פאנל בנושא תמ"א 38 והתחדשות עירונית (צילום: ראובן כהן)
פאנל בנושא תמ"א 38 והתחדשות עירונית (צילום: ראובן כהן)

"העיר הזאת מתה. בחיפה התמ"א תמה"

מנכ"ל נקסט אורבן יוסי כהן טען בפורום הנדל"ן של ערי ישראל שנערך ביוזמת עיתון "כלבו" ואתר "כלבו - חיפה והצפון" ובחסות בנק הפועלים וחברת נקסט אורבן, כי המנטליות החיפאית לא מאפשרת לממש את הפוטנציאל האדיר הטמון בעיר. לעומתו, אדר' פרופ' עירית צרף נתניהו מאמינה בעבודה שנעשית בעיריית חיפה וברשות להתחדשות עירונית. השניים הציגו את השקפותיהם בפאנל שעסק בהתחדשות עירונית

פורסם בתאריך: 24.9.19 22:32

הפאנל השני במסגרת פורום ערי ישראל לנדל"ן שנערך הערב (שלישי) בחיפה, ביוזמת עיתון "כלבו" ואתר "כלבו – חיפה והצפון" ובחסות בנק הפועלים וחברת נקסט אורבן, עסק בשאלות הנוגעות לתמ"א 38, להתחדשות עירונית ולעתיד הבנייה בחיפה. בפאנל השתתפו יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חיים אביטן, ראש המחלקה לארכיטקטורה במכללה האקדמית ויצו אדר' פרופ' עירית צרף נתניהו, מנכ"ל חברת נקסט אורבן יוסי כהן, מנהלת קשרי לקוחות נדל"ן במרכז העסקים חיפה של בנק הפועלים גיתית עמפלי וראש התאחדות האדריכלים דויד קנפו.

פרופ' צרף נתניהו ציינה שתמ"א 38 לא נועדה להיות מכשיר להתחדשות עירונית אלא לחידוש מבנים ולמיגונם מפני רעידות אדמה. עם זאת, לדבריה, יש בה ערך רב אם יודעים לנצל את התמ"א. "כאן אני רוצה לסנגר על עיריית חיפה ועל מסמך המדיניות שלה", אמרה צרף נתניהו, "זו הפעם הראשונה שבה לוקחים את תמ"א 38 ומנסים להביא אותה למקום העירוני. ההנחיות מנסות לעבוד על תגבור הרחובות והמרחבים הציבוריים. יש מדיניות עירונית, ולכל דבר יש מענה. סיימתי תוכנית לנוה שאנן שיש בה מדיניות ברורה, והיא תפורסם בקרוב. העירייה עושה עבודת עומק טובה מאוד ביחד עם הרשות להתחדשות עירונית ומקדמת תוכניות שהן בסיס למדיניות ברורה. ברור שהיזמות תניע את התהליך הזה. אי אפשר בלי היזמות, אבל חייבים לרתום אותה למטרות טובות יותר".

אביטן התייחס למטרות החברתיות הטהורות של מסלולי ההתחדשות העירונית ואמר: "אני רואה בהתחדשות עירונית את החזון, החלום והאתגר הגדול של מדינת ישראל – אחרי 70 שנה להפוך את השיכונים שנבנו בשנות ה-50 לישראל החדשה. הדבר המרכזי הוא צדק חברתי. רוב האוכלוסייה המוחלשת גרה בשכונות אלה".

לדבריו של אביטן, תמ"א 38 היא נחוצה מאוד לצורך מיגון גם מפני רעידות אדמה וגם מפני טילים. הרשות להתחדשות עירונית, הוא אמר, עורכת סיורים מקצועיים ברחבי הארץ ובוחנת מקרוב את הפרויקטים השונים, שבמסגרתם מקודמות שלוש תוכניות גדולות בקרית חיים, בקרית אליעזר ובשכונות החוף שכוללות כ-30,000 יחידות דיור. "יש כתובת ליזמים, יש נהלים, יש ודאות תכנונית", הוא הוסיף.

אביטן ציין כי הסיבה שבגללה לא נבנו די תוכניות להתחדשות עירונית היא הצורך של יזמים להרוויח: "היום יש כדאיות בהרבה מאוד רשויות בארץ, ובמקביל אנחנו פועלים ימים ולילות כדי לבנות גם איפה שאין כדאיות כלכלית – בפריפריה, כלומר בקרית שמונה, בבית שאן ובטבריה".

 

 

קנפו הציג עמדה שלפיה תכנון הוא מפתח להתאוששות של חיפה. "חיפה לא תתאושש ממכפילים של פי שבע, שמונה או 12. היא תתאושש כשהמכפילים שלה יהיו פי שניים או שניים וחצי. אז היא תהיה תחרותית מול תל אביב". לדבריו, כדי להגיע למצב כזה יש לטפל בנושא העירוניות: "כשאני מדבר על עירוניות אני מדבר על תכנון. שכחנו לתכנן. אנחנו ביורוקרטים של תכנון. אם רבע מהרגולציה שיש בתכנון אדריכלי היתה בשוק ההייטק, ווייז היה לוקח אתכם לחור ולא ליעד כי לא היינו מצליחים לייצר פה משהו. אנחנו צריכים לשחרר את הביורוקרטיה, להחזיר לאדריכלים את חופש הפעולה, ואז נדבר לא רק על מכפילים".

קנפו הדגיש שכאשר מדברים על עיר יש להתייחס למוסדות ציבור ולתחבורה. "חיפה לא תתרומם אם לא נחליף דיסקט", הוא אמר, והוסיף כי תמ"א 38 חייבת לקבל תוכן, אחרת היא תישאר כלי ביורוקרטי סתמי.

בקוטב הנגדי עמדו דבריו של כהן. "אני לא מאמין בתמ"א", הוא אמר, "אני חושב שלפחות בחיפה התמ"א תמה. הגעתי לחיפה לפני חמש שנים, וכל הזמן אמרו לי לראות את הפוטנציאל האדיר. זו עיר מדהימה אבל לא עושים בה כלום".

כהן הציג את השאלה מדוע במקומות אחרים בארץ שכונות חוף כמו גבעת אולגה הצליחו לעבור את התמורה ולהפוך לאטרקטיביות, ואילו חיפה נכשלת במקום זה: "חיפה היא עיר עם פוטנציאל אדיר, אבל לצערי הרב העיר הזאת מתה. יש פה אנשים נהדרים, ואפשר לייצר כאן חיים. צריך לעשות עירוב שימושים. קחו למשל את נאות פרס – בנו שכונה לישון בה. איפה הקהילה? איפה מבני הציבור, גני הילדים, המרכז המסחרי? לכן אני אומר שלא רק הכלכלה חשובה. הכל צריך להתחבר ביחד".

עמפלי אמרה כי מבחינת הליווי הבנקאי אין הבדל בין פרויקט תמ"א לבין פרויקט פינוי-בינוי: "השוני הוא בסדרי גודל. אנחנו נכנסים לתמונה אחרי שעבר החסם התכנוני וכל בעלי הדירות חתומים על הסכם. אז מתחיל תהליך של יצירת משכנתאות, וכאן יש הבדל בין פרויקט תמ"א שפונה לחמישה או שישה בעלי קרקע, וככל שמספר בעלי הדירות גדל כך גדל מספר האירועים הבלתי צפויים, כמו שינוי בבעלות הדירות, מכירה של הדירות תוך כדי תהליך, עיקולים ובעיות בריאותיות שמונעות חתימה על מסמכים. הרבה דברים שנופלים בדרך". עלות הליווי של הבנק, אמרה עמפלי, נמדדת באחוזים מהפרויקט, כך שאין הבדל בין פרויקט כזה או אחר.

קנפו החזיר את הדיון לפסים ארציים וציין שבעניין תמ"א 38, רעידת אדמה עלולה לקרות במהלך היום. בתי הספר ומוסדות הציבור אינם ממוגנים, ובמקרה שלהם אין מכפילים ואין רווח עודף ליזמים. הוא קרא לרתום את הממשלה לקחת את כל מוסדות הציבור, ובעיקר את בתי הספר, ולמגן אותם.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. מוחמד

    תבנו את חיפה ארי בסוף היא תהייה עיר של ערבים וקומץ יהודים מבוגרים ישארו שם ים פוטנציאל הכסף בתל אביב

  2. אבו יחיא

    לבנות ולבנות כמו בגליל ככה כל החברים שלאנו יגיעו ליישב את אעיר שלאנו

  3. אני

    מתי תתחילו עם התחדשות עירונית בשער העליה
    כל הבתים מול הים מתפוררים

  4. ברוך

    ממש בושה, בכל העולם הבתים והשכונות הקרובות לים הם בתים עם פוטנצייל אדיר ובתים יקרי ערך,רק בחיפה הם שכונות שהבתים שלהם לא יקרים ואין יזן שמוכן להשקיע בשכונות אלה בגלל שווי הבתים ,אין יזם שמוכן לקחת על עצמו מינוף של השכונות בקו הים,שכונות שיש בהם נוף ים אויר טוב ,גישה נוחה לכל מקום וחבל ,הכל בגלל הרשות המקומית שלא עושה כלום בנידון רק לדבר

  5. למוחמד ..מבחור ערבי(נוצרי)

    אם רק אנחנו נישאר פה אז די מהר כל חיפה תיראה כמו כפר ערבי , עם כאוס אורבני, בנייה מכוערת, פשע ברחובות, ריחות של ביוב והרים של זבל , מה שמאפיין כפרים ערבים…אתה צריך לומר תודה שמי שמנהל את העיר זה יהודים יא חביבי.. תקלל את היום שבו יהיה אחרת , כי יהיה רע מאוד.

  6. אנרכיפאי

    הקבלנים לא רוצים "לאושש" שום דבר, הם רוצים להתעשר מבנייה מגעילה, לגובה, באיכות גרועה, בצפיפות מוגזמת לשכונות, בלי תשתיות ציבוריות מתאימות, בלי שיתוף הציבור וכולי.

    תמ"א 38 לא הייתה אלא מכשיר להעברת הון מן הציבור לקבלני בניין. חיזוק נגד רעידות אדמה היה רק תירוץ, וכמובן שבפועל במקומות בארץ בהם יש יותר צורך בחיזוק – לא חוזק דבר. רק חשבונות הבנק של נדלניסטים חוזקו והתחזקו.

  7. אריה

    הדירות בישראל שוות בפועל מחצית מערכן הדמיוני כיום. המשך התמא הגוססת זה נסיון כושל להחיות עוד עליות מחירים שזה מה שהקבלן שודד הציבור אמר בדיון: "חיפה צריכה מכפילים של 2.5 ולא 7 או 8". תירגום: צריכים לדאוג שמחירי הדירות בחיפה יעלו פי 3 כדי שהקבלן ירויח גם אם יבנה 2.5 דירות חדשות על כל דירה ישנה שנהרסת ולא 7 דירות. בחלום שלך שודד. הממשלה לא תישרוד אם מחירי הדירות לא יירדו.

  8. קליש

    אדון יוסי כהן – אתה טועה , אנו פשוט מעדיפים לתת את השטחים לח נ " י או ל ב ז ……. שיקימו שם דברים אחרים , אם תבנה בתים זה אומר שיבואו תושבים ויבקשו שירותי עריה – ואנחנו לא ערוכים לבקשות של תושבים חדשים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר