט עם אותו מספר מנדטים כמו קליש. הוא הדמות הכי משמעותית בבחירות האלה.

  9. איש קטן עם פה גדול

    בתור עו"ד ואדריכל גם יחד הכותב יודע בדיוק שהמחלקה המשפטית של עיריית חיפה סגרה תיקי חריגות בניה בעילה "של חוסר ענין לציבור". כמו עיריית חיפה , יש להניח כי המנהג נפוץ בעוד רשויות מקומיות. היה מן הראוי שמשרד מבקר המדינה יבחון את כל המקרים בהם נסגרו בעיריית חיפה תיקי חריגות בניה בעילה זו ובמיוחד מדוע תיקים מסוימים הגיעו לביהמש לעניינים מקומיים ותיקים אחרים לא. באותו אופן יש לערוך את הבדיקה ברשויות מקומיות נוספות.בנוסף וכפי שהאדריכל ועוה"ד יודע, כל הכרמל רווי בבניות בלתי חוקיות ולא עושה רושם שעיריית חיפה מיהרה תחת יהב לאכוף את החוק בנושא. לכן כל הרעש שנעשה ע"י אנשים קטנים וצבועים בנושא "ההרשעה" הינו צביעות לשמה ועובדה היא שתושבי חיפה ובצדק לא קנו את הניסיון הכושל מסביב לעניין זה בכדי להשחיר את פניה של ראשת העיר.

  10. דני דין

    כמי שביקר בעיריה ונתקל בחומת זלזול חוסר התיחסות ואטימות אני מאשים את יהב שנתן יד לזה ולא עשה דבר למנוע זאת ההפך הוא הנכון .פקח עיריה שנוכח בזמן ביצוע עבירה ומנסה לשכנע אותך שאתה הזוי ולא צודק זה יש רק בחיפה .

  11. מוטי

    ליאור דץ סיימת את הקריירה שלך כיועץ אסטרגטי. מזחו של עציוני שהפסיק להקשיב לקשקושים שלך

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר