מגדלי חוף הכרמל (צילום: איציק בן מלכי)
מגדלי חוף הכרמל (צילום: איציק בן מלכי)

נדחתה התוכנית להשלמת פרויקט מגדלי חוף הכרמל

התוכנית לייבוש שטחי ים לצורך השלמת פרויקט מגדלי חוף הכרמל נדחתה על ידי ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בהחלטת הוועדה נכתב: "העובדה שהעוררת רכשה קניין פרטי שהבנייה בו מותנית בייבוש הים אינה מחייבת אותנו לאשר תוכנית לייבוש הים"

פורסם בתאריך: 6.2.19 21:11

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה היום (רביעי) את התוכנית שיזמה חברת חוף הכרמל נופש ותיירות 89 בע"מ לייבוש שטחי ים לצורך השלמת פרויקט מגדלי חוף הכרמל. בהחלטתה כתבה הוועדה: "לאחר שבחנו את הדברים ושמענו את הצדדים, לא מצאנו מה התכלית המצדיקה את ייבוש הים. אמנם אם ייובש הים ייווצר חוף רחצה רחב יותר, אלא שלא הוצג בפנינו צורך כזה". ההחלטה ניתנה במסגרת הדיונים בערר שהגישה החברה על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מספטמבר 2013 לדחות את התוכנית.

עד כה נבנו בפרויקט השנוי במחלוקת שני מגדלים, אך התוכנית המאושרת החלה על המתחם משנת 1977 מאפשרת בנייה של כ-60,000 מ"ר בארבעה מגדלים נוספים. המשך הבינוי הותנה בייבוש שטח ים כדי ליצור רצועת חוף של 100 מטר שתפריד בין הבנייה לקו המים. לצורך יצירת רצועת חוף כזו נדרש ייבוש ים בהיקף משמעותי, ולפיכך הגישה החברה את התוכנית לייבוש שטחי הים.

באוגוסט 2013 שלחה מתכננת מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה נורית שטורך לוועדה המחוזית את חוות הדעת של המשרד לתסקיר ההשפעה על הסביבה שהכינה החברה. שטורך ציינה כי החלופה שבחרו היזמים לייבוש שטחי הים היא חיבור בין שובר הגלים הקיים בחוף הכרמל לשובר גלים חדש מדרום לו והזנת חול חד פעמית בכמות של כ-660,000 מ"ק לצורך יצירת רצועת ים חדשה בין קו החוף הנוכחי לשני שוברי הגלים. בחוות הדעת המליץ המשרד להגנת הסביבה לדחות את החלופה בנימוק שלפיו מימושה יגרום לפגיעה סביבתית כללית ולפגיעה בחוויית המתרחץ והשוהה בים. "אין להסכים להאריך את שובר הגלים הקיים כפי שמוצע", כתבה שטורך, "לשוהים בחוף הכרמל ייראה בים קיר סלעי רצוף באורך של כ-500 מטר, שתחילתו בשובר הגלים הקיים וסופו בשובר הגלים החדש שיוקם צמוד אליו. נוסף על כך, ייתכן שבמפרצון החולי שייווצר בין קיר זה לחוף הנוכחי, איכות המים תיפגע עקב עוצמת זרמים נמוכה יחסית שתאפיין אזור מים רדודים מוגן זה".

בהסתמך על חוות הדעת האמורה כתבה הוועדה המחוזית בהחלטתה לדחות את התוכנית: "שובר גלים באורך של כ-500 מטר בחזית הים אינו מתאים לשמש כחזית קדמית של שטח חוף ים בשימוש הציבור הרחב, שייעודו הוא לגרום לחוויית הנאה מצפייה במרחב הים".

 

 

בינואר 2014 הגישה החברה למועצה הארצית ערר על החלטת הוועדה המחוזית. לפי הערר, החלטת הוועדה המחוזית התקבלה מבלי שניתנה לעוררת הזדמנות נאותה להתייחס מקצועית, תכנונית ומשפטית לאמור בחוות הדעת.

בהחלטת ועדת הערר מהיום צוין שהעוררת טענה בין השאר כי מדובר בזכויות קנייניות שעבורן היא שילמה כספים רבים, ומכיוון שהתוכנית המאושרת מאפשרת לה לממשן לא ניתן למנוע ממנה לממש את זכויותיה. עוד טענה החברה כי הפתרון המוצע בתסקיר הוא פתרון מקובל בארץ ובעולם שלא יגרום לפגיעה סביבתית ויש בו כדי לתת מענה ליצירת חוף ברוחב של 100 מטר כנדרש בתוכנית. בהחלטתה לדחות את התוכנית כתבה ועדת הערר: "העובדה שהעוררת רכשה קניין פרטי שהבנייה בו מותנית בייבוש הים אינה מחייבת אותנו לאשר תוכנית לייבוש הים אלא לבחון אם מהלך כזה הוא ראוי על בסיס מכלול של שיקולים. זכויות העוררת הן זכויות מותלות אשר התנאי למימושן הוא ייבוש החוף. ייבוש החוף עצמו מעולם לא אושר סטטוטורית, והתוכנית הנדונה היא זו שבמסגרתה סוגיה זו נבחנת. יצירה מלאכותית של 100 מטר חוף אינה כשלעצמה הוכחה לכך שהתוכנית משרתת את הסביבה החופית. חוק שמירת הסביבה החופית נועד להבטיח את שימור תחום חוף הים, אך לא לייצר רצועה של חוף על חשבון הים באמצעות ייבושו ויצירת השלכות על הסביבה הטבעית אגב כך, שחלקן לא ידוע. לא מצאנו כי יש תכלית ראויה לייבוש החוף המצדיקה את המחיר, ונראה כי בנסיבות אלה דין הערר, כמו גם התוכנית, להידחות".

עם זאת, ציינה הוועדה בהחלטתה שסגירת התוכנית "לא מונעת מהיזמים לשוב ולגבש תוכנית חדשה שאותה, אם ירצו, יוכלו להגיש למוסדות התכנון לבחינתם על בסיס תסקיר מלא ומקיף והצגת תכלית ראויה".

היועץ המשפטי של אגודת אדם, טבע ודין עו"ד אלי בן-ארי מסר בתגובה להחלטת ועדת הערר: "החלטת הוועדה לדחות את תוכנית ייבוש הים לטובת המשך בנייה במקום היא החלטה אמיצה וראויה. ועדיין, יש במקום זכויות להקמת ארבעה מבנים נוספים – דבר שעדיין יכול להתממש. לכן אנו קוראים לכל מקבלי ההחלטות לקבל את עמדת אדם, טבע ודין ולהורות על בחינה מחדש של תוכניות ישנות, וכן להוריד מסדר היום הצעות כמו עירוב מגורים ומלונאות מול הים, המעודדות בנייה פוגענית".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. שהם

    למה לא לאפשר שטחי מסחר ומלונאות ושימוש מגורים?
    הרי קו החוף של חיפה הולך להכיל מעל 5000 דירות חדשות בפרוקייטים של התחדשות עירונית.
    מה עם תעסוקה הולמת לכל אותם משפחות שיעברו לגור כאן?
    והלכתם לאחרונה באזור הטיילת איפה שמתוכננים אותם הבניינים,יותר מ-3 אנשים אי אפשר ללכת יחד.
    צריך לאשר את התכנית אך בתנאים מחמירים יותר.

  2. אנחת רווחה

    לשם שינוי הועדה המקומית והמועצה הארצית מצילות את חיפה מעצמה… מדובר בפרוייקט אסוני ושנוא בעיר, שיצר חייץ מול הים.

  3. החלטה מצוינת! חיפה לא זקוקה למלונות על החוף

    חיפה זו עיר שקטה עם אנשים שאוהבים את הים בבוקר להליכות ,ובלילה לישון בבית.כל מי שרוצה את הרעש הבלגן,הבילויים ההימורים והמסעדות ושאר הלכלוך שייסע לת"א.תודה רבה למחליטים שהשאירו לנו קצת חוף לנשום ולא מתעשים את החוף.

  4. משה

    מי אמר שחרדים הם פרימטביים??? בנתיים מי שלא רוצה ולא מבין שהעולם רץ ואין מה לעשות צריך להתקדם איתו שזה כולל בתי מלונות על קו חוף הים כמו בכל העולם המודרני זה אותם חילונים פרימטיביים שרוצים לחיות בעידן שבו היו מציתים אש עם אבן וליסוע בסוס ועגלה…יאללה תתקדמו אפילו החרדים ניהו יותר מודרנים ממכם!!! צריך לבנות ולפתח את חיפה ושכל ההרגונים הללו שילכו לגור בירח אפחד לא יפריע להם שם!!!

  5. חיפה מנומנמת וככה אוהבים אותך

    רוצים לצעוד ולראות ולרכוב באופניים מבת גלים עד מגדלי חוף הכרמל ברצועת חוף טבעית ללא מלונות,ללא מסעדות עם מעשנים וארובות עשן,ללא מסעדנים שמתמחרים מחירים ללא רחמים,ללא משועממים שתויים שעשויים להטריד ולזרוק הערות להולכות ושבות וללא מלונות שמחסלים את החוף והטבע.
    אנשי ועדה יקרים! תודה רבה לכם שהשארתם לנו את החוף טבעי ונקי.
    הבליינים והמגיב לפניי, מתבקשים לנסוע לעיר התחתית או לכרמל ולא חסר מקומות בחיפה לאכול ולשתות בהם(נראה שיש אותם יותר מלקוחות לא?)

  6. המגיב הראשון חי בלה לה לנד

    "תעסוקה הולמת למשפחות שיעברו לאיזור"…?
    נכון מאד משפחות חדשות שרכשו עכשיו דירות ב2 מיליון שקל במגדל אירופה בהתחדשות עירונית או ברמת הנשיא ממש ילכו לעבוד כחדרנים ומלצרים במלון בשכר 5000 שקל.נו באמת עדיף שמגיבים מטעם קצת יחשבו לפני שהם מעלים תגובה כזו עלובה.
    בתי המלון מנציחים לרוב פגיעה סביבתית ובעיקר משרות כפיים ועוני.
    חיפה זקוקה אם כבר לפארק הייטק נוסף שיעודד צעירים להשאר ולא מלונות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר