השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (צילום: איתמר רותם, CC BY-SA 3.0, ויקישיתוף)
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (צילום: איתמר רותם, CC BY-SA 3.0, ויקישיתוף)

החל מהשבוע: הבנייה הירוקה היא לא רק המלצה אלא חובה

ב-1 במארס נכנסו לתוקף התקנות שמחייבות, בשלב הראשון, בנייה ירוקה ברבי קומות למגורים, בנייה מסחרית מהיקף של 5000 מ"ר ובנייה ציבורית מהיקף של 1000 מ"ר. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "בנייה ירוקה תועיל לכלל הציבור, תצמצם פערים כלכליים ותבסס חוסן אקלימי ארוך טווח של המרחב הבנוי במדינת ישראל בעשורים הקרובים"

פורסם בתאריך: 3.3.22 19:22

ביום שלישי השבוע, 1 במארס, נכנסו לתוקפן התקנות, שהופכות את הבנייה הירוקה מוולונטרית למחייבת.

התקנות, שנכנסות לתוקף בשתי פעימות, חלות עתה על כל בקשה לקבלת היתר בנייה להקמת מבנה חדש. הפעימה הראשונה חלה על בקשות בנייה בהיקפים גדולים, ותחייב בנייה ירוקה ברבי קומות למגורים, בנייה מסחרית מהיקף של 5000 מ"ר ובנייה ציבורית מהיקף של 1000 מ"ר.

בפעימה השנייה, שתיכנס לתוקף בספטמבר 2023, תתרחב החובה לכל בנייה רוויה למגורים (בניין הכולל שש דירות ויותר) ולכל בנייה מסחרית מ-1000 מ"ר. שתי הפעימות יאפשרו לשוק הנדל"ן ולתעשיית הבנייה להטמיע את דרישות הבנייה הירוקה בהדרגתיות.

התקנות, כמובן, מאפשרות גם ליזמי הנדל"ן להציע מפרטים משופרים יותר של מבנים בבנייה ירוקה. כמו כן, הן מאפשרות למוסדות התכנון, לרבות ועדות מקומיות לדרוש דרישות מתקדמות יותר.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "הצעד של אימוץ בנייה ירוקה מחייבת, שאותו הוביל המשרד בשיתוף מנהל התכנון, מציב את מדינת ישראל בחזית העולמית של המדינות, הנוקטות צעדים מעשיים להיערכות למשבר האקלים ולצמצום ההשפעות השליליות של הפעילות המשקית על הסביבה. בנייה ירוקה תועיל לכל הציבור, תצמצם פערים כלכליים ותבסס חוסן אקלימי ארוך טווח של המרחב הבנוי במדינת ישראל בעשורים הקרובים. הבנייה הירוקה צפויה לתרום 25 אחוז מסך הפחתת פליטות גזי החממה במשק, להבטיח חיסכון כספי לכל הדיירים ולכל בית עסק ולעודד חדשנות אקלימית ועצמאות אנרגטית של מבנים".

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן: "הבנייה הירוקה תקדם את יעדי המשרד והמשק במעבר לכלכלה מעגלית ודלת פחמן ותנתק את הצמיחה המאפיינת את שוק הבנייה מהפגיעה הסביבתית השלילית הנלווית לה כיום. זה מרגש שאחרי יותר מעשור, אנחנו, במשרד להגנת הסביבה, מקדמים את התקן, שהפך מחזון ולמציאות".

בנייה ירוקה מבטיחה תכנון של מבנים עם בידוד תרמי משופר ואוורור טבעי שממתן טמפרטורות גבוהות ונמוכות ומאפשר שהייה ופעילות בסביבה הבנויה גם בתקופה של השתנות אקלימית. בנייה ירוקה מקטינה את התלות באנרגיה ובמערכות מיזוג ומשיגה חיסכון משמעותי וארוך טווח בעלויות התפעול של מבנים למשקי הבית ולמגזר העסקי בהיקפים של 40-20 אחוז.

בנייה ירוקה נקבעה בתקן הישראלי ת"י 5281 ונועדה לצמצם את ההשפעות השליליות של תהליך הבנייה ושל השימוש במבנים על הסביבה. התקן מחולק לתשעה תחומים שלגביהם נקבעו מדדים המבחינים מהי בנייה ירוקה.

בדומה לתקנים מקבילים בעולם, התקן מבוסס על שיטה של צבירת נקודות בזכות ועמידה בתנאי סף מתחומים שונים: אנרגיה, קרקע, מים, חומרים, בריאות ורווחה, פסולת, תחבורה, ניהול וחדשנות.

תקן מעודכן ומודרני, שפורסם עוד בשנת 2011, מתייחס למרבית סוגי המבנים בישראל בבנייה חדשה (מגורים, משרדים, מסחר, ציבור, חינוך, בריאות ותיירות), וכן למבנים העומדים בפני שיפוץ. התקן עבר עדכון נרחב בשנת 2016 וצפוי להתעדכן גם בשנת 2022. ב-3 במארס 2020 אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה תקנה המחייבת בניית מבנים חדשים על פי התקן, וזאת החל משנת 2022.

 

 

חיוב בבנייה ירוקה בכל בנייה חדשה מהווה צעד ראשון ומשמעותי, לצד שורה של צעדים נוספים, בהיערכות מדינת ישראל למשבר האקלים, המשפיע על האדם והסביבה הבנויה שבה הוא חי, ופועל בכמה היבטים: שינויי מזג אוויר תכופים, התארכות ימי שיא קיץ וחורף, מערכות גשם חזקות ופתאומיות אשר יגדילו את התלות במקורות אנרגיה שיהיו בסיכון גבוה יותר.

בנייה ירוקה היא גישה מערכתית שמתמודדת מראש עם חלק גדול מהאתגרים ומעניקה למבנים עמידות מוגברת המסייעת להיערך לשינויי האקלים. בנוסף, הבנייה הירוקה מעודדת שימוש בצמחייה חסכונית במים ומחייבת קליטת גשם עירוני בתחומי המבנים, על מנת להעשיר את מי התהום. שימוש זה מסייע באירועי גשם קיצוניים, במניעת הצפות ובהרס תשתיות – תופעות אשר יילכו ויגברו בשנים הבאות בעולם ובישראל, עם העלייה בשכיחות אירועי האקלים החזויים.

הבשורה שבכניסת התקנה הארצית לתוקף היא שבנייה ירוקה ואיכותית תיבנה בשנים הבאות בכל אזורי הארץ באופן אחיד וללא תלות בתוכנית כזו או אחרת. עד היום הושלמה בנייתן של אלפי דירות בבנייה ירוקה ושל מאות אלפי מ"ר של שטחי משרדים, מסחר וציבור.

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מהלך של קודמיה

    בתקן הישראלי ת"י 5281 הוא כסת"ח נוראי ביחס לאירופה
    אין לשרה הזו במה להתגאות והיא אפילו לא אחראית למהלך המעט הזה…
    מה היא נדחפת לכתבה??

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר