הגנים הבהאיים (צילום: אייל טואג)
הגנים הבהאיים (צילום: אייל טואג)

איך מייצרים קפיצת מדרגה של התיירות בחיפה?

פורסם בתאריך: 1.12.18 22:46

גם בתחום התיירות חיפה היא הילד בכיתה שכולם אומרים עליו ש”יש לו הרבה פוטנציאל”. מסקר של משרד התיירות לשנת 2017 עולה כי למרות שכ־24 אחוז מהתיירים בישראל ביקרו בחיפה, רק כשישה אחוזים נשארו בה ללינת לילה. במילים אחרות – חיפה מצליחה למשוך מבקרים שמגיעים להצצה מהירה בגנים הבהאיים, אבל רק רבע מהם נשארים בעיר מספיק זמן כדי להוציא בה כסף ולקדם את כלכלתה. לרגל השינויים שמתרגשים על חיפה, הנה שלוש נקודות מפתח שצריך לקחת בחשבון בעת בניית אסטרטגיה תיירותית ושיווקית חדשה אשר תסייע בהפיכת מבקרי יום לתיירים שמבלים בחיפה זמן משמעותי.

ראשית, מיתוג תיירותי. מעבר מתפישה שיווקית של “עוד עיר” שמציעה אירועים וסיורים לכל המשפחה לגישה מבדלת ונועזת שמציבה את הייחוד של חיפה בראש ולוקחת אותו צעד ענק קדימה. עיר של Downtown, נמל, פועלים, אמנות במבני תעשייה נטושים, גרפיטי, חספוס אמיתי. בלי פוזה – ערבים, יהודים, רוסים, סצנת בילוי רב לשונית של מזרח תיכון חדש. קולינריה מטריפה של מזרח תיכון ישן. תחתית, ואדי ניסנאס, שוק תלפיות, שוק הפשפשים, אדריכלות עות’מנית-ורנקולרית, באוהאוס מתפורר, אנדרדוג שמייצר אלטרנטיבה מהותית לערים אחרות בישראל.

שנית, חיבור מרחבי התיירות בעיר. התייר בחיפה מוצא את עצמו מהר מאוד למרגלות כביש סואן, מחוץ לאזורי העניין והתיירות. בין אם זה מחוץ למקדש הבהאי בשדרות הציונות, בפתח מסוף הנוסעים בנמל חיפה בשדרות העצמאות או למרגלות ואדי ניסנאס בשדרות אלנבי. מרחבי התיירות המנותקים זה מזה מונעים חוויה מרחבית כוללת ומייצרים דפוס של ביקור קצר ונקודתי. כדי לייצר חוויה עירונית מלאה ומשולבת שמצדיקה ביקור ארוך נדרש לייצר חיבור פיזי-מרחבי של מוקדי התיירות והמסחר ורצף של שבילי הליכה, פיתוח מרחבי, מסחר עירוני ומוקדי עניין. חיבור זה יאפשר שוטטות מהנה של יום שלם וזרימה טבעית ונוחה בין מוקדי העניין השונים, בדומה למתקיים במרבית ערי התיירות בעולם.

שלישית, הנגשת החוויה החיפאית. חיפה היא לא עיר של התאהבות במבט ראשון ולא של אטרקציות גדולות. היא עיר שמתאהבים בה כשמכירים אותה לעומק ומגלים את המקומות ואת הסיפורים הסמויים מהעין. כדי להתחבר לחוויה חיפאית, נדרש לייצר פלטפורמה דיגיטלית שתחבר את המבקר לבית הקפה השכונתי, לעבודת הגרפיטי שנחבאת מעבר לפינה, לחנות הייחודית, לתושבים ולסיפוריהם. פלטפורמות דומות בעולם כוללות גם רכיבים של כלכלה שיתופית ומאפשרות לרכוש ישירות שירותים מהתושבים כגון סיורים מזווית מקומית, מפגשים אותנטיים לחוויות חיפאיות ואירוח ביתי לארוחת ערב.

כלים אלה מייצרים את החיבור האמיתי לאנשים ולמקום, חוויות בלתי נשכחות, ועיר שרוצים לטעום ממנה עוד ועוד.

הכותב הוא חוקר, יועץ ומרצה לשיווק ופיתוח תיירות

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. להחזיר את חגי ישראל אין אווירת חג חנוכה

    עיר ערבית יש מספיק בעולם
    אם חיפה לא תחזור לחגוג את חגי ישראל בתהלוכות, ארועי חוצות והפעלות כמו בימי הישוב בהדר הכרמל
    כשכל הארץ באו לראות את תהלוכת הביכורים והדלקת הנרות.. אז גם תיירות לא תבוא לפה
    הבאהיים לא מאפשרים כלום רק לצלם קצת עציצים ולבית כנסת מתביישים להכניס אותם מרוב הזנחה.
    מה נשאר מחיפה של פעם???

  2. יואל פרידג'ון

    כדי להפוך את חיפה לעיר תיירות צריך להרחיב את מסלול ההמראה בשדה התעופה הבין לאומי של חיפה.ברגע שיתחילו טיסות הצ'רטר מאירופה לנחות בחיפה יגיעו גם התיירים.ראש העיר הקודם לפי מה שצותת בעיתונות התנגד להרחבת שדה התעופה ואפילו תמך בסגירתה והעברתה למגידו.ברגע ששדה התעופה יגדל יגיעו התיירים ואיתם גם העבודה לתושבי חיפה והצפון. צריך למנוע מנמל חיפה החדש הנבנה מלחנוק את מסלול ההמראה בשדה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר