מורדות לינקולן (צילום: רמי שלוש)
מורדות לינקולן (צילום: רמי שלוש)

העירייה עורכת בדיקה כלכלית לבנייה במורדות לינקולן

ראש העיר עינת קליש רותם, עיריית חיפה והוועדה המקומית הגישו לבית המשפט המחוזי בקשה לארכה של חודשיים וחצי לצורך בדיקה כלכלית שהן עורכות לתוכנית מורדות לינקולן ותל אהרון, שבמסגרתה מוצעת בנייה בשטח החורש הטבעי במורדות המערביים של הכרמל

פורסם בתאריך: 2.12.19 18:38

עיריית חיפה בראשותה של עינת קליש רותם אמנם מעדיפה להתמקד בקידום תוכניות להתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות של העיר, אך בשלב זה נראה שהיא לא תוביל מהלך יוצא דופן למניעת הקמתן של שכונות חדשות במורדות המערביים של הכרמל, שכבר קיים בשטחן תכנון מאושר מנדטורי למגורים, וזאת על אף שבנייה בשטחים אלה תפגע בשטחים עצומים של חורש טבעי.

הראיה לכך היא בקשה שהגישו היום (שני) קליש רותם, העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה שלה לבית המשפט המחוזי בעיר במסגרת העתירה שהגישו נגדן 82 בעלי זכויות בקרקעות בתחום התוכנית התקועה להקמת שכונת מגורים חדשה בשלוחות מורדות לינקולן ותל אהרון במורדות המערביים של הכרמל.

מבחינתו של השלטון המקומי בחיפה, הבקשה משקפת הכלה של רעיון הבינוי המוצע בשתי השלוחות לצד הבעת עניין מצומצם בהצגת חלופות לחלק ממרכיביו. בבקשה נחשף כי שלוש המשיבות – קליש רותם, העירייה והוועדה המקומית – עורכות בימים אלה בדיקה כלכלית לתוכנית מורדות לינקולן-תל אהרון, ומכיוון שנחוץ להן פרק זמן נוסף של כחודשיים וחצי על מנת להשלים את הבדיקה, הן ביקשו להורות על דחיית מועד הדיון בעתירה מ-23 בדצמבר לאמצע חודש פברואר.

"המשיבות עורכות בימים אלה בדיקה כלכלית ביחס לתכנון המוצע בתוכנית מורדות לינקולן-תל אהרון, וכן, ולרבות, חלופות שונות לרכיבים מסוימים בתוכנית", נכתב בבקשה, "למשיבות נחוץ פרק זמן נוסף על מנת להשלים את הבדיקות הכלכליות המורכבות ולהציגן בפני הגורמים הרלוונטיים לצורך גיבוש עמדתן ביחס לסעד המבוקש בעתירה. לצורך האמור נדרש למשיבות פרק זמן נוסף של כעשרה שבועות, בשים לב לכך שייתכן שממצאי הבדיקה הכלכלית המלאה יאפשרו שיח מיטבי בין הצדדים".

העותרים, שהם בעלי זכויות בקרקעות בחלק משטחה של שלוחת מורדות לינקולן, ביקשו בעתירתם שהוגשה בסוף חודש ספטמבר לחייב את הוועדה המקומית לדון בתוכנית עד לתחילת חודש פברואר. בעתירה נטען כי התנהלות העירייה גרמה להתמשכות בלתי סבירה של ההליכים לאישור התוכנית וכי "עולה מסקנה ברורה ולפיה התנהלות המשיבות חוטאת לחובות המינהליות של רשות לקידום תכנון באופן יעיל ומהיר".

לפי העתירה, חלפו כארבע וחצי שנים מאז שהעירייה התחייבה לקדם במהירות וביעילות את התוכנית, אך עד היום לא התקבלה החלטת הוועדה המקומית בדבר קביעת המלצתה בקשר לתוכנית, והעירייה אף נמנעת מביצוע פעולות שיאפשרו את השלמת הכנתה.

על נחיצותה של התוכנית נכתב בעתירה: "מכיוון שהמקרקעין נמצאים בשטח שאינו מפותח, עמדתן של העירייה והוועדה המקומית לאורך השנים היתה שלא ניתן להוציא היתרי בנייה במקרקעין עד שלא תאושר תוכנית מפורטת חדשה. צו השעה להוספת יחידות דיור ולניצול מיטבי של משאב הקרקע המצומצם בישראל הוא מהידועות, בפרט באזורים מבוקשים כדוגמת המקרקעין הנדונים. המקרקעין נשוא העתירה כלולים בתחום העיר חיפה, גובלים בשכונות בנויות ומיועדים למגורים עוד מלפני קום המדינה. גם בתוכנית המתאר המחוזית ובתוכנית המתאר הכוללנית החדשה של חיפה מיועדים המקרקעין למגורים, כלומר אין ספק שהמקרקעין עונים היטב למקרקעין שצריכים להיות מפותחים בעדיפות גבוהה בהתאם למושכלות התכנון העדכניות".

 

 

עוד נטען בעתירה כי "ככל ויטען הטוען כי יש לתת עדיפות לתוכניות התחדשות עירונית ולחידוש הרקמה העירונית הבנויה, בנסיבות התכנון שפורטו בעתירה עולה בבירור כי אין עוד מקום לעיכוב הליכי התכנון למקרקעין נשוא העתירה במבחני האיזון והמידתיות".

יצוין כי בשטח התוכנית כבר קיימות שתי תוכניות מאושרות – האחת משנת 1936 והשנייה משנת 1941 – אשר מאפשרות הקמת מבני מגורים בני שלוש קומות מעל קומת עמודים. ביולי 2014 נכשל ניסיונה של העירייה לאשר תוכנית בנייה למורדות לינקולן ולתל אהרון לאחר שהוועדה המחוזית אישרה כחמישית בלבד מהדירות שהוצעו בתוכנית – 720 דירות מתחת לדרך פרויד, סמוך למרכז קסטרא. התוכנית שנדחתה נדונה בוועדה המחוזית החל משנת 2002, ובגרסתה המופקדת היא השתרעה על שטח של כ-850 דונם שרובו בבעלות פרטית, והוצעה במסגרתה הקמת 3,424 דירות שרובן במורדות לינקולן ובתל אהרון.

לתוכנית הוגשו 691 התנגדויות שבהן נטען בין השאר כי הבנייה הגבוהה המוצעת בה אינה מתאימה לאופי הבנייה ברכס הכרמל. הוועדה המחוזית אימצה אז את טענת המתנגדים בדבר אופי הבינוי וכתבה בהחלטתה בהקשר זה: "המסמכים שהוצגו מצביעים על מופע נופי בעל מאסת בנייה גדולה. מספר יחידות הדיור הגבוה בתנאי שטח בעל טופוגרפיה משופעת ומורכבת במיוחד מחייב חפירה מאסיבית של המדרונות, וכתוצאה מכך מתקבלים קירות תמך גבוהים במיוחד ושינוי משמעותי בפני הנוף ובאופי הבינוי הקיים במורדות הכרמל".

בעקבות ההחלטה החלה העירייה לקדם תוכנית חדשה, בשטח של כ-630 דונם, אשר כוללת כ-2,000 דירות בלבד, ובעניינה הוגשה העתירה.

בבקשה שהוגשה היום לבית המשפט ציינו קליש רותם, העירייה והוועדה המקומית כי העותרים הסכימו לארכה המבוקשת, ולצד הסכמתם ביקשו לציין מטעמם וכלשונם את הדברים הבאים: "העותרים ביקשו לציין כי הבקשה מוכיחה את טענתם העיקרית בעתירה כי המשיבות לא פעלו לקידום התכנון החדש בלוחות זמנים סבירים. עם זאת נתנו העותרים את הסכמתם לבקשה מתוך הבנה ותקווה כי מתן פרק זמן נוסף להשלמת הבדיקות המבוקשות, הפעם בחסות ההליך בפני בית המשפט הנכבד, עשוי לקדם את תהליך התכנון".

בבקשת המשיבות התבקש בית המשפט לקבוע גם כי תשובתן לעתירה תוגש שבועיים לפני מועד הדיון שייקבע.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. רני

    לפני שהורסים חלק גדול משטחים ירוקים אחרונים
    צריך למצות את כל זכויות פינוי ובינוי בשכונות החוף, נווה שאנן ועוד, אפשר לפצות את בעלי הקרקע במקום שהעירייה תגבה היטלי השבחה.

  2. לבטל את התוכנית הגרועה הזאת מייד

    טעות היסטורית וכלכלית קשה לאשר בנייה שתחייב עבודות פיתוח יקרות מאד גם על בעלי הקרקע וגם על תושבי חיפה. למה אנחנו צריכים לממן בנייה עקשנית עם טופוגרפיה בעייתית ולייצר עוד פקקים ענקיים ברכס משכונת רכב פרטי ??
    הפתרון לעשות חילופי שטח עם נאות פרס 2-3 ולתת להם זכויות בקרקע מישורית ליד נאות פרס ובנייה לגובה 20-30 קומות עם אותו נוף

  3. צריך לבטל את הרעיון לשכונות נוספות בשיפוע

    הבנייה במורדות לינקולן על פי חברת יפה נוף מחייבת הקמת 2 מחלפים ענקיים בדרך פרויד שיעלו לתושבי חיפה רבע מליארד שקל
    כן 250,000,000 מליוני שקלים יזרקו לפח על התעקשות מיותרת להרס נופי ושכונה שיהיה בלתי אפשרי לחיות בה בלי רכב פרטי
    חוזרים על טעויות

  4. אריה גוראל

    צריך לפצות את בעלי המגרשים ברכס המערבי או החלפת שטחים בהמשך לשכונה נאות פרס

  5. איפה השכל של התכנון העירוני??

    טירוף מוחלט עיר עם אלפי דונם שטח מישורי ריק ממשיכה לבנות במדרונות הכי קשים
    וכל השכונה חייבת רכב פרטי ועוד 5,000 רכבים ינסו להידחס למוריה או לצומת מת"ם
    כשמתחת לשכונה יש שטחים ענקיים מישוריים ריקים שאפשר לתת במקום מגרשים במדרון

  6. מיכאל

    מקדמים מקדמים שום דבר לא קשה יש רק רצונות של העשרים מרכס הכרמל

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר