עיריית חיפה (צילום: רמי שלוש)
עיריית חיפה (צילום: רמי שלוש)

עיר אמיתית, עיר וירטואלית

פורסם בתאריך: 1.12.18 22:22

ביום שלישי התכנסה ישיבת מועצת העיר הראשונה של הקדנציה, שבה הושבעו ראש העיר החדשה עינת קליש רותם וחברי המועצה ומונו הסגנים ובכירי העירייה החדשים. הטקס היה מכובד וחגיגי. היו פחות צעירים מכפי שציפינו בין חברי המועצה החדשים, אבל בהחלט נשבה רוח חדשה. חלק מזה ניכר בכך שהישיבה שודרה לראשונה בשידור חי בפייסבוק. לפי הוראתה של ראש העיר החדשה, כל ישיבות המועצה ישודרו גם הן.

השימוש ברשתות החברתיות היה מרכיב מרכזי בניצחון של קליש רותם בבחירות, בכך אין ספק, אבל השימוש בהן עלול גם להפוך למדרון חלקלק ולהוביל לאובדן שליטה מבחינת ניהול העיר, שאותו יש לבצע ברצינות ולא לפי לחץ מתגובות או חשש משיימינג.

רק בשבוע האחרון העלה אביהו האן, יו"ר סיעת הירוקים שהכפילה את כוחה וזכתה בארבעה מושבים במועצה, פוסט בפייסבוק שבו הוא מתלונן על כריתת עצים ברחוב בכרמל הישן שבוצעה בגלל תמ”א 38. באורח פלא, כעבור יום פרסמה העירייה פוסט שמודיע כי ראש העיר החדשה הורתה לעצור מיד את כל ההיתרים לכריתת עצים.

האם מדובר במעשה מתוכנן או שהפוסט של האן באמת הזכיר למישהו מקברניטי העיר החדשים את העובדה שהציבור קשוב למה שקורה בפייסבוק למרות שהבחירות הבאות יתקיימו בעוד חמש שנים? יש להניח שהאן ימשיך לנהוג כאיש אופוזיציה, כפי שמצופה ממנו, ולבקר ולחפש מה להעלות בפייסבוק. אבל מה קורה כשחברי הקואליציה קופצים על עגלת הטוקבקים? השבוע נדחה הדיון בנושא הרחבת בז”ן לאחר שקליש רותם ביקשה, ובצדק, ארכה כדי ללמוד את החומר. מיד עם אישור הדחייה החלו לוקחי הקרדיט לחגוג בפייסבוק. ראשון היה דוד עציוני שטען שהדיון נדחה בזכות קשריו עם שר האוצר, שכזכור כלל לא תמך בו בבחירות האחרונות. גם הירוקים לא פסחו על ההזדמנות הזו וגרסו שהדחייה נגרמה בעקבות ההפגנה שהם קיימו מול הבית של משה כחלון, שבה נכחו רק אנשים בודדים.

הקרב על הקרדיט לא מפסיק והוא לא יעצור, גם בעקבות העובדה שהקואליציה שבנתה קליש רותם אינה בהכרח מורכבת מאנשי שלומה, ובכללם סגניה, והמטרה של חלקם הוא להחליפה יום אחד.

אבל השאלה החשובה יותר היא אם הרשתות החברתיות משפיעות גם על מנגנוני העירייה ועל הדרג המקצועי בה. האם אנשים שמפרסמים פוסטים חריפים ברשתות החברתיות מקבלים יחס מועדף מאגפי התפעול השונים? אני חושב שכן, ואם אני צודק בכך, משמעות הדבר היא שהאזרח הקטן שלא מכיר את כוחן של הרשתות החברתיות או שתושב הגון שבוחר לפעול בצינורות המקובלים ולא הופך ברשת כל עכבר לפיל, נדחק הצדה ומקבל שירות פחות טוב מהעירייה.

העירייה בראשותו של יונה יהב, בעיקר בקדנציה האחרונה, לא ידעה להתמודד היטב עם התלונות ברשתות החברתיות. לעתים חזינו בתגובות היסטריות נגד מבקרים שהגזימו בביקורותיהם. האגדה מספרת על מגרש ספורט שכונתי שנבנה בחטף בגלל הרשת, ואפילו על עובדים שנקלטו לעבודה על מנת שיפסיקו להתלונן על העירייה בשנת הבחירות.

הנהלת העירייה החדשה מאמינה אמונה יתרה ברשתות החברתיות, ולכן הסכנה היא מוחשית. היא תצטרך לדעת לסנן את הביקורת ולזכור שבסופו של דבר צריך לנהל את העיר בעולם האמיתי ולא בעולם הווירטואלי.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר