ליאור ברקת (צילום: אליה ברקת)
ליאור ברקת (צילום: אליה ברקת)

"העתיד הוא בהתחדשות עירונית ולשם אנחנו הולכים"

"לבנות בחיפה זה להילחם בטחנות רוח, וזה לא היה כך בעבר, בכל ההיבטים. גם בתהליך של הוצאת היתר הבנייה, הכל ארוך ומסורבל" • ליאור ברקת, מבעלי "ברקן הנדסה" על הפרויקטים שהחברה בנתה בעיר, על הפרויקט שהוא הכי גאה בו, על עתיד הנדל"ן ועל הקשיים שמערימה הרשות המקומית על היזמים

פורסם בתאריך: 26.3.22 02:02

מי אתה? "בן 47, אני בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון משנת 2002. אני עובד בבנייה למגורים מהרגע שסיימתי את הלימודים. הייתי מנהל פרויקטים ומהנדס בחברת 'יובל אלון', ובשנת 2007 הקמתי ביחד עם שותפי, רונן קיהן, את חברת 'ברקן הנדסה'. גם הוא בוגר הטכניון, אנחנו בני אותו מחזור, למדנו ביחד בתיכון יבנה. אני מתגורר ביישוב קהילתי בגליל, אבל רוב חיי גרתי בחיפה, מכיר את העיר, מכיר את התושבים, הם מכירים אותי. אני דור ראשון בענף הבניין, זו לא חברה שירשתי מאבי, אלא התחלתי מאפס, מהסיווג הנמוך ביותר שנקרא ג'1, וכיום אנחנו בסיווג ג'4 ובדרך לקבל ג'5".

אילו פרויקטים אתם בונים? "אנחנו בונים ויוזמים בחיפה בכמה אזורים. בימים אלה אנחנו בונים ארבעה בניינים בגבעת זמר, ועוד אחד בתכנון. ברחוב הצפירה יש לנו בניין, שאנחנו עושים לו סוג של תב"ע, כדי להפוך את הדירות לקטנות יותר עבור סטודנטים. בנינו ברחובות התיכון ומצפה בנווה שאנן. בנינו שכונות של 25 יחידות דיור בקיבוץ החותרים ובקיבוץ רמת יוחנן, במגדל העמק בנינו שכונה של 75 צמודי קרקע".

באיזה פרויקט אתה גאה במיוחד? "מלון 'שומאכר' במושבה הגרמנית. מי שליווה את הפרויקט בצורה מאוד קרובה והדוקה זה השותף שלי, רונן. הוא טיפל בבנייה מההתחלה, וזה היה פרויקט קשה ומורכב הנדסית, שכלל גם שימור וגם שחזור ועבודה בתנאים לא קלים. מבנה של 150 שנה שהרסנו את כל חלקו הפנימי ובנינו מחדש, תוך שחזור אותם החומרים שהיו נהוגים אז, עם יועצי שימור ובליווי המחלקה לשימור של העירייה. המלון, לדעתי, הוא יצירת אמנות. מעבר לבנייה, גם מבחינת התוכן, יצירות האמנות שבו, זו פינת חן מעוררת התפעלות".

החברה שלכם מתמחה גם בייזום והיא גם חברה קבלנית. "זה מה שמיוחד בחברה שלנו, אנחנו גם יוזמים וגם בונים בעצמנו, שזה ערך מוסף ששמור ללקוחות שלנו. אנחנו בעצם איתם בתהליך משלב התכנון, דרך איתור הקרקע, הביצוע והליווי הצמוד שלהם עד לרגע מסירת המפתח".

לבנות או ליזום בחיפה כיום זה לא מה שהיה לפני שנים. "נכון, זה מאוד-מאוד קשה. אתה מרגיש שאתה נלחם בטחנות רוח, וזה לא היה כך בעבר, בכל ההיבטים. גם בתהליך של הוצאת היתר הבנייה, הכל ארוך ומסורבל. אספר לך על פרויקט שהיה מוכן לאגרות, כשהליך ההיתר הסתיים ב-7 בנובמבר 2021. חישוב אגרות, פעולה פשוטה של הכפלה שאמורה לקחת שלושה-ארבעה ימים, בחיפה זה לקח כארבעה חודשים, וזה אחרי שכבר השלמת את תהליך ההיתר, שהוא ארוך כשלעצמו, ולוקח יותר משנה. ואחר כך, במהלך הבנייה, על כל דבר קטן חוטפים אינספור דוחות. זה נהיה קושי אמיתי, בנוסף לכל הקשיים הרגילים שיש לנו בענף הבנייה. אתה נלחם גם נגד מערכת שעושה הכל כדי לעצור אותך".

 

 

יכול לקרות מצב שדברים לא יוצאים אל הפועל? "בסופו של דבר, כדי ליזום ולבנות בחיפה, צריך המון אנרגיה, אמונה וראייה לטווח ארוך. בנינו גם בקריות, והוצאת היתר בחיפה קשה לאין ערוך מכל אזור אחר שבנינו בו".

תוכניות לעתיד? "אנחנו רוצים להתפתח ומתכננים כמה פרויקטים של התחדשות עירונית בכמה אזורים בעיר. זה העתיד של ענף הבנייה בישראל. הרי עתודות הקרקע הולכות ואוזלות וצריך לחדש שכונות ישנות, לבנות בצורה אורבנית חכמה וצפופה עם עירוב שימושים. לשם ישראל הולכת, ושם אנחנו רוצים להיות. יש לנו כמה מתחמים שאנחנו עובדים עליהם, ומקווים שלמרות הקשיים, נצליח".

יש לעירייה מדיניות ברורה בנושא? "בסופו של דבר עיריית חיפה צריכה לאשר מדיניות ולקבל החלטות באילו אזורים היא בונה לגובה ובאילו לא. חלק מהעניין הוא שיש אי ודאות ואין החלטה מסודרת איפה כן ואיפה לא. צריך להחליט ולהבין מהם הגבהים שניתן יהיה לתכנן, כדי שאנחנו היזמים נוכל לקחת את העגלה הזו קדימה".

איזה טיפ היית נותן לי כרוכשת פוטנציאלית, כדי שבעתיד אוכל להרוויח? "וואו. שאלה קשה שאני מעדיף לא לענות עליה".

הנדל"ן זו בועה? "אם היית שואלת אותי לפני ארבע שנים הייתי אומר לך שכן. היום אני מבין שלא. בסופו של דבר יש פה גידול של האוכלוסייה. יש פה צורך אמיתי של 30-20 אלף יחידות כל שנה. תוסיפי לזה בערך 10,000 עולים ואת העובדה שלאורך השנים יש מחסור בהתחלות בנייה, ותראי שיש פה ביקושים לאורך זמן. אני חושב שמחירי הדירות הם בעיה כללית, אני לא רואה הנהגה, ברמה הלאומית, שהולכת לשנות את זה. אין מי שיכול לתת פתרונות למצוקת הדיור במדינת ישראל, אין ראייה לטווח ארוך, אין דמות חזקה שמשחררת חסמים, שמחליטה פעם אחת ולתמיד לפחות לעצור את עליית המחירים".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר