המשחק האינטראקטיבי בתערוכת "החדר שלי": מפגש וירטואלי בין אמנים למבקרים. צילום: יעל גרוסמן- ארזואן
המשחק האינטראקטיבי בתערוכת "החדר שלי": מפגש וירטואלי בין אמנים למבקרים. צילום: יעל גרוסמן- ארזואן

המשחק האינטראקטיבי בתערוכת "החדר שלי": מפגש וירטואלי בין אמנים למבקרים

בתערוכת "החדר שלי" המוצגת במרכז האמנויות של מוזיאון חיפה לאמנות, מסתתר משחק קצר שאמנם נראה פשוט, אך למעשה גולם בתוכו חזון חשוב: חשיפת המבקרים לתהליך הבריאה של יצירת אמנות

פורסם בתאריך: 27.2.20 17:12

אי פעם שאלתם את עצמכם כמה פעמים בשבוע אתם נחשפים לצורות שונות של אמנות? בין אם מדובר בסרטים, הצגות, סדרות טלוויזיה, תערוכות במוזיאון ואפילו ציורים למיניהם. גם אם איננו שמים לב לכך, רובנו נחשפים למדיומים אמנותיים שונים על בסיס יומיומי. עבור רבים מאיתנו, יצירות אמנות הן מקור השראה עבור כלל התחומים בחיינו והן עוזרות לנו להתגבר, במודע או לא במודע, על פחדים ואכזבות.

מקור היכולת המדהימה הזו הוא באמנים רבים המחליטים בצעד אמיץ לשתף את הקהל שלהם בחוויה אישית. ברגע שאדם חולק את דעותיו וחוויותיו מהחיים עם העולם ומשלב את אמירותיו עם האמנות, מתעוררות בקרב רבים תחושות ורגשות עזים. מרכיבים מסוימים ביצירה יכולים להשפיע על רגשותיהם של הקהל הרחב, אך היופי האמיתי טמון ביכולת של היצירה להוציא מכל אדם תחושות שונות, וכך לעורר דיון ולפתוח דלת ליצירות נוספות.

יצירת אמנות נפלאה יכולה להיות כל כך עמוקה ומלאת רבדים, עד שלעתים קשה לנו להכיל את כל המשמעויות הנסתרות בה. מכאן מתחילות לצוץ שאלות רבות: מה הייתה כוונת המשורר? אילו רגשות הוא שאף לעורר? מדוע הוא בחר להתעסק דווקא בנושאים האלו? אם רק היינו יכולים להכיר את היוצר ולבחון את תהליך היצירה שלו, אולי היינו מצליחים למתוח קווים נוספים בין רכיבי היצירה, לפתוח בראשנו כיווני מחשבה שונים ומעניינים ולעורר בנו תחושות ורגשות נוספים.

יעל גרוסמן-ארזואן, רכזת ההדרכה במוזיאון חיפה לאמנות וסטודנטית לתואר שני במגמה לטכנולוגיות וחינוך באוניברסיטת חיפה, החליטה ליצור בפרויקט הגמר של לימודיה משחק אינטראקטיבי מרתק אשר מפגיש בין סרטונים של האמנים למבקרים בתערוכה. היא בחרה להתבסס על תערוכת "החדר שלי", שמציגה יצירות מקוריות ברוח עולם הילדות.

צילום: יעל גרוסמן- ארזואן

צילום: יעל גרוסמן- ארזואן

אל הדיאלוג המרתק שנוצר בתערוכה בין מבוגרים לילדים, הנוגע לחיים כפי שהיו פעם לעומת המציאות הנוכחית, נכנס גורם שלישי- האמן. זאת, באמצעות "ברקוד" אותו תסרקו על ידי הטלפון הנייד. ראיינו את יעל, על מנת לשמוע עוד על החזון המעניין שלה:

כיצד נולד הרעיון למשחק?

"במסגרת תפקידי כרכזת הדרכה, אני אחראית על יצירת תכנים, פעילויות וסדנאות עבור קבוצות רבות ומגוונות המבקרות במוזיאון חיפה לאמנות. למעשה, אני אחראית על חוויית הלמידה והתיווך של התערוכה למבקר. הרגשתי שלקהל הרחב המגיע לתערוכה ללא הדרכה חסר את התיווך, השיחה והשיתוף שמבקר בקבוצה מקבל. אני מקווה להמשיך וליצור חוויה אינטראקטיבית בתערוכות נוספות ושהפרויקט יהווה את יריית הפתיחה לחוויית מוזיאון מסוג אחר".

איך בנוי המשחק?

"הפרויקט מחולק לשניים: אתר מובייל המשמש את הקהל בעת הביקור בתערוכה ואתר נוסף שמכיל רקע על התערוכה ומיועד לקבוצות גדולות כהכנה לפני הביקור וכפעילות לאחריה. אל אתר המובייל, המהווה את גולת הכותרת, נכנסים באמצעות סריקה של 'ברקודים' המפוזרים לצד מספר יצירות בתערוכה. לאחר הסריקה עם הסמארטפון מופנה המשתתף למידע מעניין, סרטון, משימה או פעילות יצירתית הנוגעים לרבדים העמוקים יותר של היצירה".

מה בדיוק קורה במשחק?

"האתר מפגיש את המבקרים עם חלק מהאמנים העומדים מאחורי היצירות. הפלטפורמה הזו מתאימה לאנשים שמגיעים עצמאית לתערוכה, מבלי לעבור הדרכה כלשהי, ונותנת להם הזדמנות לחקור את היצירות לעומק, תוך התבוננות מרתקת בנקודת מבטו של האמן. מכיוון שהפרויקט הוא חלק ממחקר אוניברסיטאי, ערכתי מספר צפיות במבקרים בתערוכה ומאוד שמחתי לגלות שהאפליקציה עובדת ומצליחה לעורר התלהבות ועניין בקרב המשתמשים.

מהו הייחוד של המשחק?

"כל תחנה, כלומר כל ברקוד המוצב ליד יצירה מסוימת, היא ייחודית לחלוטין, מפעילה את הצופה ומותאמת לאופי המוצג. כך נוצר עניין עמוק יותר ומפגש עשיר יותר עם היצירה, בין אם מדובר בילד או במבוגר. בין המשימות ניתן למצוא צילום מחווה ליצירה, יצירת סרטון 'סטופ מושן', יצירת קולאז' תלת ממדי, צפייה בסרטונים של האמנים ועוד מספר הפתעות נוספות שהמבקרים כבר יגלו בעצמם. כל הפעילויות עולות לאתר וכך יכול להיווצר שיח ודיון פורה בין מבקרים באופן שחוצה את גבולות המקום והזמן".

צילום: יעל גרוסמן- ארזואן

צילום: יעל גרוסמן- ארזואן

מהו החזון שלך?

"בתור מעצבת, אני אוהבת ליצור יש מאין, ובזכות לימודי התואר השני, התנסיתי בשילוב של עבודת עיצוב חוויית משתמש עם חווית למידה במוזיאון. ישנם אנשים רבים שלא צורכים אמנות באופן קבוע, ולכן הדבר הראשון שחשבתי עליו הוא המפגש הווירטואלי בין היוצרים למבקרים. זוהי דרך נפלאה להנגיש את התערוכה בפני הקהל הרחב ולעורר עניין גם בקרב אלה שאינם בקיאים ברזי עולם האמנות.

"החזון שלי הוא שלכל תערוכה תהיה את התערוכה הוירטואלית המקבילה לה. כך, תערוכות מתחלפות אף פעם לא ילכו לאיבוד ויגובו באופן דיגיטלי, כולל התגובות והמשימות שבוצעו על ידי המבקרים בתערוכה. זוהי עדות חיה לא רק לקיומה של התערוכה, אלא גם לאופן השפעתה על המבקרים".

ספרי לנו על החיבור שלך לתערוכת "החדר שלי"

"מדובר בתערוכה מדהימה שאני מתחברת אליה מאוד. יצירות רבות בתערוכה הן איורים, שזהו תחום ההתמחות בתואר הראשון שלי מ'בצלאל'. לכן אני מרגישה תחושה של בית כשאני מסתובבת בה. אני מאוד מרוצה מכך שהאפליקציה מצליחה להפגיש בין ההורים לילדים, שחוקרים יחדיו את עולם הילדות עליו מבוססת התערוכה. חשוב לי גם להודות לעובדי המוזיאון שהאמינו באפליקציה והלכו איתי יד ביד לאורך הדרך הזו, ובמיוחד לעדי שלח, ראש אגף החינוך במוזיאון ואחת משתי אוצרות התערוכה".

 

המשחק האינטראקטיבי בתערוכת "החדר שלי"

כתובת התערוכה: מוזיאון חיפה לאמנות (רחוב שבתאי לוי 24, חיפה).

קישור לאתר הכנה לביקור

ברקוד האפליקציה:

ברקוד האפליקציה

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר