מנהרות הכרמל (צילום: דרור ארצי)
מנהרות הכרמל (צילום: דרור ארצי)

שבע שנים אחרי הפתיחה: מנהרות הכרמל עדיין לא רווחיות

למרות שמחיר הנסיעה הופחת ב-30 אחוז בתחילת 2018, הציבור לא מסתער על מנהרות הכרמל. מספר הנהגים במנהרות עלה לאחר ההנחה באחוזים בודדים בלבד

פורסם בתאריך: 17.4.18 08:13

למרות ההחלטה של משרד האוצר להפחית ב־30 אחוז את תעריפי הנסיעה במנהרות הכרמל למנויים בעלי רכב פרטי, מתברר שהציבור נותר נאמן למסלולי הנסיעה הקבועים שלו. קבוצת כרמלטון, הזכיינית של מנהרות הכרמל, מסרבת בתוקף לחשוף אם הוזלת המחירים הניבה את התוצאה הראויה מבחינתה, אך ל”כלבו” נודע כי מספר הנהגים במנהרות עלה לאחר ההנחה באחוזים בודדים בלבד.

למרות ששר האוצר משה כחלון מתגורר בחיפה ניתנה ההטבה לכלל תושבי המדינה, וליתר דיוק – רק לבעלי רכב פרטי שמוכנים להירשם כמנויים. אלה משלמים מחיר מסובסד בסך של 6.90 שקלים למקטע, ומי שמתעקש על מזומן נאלץ להיפרד מ־9.80 שקלים עבור אותו קטע דרך. אוטובוסים ומשאיות אינם נהנים מהסבסוד.

“כלבו – חיפה והצפון” שלף את העיפרון מאחורי האוזן (סתם, נראה לכם? פתחנו טבלאות אקסל) וערך את החישוב הבא: ההכנסה היומית של הפרויקט ביום חול היא כמיליון שקל, וזאת בהתבסס על נתון של 80,000 מעברי אגרה של כלי רכב ביממה, כאשר 70 אחוז מהנהגים נוסעים לאורכם של שני מקטעים (נזכיר כי מקטע הוא קטע נסיעה בין שערי הכניסה לבין המוצא המרכזי סמוך לגרנד קניון). סכום דומה נכנס לקופות מנהרות הכרמל בשני ימי סוף השבוע. ההערכות הן שמרניות ואינן כוללות אוטובוסים ומשאיות שמשלמים 30 שקל ויותר עבור מקטע בודד. כלומר ההכנסה המינימלית של הפרויקט היא 26 מיליון שקל בחודש וכ־310 מיליון שקל בשנה. מאז הפעלת הפרויקט בשנת 2010 חלפו כשבע שנים, וסך ההכנסות כבר חצה את רף שני מיליארד השקלים. את שורת הרווח ניתן רק לנחש.

 

 

מנכ”ל כרמלטון ערן בן ארוש לא מתרגש מהעלייה המתונה למדי במספר הנוסעים במנהרות. “ההישג הגדול במהלך הוא הפחתת המחיר למנויים לתקופה של שבע שנים”, הוא אומר, “ההשפעה על נפחי התנועה מלווה בתהליך הדרגתי של שינוי הרגלי שימוש. מנויים חדשים מצטרפים לפרויקט בקצב מוגבר מאז 1 בינואר 2018”.

האם אתם מוכנים לגלות מהו סך ההוצאות בפרויקט מנהרות הכרמל?

“פרויקט מנהרות הכרמל הוא פרויקט ה־BOT הראשון בישראל (Build-Operate-Transfer, ובעברית בנה-הפעל-העבר – שיטה של שותפות ציבורית-פרטית למימון פרויקט, שבה גוף פרטי מקבל זיכיון מגוף ציבורי כדי לממן, לתכנן, לבנות ולהפעיל מתקן ציבורי לתקופה קצובה; א”ש), שהוקם בהשקעה אדירה של יותר מ־1.25 מיליארד שקל ואשר יופעל עד שנת 2040. במצב עניינים זה יהיה בלתי סביר לטעון כי הפרויקט יהיה רווחי בחלוף שבע שנים בלבד מתוך 30 שנות הפעלה”.

כמה כסף מרוויחה המדינה בזכות מנהרות הכרמל?

“החברה משלמת תמלוגים שנתיים בסכום של עשרות מיליוני שקל בשנה”.

כמה אנשים מעדיפים לשלם 9.80 שקלים במקום 6.90 שקלים?

“מיעוט של משתמשים משלם בקופת התשלום – פחות מ־20 אחוז מכלל המשתמשים. מטבע הדברים היקף השימוש שלהם בפרויקט הוא נמוך משמעותית מזה של המנויים. יש לציין כי מאז הסדרת ההטבה למנויים חל גידול משמעותי בשיעור המצטרפים למאגר”.

עם כמה מטבעות קטנים מתחילים את המשמרת בקופות?

“מטבע של חמש אגורות אינו הילך חוקי במדינת ישראל זה כמה שנים. לאור זאת פועלת החברה על פי הנחיות כללי עיגול סכומים של בנק ישראל ומעגלת את הסכום לתשלום במזומן לעשר האגורות הקרובות. כך למשל התעריף כיום למשלמים בקופות התשלום הוא 9.83 שקלים, ולכן הבוחרים במזומן משלמים בפועל 9.80 שקלים. רוב התשלומים בקופות התשלום מבוצעים בכרטיס אשראי”.

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר