הפגנה לציון יום המאבק באלימות כלפי נשים בחיפה (צילום: אקטיבסטילס)
הפגנה לציון יום המאבק באלימות כלפי נשים בחיפה (צילום: אקטיבסטילס)

בואו לצעוד איתנו

פורסם בתאריך: 17.11.18 20:41

ב־25 בנובמבר יתקיים יום המאבק הבין לאומי נגד אלימות כלפי נשים. כמה ימים לפני כן, ב־22 בנובמבר, נקיים כמדי שנה את המצעד החיפאי שמציין את היום הזה. למצעד שותפים ארגוני הנשים וארגוני הסיוע בעיר ביחד עם עיריית חיפה.

יותר מתמיד רלוונטית השאלה למה לצאת לצעוד. לכאורה, עשרות שנים של מאבק חוצה עולם שינו את פניה של החברה הישראלית. גנרלים, נשיא, פוליטיקאים וסלבריטאים – כולם כבר שילמו את המחיר על התנהגות בריונית ופוגענית כלפי נשים. את כותרות העיתונים מכסות בשנים האחרונות עוד ועוד פרשיות של תקיפות מיניות שבהן נשים אמיצות בחרו להפסיק לשתוק, להיחשף בפנים גלויות ולדרוש שהצדק שלהן ייעשה וגם ייראה לציבור.

קשה לחשוב על מאבק חברתי שנחל הצלחה רועמת כל כך כמו המאבק נגד אלימות כלפי נשים, אבל זאת רק לכאורה, כי במציאות שאותה אנחנו רואות בארגוני הסיוע, המאבק עוד רחוק מסיומו. כ־12 אחוז בלבד מהתקיפות שמדווחות לנו מגיעות לטיפולה של המשטרה. 88 אחוז מהנפגעות בוחרות לא לחשוף את מה שקרה להן. הן סוחבות בשתיקה את כאבה של האלימות שסבלו, נושאות את נזקיה הקשים של פוסט טראומה.

אלו שבוחרות לפנות למערכת המשפט פוגשות חוקרי משטרה ופרקליטים שחוקים שעובדים בעומס עבודה בלתי אפשרי. הם חסרי אונים אל מול שטף התיקים שמגיעים אליהם, ואין להם סיכוי, בוודאי שלא במצב כוח האדם הקיים, לחקור את התיקים לעומקם. כך קורה שיותר מ־85 אחוז מהתיקים נסגרים כי המערכת כשלה בהשגת ראיות מספקות. עבור כל אותן נשים הצדק לא נעשה.

אם יש משהו שניתן ללמוד מ־50 שנותיו של המאבק החברתי הוא שאלימות כלפי נשים איננה דרך הטבע. זוהי לא גזרת גורל. זו תוצאה של הבחירה שלנו כחברה להעלים עין ממאות אלפי קורבנות סמויים מן העין. זאת החלטה לא להקצות משאבים, לא לגנות בפומבי, לא לצאת לרחוב.

לאחרונה הודיעה ממשלת ישראל על כוונתה להגדיל ב־40 מיליארד שקל את תקציב הביטחון. אם רק אחוז אחד מכלל התקציב הזה יועבר להגנה על ביטחונן האישי של נשים בישראל, לא תירצח אף אשה במדינה. האחוז הזה ישנה את פניה של החברה בישראל. אף אשה לא תמתין יום אחד לכניסה למקלט או לטיפול נפשי, חוקרים יוכלו לעשות את עבודתם במהירות ולמצות את ההליכים עם הפוגעים, וכל ילד בישראל יזכה לתוכנית חינוכית שמלמדת אותו מוגנות.

אז ב־22 בנובמבר נצא לרחוב ונדרוש מההנהגה המקומית והארצית שלנו לראות את הכאב שסמוי מן העין ולקחת אחריות על פתרונו. העצרת תתקיים בשעה 17:30. התכנסות בתחנת הרכבת מרכז השמונה. בואו לצעוד איתנו.

הכותבת היא מנהלת מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית חיפה והצפון וחברה בפורום החיפאי למאבק באלימות נגד נשים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר