ישיבה של מועצת העיר חיפה. סיכום קדנציה (צילום: אריאל מזרחי)
ישיבה של מועצת העיר חיפה. סיכום קדנציה (צילום: אריאל מזרחי)

חובת התוכחה

פורסם בתאריך: 17.11.18 09:09

לפני שלוש שנים בערך, בעיצומה של קדנציית יהב השלישית, יזמנו בעיתון פרסום דף שבועי של כתבות פוליטיות. תכליתו של המדור היתה לחזק את הקשר עם מועצת העיר ועם הסיעות השונות ולתת פומבי לעשייה של חברי המועצה, ליוזמותיהם ולמהלכיהם ברמת המיקרו. זאת ראשית כדי שבאמת העשייה היומיומית שלהם תהיה פומבית – להפנות אליה זרקור, ואפילו, במידת האפשר וככל שעיתון יכול לעשות זאת, להמריץ אותה; ושנית, וחשוב לא פחות, כדי לאפשר ראיית מקרו של התרומה של השלטון המקומי על מהלך החיים העירוני.

התקווה שלנו היתה שאם נחשוף את הקרביים ונראה את הפרטים הקטנים – הצעות לסדר, שאילתות, החלטות בוועדות – נוכל גם להראות כיצד עובדים הלב והמוח. עוד קיווינו שסוג כזה של קשר ייצור תרבות של דו שיח בין העיתון לבין חברי המועצה ולבעלי התפקידים בה, כך שכאשר יהיו מהלכים קרדינליים שהם יובילו, הם יידעו אותנו ראשונים ונוכל למלא את תפקידנו ככלי תקשורת חוקר ומעודכן.

גורלו של העמוד הזה היה מר מלכתחילה. הכתבים היו עורכים סבב של טלפונים לחברי המועצה כדי לשאול אותם אם קורה משהו בתחומים שעליהם הם מופקדים ועל פעילותם למען העיר בכלל. חשבנו מהלכים קרדינליים, תוכניות גרנדיוזיות, אינטריגות, חבירות, יריבויות, יוזמות וכיוצא באלה, וקיבלנו יוק. נאדה. פה צובעים איזה סניף מוזנח של רשימה אחת, שם מגיע איזה חבר כנסת עייף לפגוש פעילים בלתי פעילים, ומדי פעם חבר מועצה מגיש הצעה על הנחות בסינמטק, על העברה של גן החיות העירוני או על לימוד השפה הסינית בבתי הספר. כדי להפיק את מה שניתן מהפוליטיקאים שלנו נדרשנו למאמץ על, שבסופו היבול היה דל כל כך עד שנאלצנו לנטוש את הרעיון.

בפרספקטיבה שלאחר הבחירות יש כמה לקחים שניתן ללמוד מאותו ניסיון. קודם כל, אין דומה התכונה שבתקופת הבחירות לתרדמת של מהלך הקדנציה, לפחות ככל שהניסיון של המועצה היוצאת מלמד. הוואקום בעמוד הפוליטי שיקף במידה רבה את היעדר העשייה של חברי המועצה, שגם הפעילים שבהם עסקו בעיקר בזוטות. לאופוזיציה היה תירוץ מצוין – הקואליציה היא רחבה כל כך שכל יוזמה משמעותית נחסמת מיד. אבל זהו תרוץ לא קביל. יש הרבה אפיקי פעולה גם לאופוזיציה צרה, שיכולה לייצר הצעות לסדר במשותף עם הקואליציה למשל או להכריח את המועצה לדון בנושאים שאינם נוחים לה אבל היא אינה יכולה להתחמק מהם.

הקואליציה עצמה היתה שקועה בתרדמת בגלל הבטחות לחבריה, משרות, חוסר רצון לאבד את המעמד ומעל לכל בגלל העובדה שמדובר בתפקיד ללא שכר – דבר שחל על שני עברי המתרס הפוליטי.

אפשר להפליג בהאשמות נגד חברי המועצה שהפקירו את אחריותם כלפי הציבור, אבל איפה הציבור שאמור היה לתבוע מהם את אותה האחריות? הטלפון במערכת לא צלצל ולו פעם אחת כדי להעיר משהו על כתבה פוליטית זו או אחרת. עדת הטוקבקיסטים, שלקראת הבחירות געשה ורתחה ועסקה בפרטי פרטים של ההרכבים השונים של הרשימות וסדרי היום שהן מייצגות, הופיעה רק בחודשיים-שלושה האחרונים. למעט קבוצה נאמנה ועקשנית של אקטיביסטים, בעיקר מקרב תושבי הדר וחברים בארגוני איכות סביבה, ישיבות המועצה לא משכו קהל ולא עוררו עניין. למעשה, בדומה לעמוד הפוליטי שלנו, הן נתקלו באדישות מוחלטת.

העובדה שכעת זהותו של מי שיעמוד בראש ועדת המשנה של המועצה המקומית לתכנון ובנייה היא אייטם לוהט היא די מדהימה. לראות ברשת דיון נסער בשאלה כמה סגני ראש עיר בשכר יכולים להתמנות ומי הם יהיו זה מחזה מחייה נפשות. כעורך חדשות בעיתון מקומי, סוג כזה של עניין הוא סם חיים בשבילי. אני מקווה מאוד שמשהו מהעניין הזה יתמיד. אני רוצה להאמין שחלק ממנו התעורר בעקבות כך שאנשים הבינו שהרלוונטיות של המערכת הפוליטית המוניציפלית לחיים שלהם היא אדירה ולא נופלת מזו הארצית, ולא רק בגלל הרצון שלהם לנצח וחיבתם האישית למועמד או למועמדת המועדפים עליהם.

חובת ההוכחה אמנם מוטלת על ראש העיר החדשה ועל חברי המועצה הנבחרים. על הציבור, לעומת זאת, מוטלת חובת התוכחה, ומעל לכל הוא חב אותה לעצמו. אל תניחו להם להתפרקד על מושבי המועצה בנינוחות ולהעביר את הקדנציה בשלווה. תדרשו מהם לעבוד בשבילכם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. לא שותקים יותר על ההמחדלים

    יהב רצה תושבים בקומה ועיר בתרדמת
    לא עוד
    אם קליש תסרח אנחנו ננבח
    הארנונה חייבת לרדת מייד

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאד קל לבקר את התושבים. תעשו גם אתם חשבון נפש. כשפנו אליכם בכל מיני נושאים ועניינים רלוונטיים, לא כל כך עניין אתכם. תמיד ולאורך שנים- אותם אנשים, אותם כתבות ואותם עסקים. כל שבוע באופן קבוע וממוחזר. אם אתם רוצים שהעיתון יהיה רלוונטי- תתעוררו ותחפשו גם נושאים וקהלים שונים

  3. דני דין

    קאליש אל תאפשרי לואקים לשחק בכספי הארנונה של תושבי חיפה ולהמר עליהם תגבירי מיד את הפקוח.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר