מתחם הבריאות הדיגיטלית ברחוב הנמל (צילום: יריב קריסטל)
מתחם הבריאות הדיגיטלית ברחוב הנמל (צילום: יריב קריסטל)

חיפה מוכרחה לגדול

פורסם בתאריך: 24.11.18 22:36

דור ה־Y מחליף עבודה בכל שלוש שנים בממוצע, וכל מי שחיפש עבודה לאחרונה מכיר את הכאב של הסתכלות על לוח הדרושים החיפאי הדל לעומת הלוח התל אביבי המגוון. מדינת תל אביב מרכזת בשטחה עוצמה פוליטית, תרבותית, כלכלית וחברתית אדירה, וכך, כמו החלילן מהמלין, הילדים והילדות של חיפה ושל שאר ערי ישראל הולכים שבי אחרי נעימת הקסם של החליל התל אביבי.

בסיום המסלול הכה ישראלי של תיכון, שירות צבאי וטיול בחו”ל, רבים ממשיכים לתחנה הבאה שהיא דירת שותפים מעופשת בשכר דירה מופקע בלב העניינים התל אביבי. גם אני, כמו בטיול מאורגן, עברתי את אותו המסלול.

שכר הדירה המופרז בתל אביב מתקזז עם האפשרות לחיים ללא מכונית ועם ההוצאות היקרות להחריד של אחזקת רכב. תושבי תל אביב מרוויחים מעל 20 אחוז יותר בממוצע מתושבי חיפה, ומבחינה תעסוקתית, בכל התחומים, תל אביב מספקת הזדמנויות ברמה בין לאומית.

הגעתי לחיפה מתל אביב לפני שנתיים, ולצורך כך סיימתי את תפקידי במקום עבודתי במגזר הציבורי. תוך כדי מלאכת אריזת חפצי ואחרי שכבר כתבתי מייל פרידה לקולגות, נפרדתי מעובדת הקבלן החרוצה שמגיעה בערב לנקות את המשרדים. “אולגה, לא אהיה פה בשבוע הבא, אני עוברת לחיפה”, אמרתי לה. “לא טוב”, ענתה לי אולגה ונימקה: “חיפה זה סרטן, חיפה זה תינוקות עם ראש קטן. את צעירה, לא טוב חיפה”. אולגה אינה משתייכת אפילו לישראל השנייה. היא נמצאת עמוק בתוך ישראל השלישית. עולה חדשה מאוד ומבוגרת. בקרב האנשים השקופים מתקיימת היררכיה, ואולגה נמצאת בתחתית שלה – היא לא עובדת בניקיון בבקרים אלא בערבים, ואפילו היא, אחרונה בעשירון התחתון, קישרה את העיר חיפה באופן מיידי עם זיהום אוויר ועם תחלואה עודפת.

בשנת 2002 התגוררו בחיפה 271,000 תושבים, כיום גרים בה 279,000 אלף תושבים. הצמיחה של חיפה בשלושה אחוזים בלבד ב־15 שנים שבהן אוכלוסיית המדינה גדלה ביותר מ־32 אחוז מעידה על דעיכה במרכזיותה של העיר השלישית בגודלה. אני לא יודעת מה הביצה ומה התרנגולת – האם זיהום האוויר והתדמית הרעה שיש לחיפה בתחום הובילו לכך שהעיר היא פחות אטרקטיבית ושאוכלוסייתה לא גדלה, או שמה זיהום האוויר הוא הסימפטום לבעיה האמיתית של מטרופולין חיפה שהפכה לחצר האחורית הסביבתית ולפריפריה כלכלית.

בשנים האחרונות העלתה סיעת הירוקים פעמיים הצעה לסדר להקים גוף מקצועי שיבדוק את הסיבה להגירה השלילית מחיפה – הצעה שהורדה מיד מסדר היום של מועצת העיר. אני מקווה שבקדנציה הנוכחית תתקיים בדיקה כזאת מכיוון שהצעד הראשון בפתרון בעיה הוא איתורה.

בין הכותרות הדרמטיות השבוע צדה את עיני ידיעה קטנה. העיתון "כלכליסט" פרסם סקירה של תוספת שטחי משרדים בעשור האחרון. בעוד שבתל אביב נוספו 837,000 מ”ר של מסחר, בירושלים 234,000 מ”ר, ובלוד, בבני ברק, בבאר שבע ובנתניה נוספו בהתאמה 121,000, 339,000, 31,000 ו־64,000 מ”ר, בחיפה, כאמור העיר השלישית בגודלה, נוספו 5,000 מ”ר של שטחי מסחר בלבד.

קברניטי העיר מרבים להתגאות במת”ם – מרכז התעסוקה בתחום ההייטק שבו מועסקים כ־10,000 עובדים. אך לא כולם לומדים בטכניון ולא כולם צריכים ללמוד. תחומים שלמים שמאופיינים בקהל עובדים צעיר כמו פרסום ושיווק כמעט לא קיימים כאן, ובתחומים אחרים יש מחסור גדול בעבודות איכותיות.

בהיעדר עתודות קרקע בגוש דן רבתי, ועם גודש בתחבורה ועם מחאות סרדינים חדשות לבקרים, חיפה מוכרחה לגדול. אבל זה לא יקרה ללא טיפול שורש בנושא זיהום האוויר והתעסוקה.

הכותבת היא חברת מועצה בסיעת הירוקים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. צח

    אני ממש נהנה לקרוא את הכתבות של יעל. בשמה נתקלתי לגמרי במקרה, באחת מכתבותיה שעניינה אותי ומאז אני מוצא עצמי נהנה עד מאוד מאופן כתיבתה. יישר כח. המשיכי כך.
    לגופו של עניין, מחזק את טענותיה שהובאו בכתבה, בפרט בדבר מחסור במקומות ובתחומי תעסוקה.
    כעוסק בתחום מאוד ספציפי (שוק הון), לצערי, גם אני חווה אישית את מחסור תחום התעסוקה בעיר. שוב לצערי, גם אני נמנה על קבוצה גדולה ומתרחבת של תושבי העיר, הנאצלת לבזבז זמן רב בהגעה מ ו-ל – מקום העבודה, הנמצא בפאתי ת"א…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר