חיפה (צילום: איציק בן מלכי)
חיפה (צילום: איציק בן מלכי)

זמן ממוצע לאישור תוכנית בנייה בחיפה: 25.8 חודשים

השנתון של מינהל התכנון חושף נתונים הנוגעים לפעילות הוועדות השונות לתכנון ובנייה. מהדוח עולה שהוועדה המחוזית - חיפה אישרה בשנה שעברה בנייה של 17,401 דירות וכי הוותמ"ל נושפת בעורפה עם 8,673 דירות במחוז בלוח זמנים מהיר הרבה יותר של 11.5 חודשים בלבד

פורסם בתאריך: 5.5.19 13:04

בשנת 2018 הזמן הממוצע לאישור תוכנית במחוז חיפה היה 25.8 חודשים (2.1 שנים) – קצר במקצת מאשר בשנת 2017 (27 חודשים) ומהממוצע הארצי (28.9 חודשים). כך נחשף בשנתון החדש של מינהל התכנון במשרד האוצר המסכם את פעילות מוסדות התכנון המחוזיים והארציים בשנת 2018. זמן ממוצע לאישור תוכנית מחושב ממועד קליטתה ועד למועד פרסומה למתן תוקף ברשומות (החישוב אינו כולל תוכניות מתאר כוללניות ותוכניות מתאר כלל יישוביות).

השנתון הוא דוח פעילות שנתי, והנתונים על מחוז חיפה כלולים בפרק המפרט את פעילותן של הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה בשישה מחוזות – צפון, חיפה, מרכז, תל אביב, ירושלים ודרום. מחוז חיפה משתרע על השטח שבין חדרה בדרום לקרית מוצקין בצפון וכולל 30 רשויות מקומיות, שבתחומן מתגוררים כמיליון תושבים. מבין ששת המחוזות, רק במחוז ירושלים הזמן הממוצע לאישור תוכנית בשנה שעברה – 1.9 שנים – היה קצר יותר מאשר במחוז חיפה. במחוז צפון משך הזמן היה זהה לזה שבמחוז חיפה, ובשאר המחוזות הושלם הליך האישור תוך תקופה ממושכת יותר – 4.8 שנים במחוז מרכז, 2.6 שנים במחוז תל אביב ו-2.2 שנים במחוז דרום.

חשוב לציין כי הנתונים הם סטטיסטיים במהותם, בעוד שתוכנן של התוכניות ראוי לבחינה נפרדת בהתאם לזוויות הראייה השונות במאבקים השונים על שימושי הקרקע (מטבע הדברים, תוכנית הנחשבת לטובה בעיני גורם מסוים עלולה להיתפש כפחות טובה בעיני גורם אחר).

לפי הדוח, בשנה שעברה טופלו וקודמו במחוז חיפה 588 תוכניות, שמהן 286 תוכניות חדשות שהתקבלו במהלך השנה.

הדוח מלמד על שיעור גבוה של תוכניות שנדחו או נסגרו בתחום המחוז בשנת 2018. מתוך 241 התוכניות שהטיפול בהן הסתיים בשנה שעברה, 130 תוכניות אושרו ו-111 תוכניות נדחו או נסגרו מסיבות שונות (46 אחוז מהתוכניות שהטיפול בהן הסתיים). "רוב התוכניות שנדחו או נסגרו לא עמדו בתנאים או בלוחות הזמנים של שלב אישור תנאי הסף", נכתב בדוח.

 

 

מספר התוכניות שבסוף 2018 היו בהליכים שונים והטיפול בהן טרם הסתיים היה 347 – 90 תוכניות בקליטה (טרם הושלמה בהן בדיקת תנאי הסף), 52 תוכניות בבדיקה תכנונית (טרם הגיעו להחלטה על הפקדתן), 112 תוכניות במילוי תנאים להפקדה (הוחלט להפקידן אך הן טרם הופקדו בפועל להתנגדויות הציבור), 25 תוכניות בהפקדה, 23 תוכניות ממתינות להכרעה (הפקדתן הסתיימה והן ממתינות לדיון באישורן) ו-45 תוכניות בהליך אישור (תוכניות שאושרו בוועדה אך לא הגיעו עדיין להפקת הנוסח לפרסום מתן תוקף ברשומות).

בשנה שעברה אושרו בוועדה המחוזית – חיפה 17,401 דירות – 1,401 דירות יותר מהיעד שנקבע בתוכנית העבודה. הסיכום השנתי כולל 5,072 דירות שאושרו בתוכנית שיוזמת עיריית חיפה להרחבת שכונת נאות פרס (נגד התוכנית מתנהלת בימים אלה עתירה מינהלית). בסוף 2018 היו בהליכי קידום לאישור בוועדה המחוזית – חיפה 42,148 דירות – 5,038 דירות יותר מאשר בסוף 2017.

מהדוח עולה כי בשנה שעברה אושרו במחוז חיפה גם אלפי דירות נוספות על ידי מוסד תכנון אחר – הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), שהוקמה בשנת 2014 מכוח החוק שנועד להגדיל בפרק זמן קצר את היצע יחידות הדיור המאושרות במדינה. לפי הדוח, בשנה שעברה אישרה הוותמ"ל 8,673 דירות במחוז חיפה, ובסוף השנה המתינו להכרעתה 15,499 דירות מוצעות נוספות. בכלל ששת המחוזות אישרה הוותמ"ל אשתקד 59,311 דירות, ומשך הזמן הממוצע לאישור תוכנית במסגרתה היה 11.5 חודשים בלבד.

בפרק הסוקר את פעילות המועצה הארצית לתכנון ובנייה הוצג בין השאר מספר החלטותיה בשנה שעברה בתוכניות מתאר ארציות. במועצה התקבלו אשתקד 49 החלטות ב-35 תוכניות מתאר ארציות, ובהן ההחלטה לקדם את התוכנית לעורף נמל בחיפה, המייעדת שטח עצום של כ-4,800 דונם למחסנים ומפעלים במפרץ חיפה, בין העיר התחתית לקרית חיים.

לפי הדוח, ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית הכריעה בשנה שעברה ב-58 עררים שהוגשו לה על החלטות הוועדות המחוזיות והוועדה לשמירת הסביבה החופית, כאשר עשרה מהם בתחום מחוז חיפה. מניתוח ההחלטות בדוח בפרישה מחוזית עולה כי ועדת המשנה לעררים קיבלה את העררים בעיקרם בשיעור הגבוה ביותר במחוז חיפה – 30 אחוז (שלושה עררים) ובשיעור הנמוך ביותר במחוז דרום (ערר אחד).

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חיפאי מהמפלגה הלא נכונה.

    לי ולאבי לקח מעל ל50 שנים עד שקיבלנו את אישור הבניה על אחד מהמגרשים שלנו ,שחיתות שלטונית ואנשי שלומינו שרובם כבר אינם בין החיים מראש וועדה מחוזית מהנדס עיר ועובדי מחלקת הבניה בעיריה ששיחקו בפרצלציות וריפרצילציות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר