איתמר צ'יזיק. “אני מרגיש שיש רוח אחרת, והרוח הזו היא אולי לא נעימה אבל אני כבר לא במערכת”.
איתמר צ'יזיק. “אני מרגיש שיש רוח אחרת, והרוח הזו היא אולי לא נעימה אבל אני כבר לא במערכת”.

“אין רוח ואין רוע, וזה מוציא אותי מדעתי”

איתמר ציזיק, עד לפני שנה וחצי מנכ”ל מכבי חיפה, רואה את הקבוצה מהיציע ואוכל את הלב. ומה באשר לשמועות על ריצה לראשות העיר? “לא קיבלתי שום החלטה. אני לומד את העיר”

פורסם בתאריך: 11.10.17 12:31

בקיץ שעבר, אחרי 14 שנה כמנכ”ל מכבי חיפה, פרש איתמר צ’יזיק מתפקידו. האיש שהיה יד ימינו של הנשיא יעקב שחר ושהיה שם נרדף להצלחות, לאליפויות, למסעות בלתי נשכחים באירופה אבל גם ללא מעט כישלונות ומפחי נפש, החזיר את המפתחות. מאז הוא הספיק לבלות עם המשפחה, לטייל בעולם אבל גם לפקוד את המגרשים בתקווה לעתיד ורוד יותר לקבוצה שאותה הוא אוהד כבר 60 שנה. כעת, אחרי עוד פתיחה חלשה של העונה, מדבר צ’יזיק על האכזבה המקצועית, על מחליפו אסף בן דב וגם על השמועות בדבר התמודדותו על ראשות העיר מול יריבו הגדול יונה יהב.

מה אתה עושה מאז שפרשת?

“דבר ראשון, להיות הרבה עם האשה ועם הנכדים; דבר שני, אני לומד את העיר מהקרביים; ודבר שלישי, אני נותן ייעוץ לכמה גופים בתחום הספורט ובתחום תשתיות הספורט, ומעביר קורס לניהול ספורט במכון ווינגייט. אבל הכי חשוב זה שאני מנהל לעצמי את לוח הזמנים”.

ממכבי אתה בטח לא נהנה.

“אני לא אכנס לטקטיקה ומעולם לא עשיתי את זה, אבל רואים אנמיות. אין רוח ואין רוע, וזה מוציא אותי מדעתי. בכל שבוע אני מצפה שזה ישתנה”.

ראינו במשחקים האחרונים יציעים חצי ריקים. זה משהו שלא היה בתקופתך.

“זה לא היה גם בתקופה הכי גרועה של מכבי לפני שנתיים ולפני שלוש שנים, אבל בסופו של דבר הקהל מצביע ברגליים. מה שמדאיג אפילו יותר, והוא שרבים מבעלי המנויים לא מגיעים. למשחק האחרון מול מ.ס אשדוד הגיעו פחות מ־20,000 צופים, וזה אומר דרשני”.

זה רק בגלל הכישלון המקצועי?

“כשקבוצה לא מצליחה אז הכישלון הוא מערכתי. אני מעולם לא מטיל אשמה על מישהו אחר, זה משהו שצריך לעשות בתוך הבית פנימה. בואו נעזוב לרגע את התוצאות, הבעיה היא שהקבוצה לא מלהיבה. אין בה את הרוח שאנחנו אוהבים לראות במכבי, וזה מה שמכעיס וכואב יותר מכל”.

זו בעיה של מאמנים?

“לא תצליח לסחוף אותי להטלת האשמות אישיות, אבל רואים שמה שהקבוצה עושה על הדשא הוא לא טוב ולא מלהיב. אפילו נגד מ.ס אשדוד, שהיא האחרונה בטבלה ושיחקה בעשרה שחקנים, התוצאה היתה מקרית. אם לא הבקעת במשחק כזה יותר משער אחד זה אומר שיש בעיה”.

מה חסר בקבוצה?

“יענק’לה עושה את כל הניסיונות, אבל חסר מה שצריך להיות בכל ספורט קבוצתי כדי להגיע להישגים – אנרגיות, רוע ואולי גם קצת רשעות. ושכל אחד יעשה לעצמו פרשנות מי אשם בזה”.

אתה שמח שאתה בחוץ?

“ממש לא. אני אוהד את הקבוצה במשך עשרות שנים, ובלי קשר אני בפנים או בחוץ – זה כואב לי. אבל גם עכשיו אני אופטימי ומקווה שמתחתית הבור דברים ישתנו ונראה את מכבי יותר מלהיבה ויותר תכליתית”.

למה בעצם עזבת?

“אין הרבה מנהלים במשק שמנהלים משהו במשך 14 שנה. אני לא יודע אם יש תקדימים לכך בעולם הספורט, ובמיוחד בישראל. הרגשתי צורך לעשות שינוי”.

איך אתה מתייחס לניקיון האורוות שערך בן דב בצוות המינהלתי?

“כמובן שלא את כל השינויים אהבתי, אבל כל מנכ”ל רשאי לעשות את כל השינויים שהוא רוצה, ובלבד שזה נעשה בדרך נאותה. כל מנכ”ל, לא רק במכבי, צריך להיבחן במעשים ובתוצאות”.

התוצאות הן לא מזהירות.

“אני בטח לא אהיה השופט. רק בעל הבית יכול לשפוט”.

אתה מרגיש שיש שינוי לעומת התקופה שלך?

“אני מרגיש שיש רוח אחרת, והרוח הזו היא אולי לא נעימה אבל אני כבר לא במערכת”.

יש תחושה של ניסיון למחוק את כל מה שעשית ואת כל מי שהיה קרוב אליך.

“אני לא יכול לומר דבר כזה. ב־14 השנים שניהלתי את מכבי נהניתי מכל רגע וניהלתי בהצלחה, והראיה לכך היא הישגים לא רק בתחום הספורטיבי אלא גם בחדשנות ובראייה קדימה בתחום הניהולי. אני מקווה שמכבי תמשיך ותשכיל להיות ראשונה כי היינו חלוצים בהרבה תחומים ניהוליים”.

מה ההסבר שלך לכך שכל מה ששחר עושה לא מצליח?

“הרוח של יענק’לה מכתיבה את מה שקורה במפרשים, ואני מייחל לכך שיהיה לו הרבה רוח וכוח להמשיך”.

מה אתה חושב על ההצלחה של אלונה ברקת. זו רוח אחרת?

“אני לא חושב. היא יודעת מה שהיא עושה וצריך לברך אותה ולהעריך את מה שהיא עושה. בשלב הזה היא ממלאת בור שקיים בכדורגל הישראלי כי יהיה רע מאוד אם הקבוצות הישראליות ייעלמו מאירופה”.

מחלקת הנוער היתה חשובה לך מאוד, אבל הנוער הזה הולך לאיבוד.

“אל תהיה אובדני כל כך. אני נהנה לראות את ליאור רפאלוב ואת תומר חמד. כולם יודעים את דעתי שהייתי רוצה לראות על הדשא יותר שחקנים שגדלו במכבי. אני לא קורא לשחקני הנוער בסגל נערי פוסטר כי הם עולים לדשא, אבל הייתי רוצה לראות יותר. מספר השחקנים שהמחלקה מעמידה לקבוצה הבוגרת ולקבוצות מקצועניות בארץ הוא חסרת תקדים, וזה התפקיד של מחלקת הנוער”.

אז מי אשם שאין שחקני בית מובילים בקבוצה הבוגרת?

“מחלקת הנוער מייצרת שחקנים טובים? כן. עובדה שרבים מהם משחקים בליגת העל. למה בקבוצת הבוגרים יש פחות? זו שאלה מקצועית שלא אני צריך לענות עליה”.

 

איתמר צ'יזיק. "איתמר צ'יזיק. "אני בטוח שבסופו של דבר המשרדים יהיו באיצטדיון”

איתמר צ'יזיק. "איתמר צ'יזיק. "אני בטוח שבסופו של דבר המשרדים יהיו באיצטדיון”

 

זה מקרה שעברת לגור מול האיצטדיון?

“לא קניתי את הדירה בגלל האיצטדיון, אבל כשאגיע לגיל 90 יהיה לי קל להגיע לאיצטדיון. האמת היא שקניתי בגלל הלוקיישן, שלדעתי הוא הטוב ביותר בחיפה”.

אז אתה נהנה מפרויקט האיצטדיון שיזם ראש העיר.

“ראש העיר היה שותף מלא לפרויקט והוא היה איש הביצוע וראש הביצוע שהקים את האיצטדיון, אבל לא אשנה את דעתי שראש העיר יודע שהרעיון הזה התחיל לפניו, ואני לא יכול למחוק עשר שנים מחיי שבהן השקעתי בכך”.

שוחחתם מאז שפרשת?

“רק שלום שלום. יהב הגיע למסיבת הסיום של העונה לפני שנה וחצי ואמרתי לו שהנה אני עוזב והוסר המכשול ששמו איתמר צ’יזיק, ושעכשיו הוא יכול לבוא לקראת מכבי. עובדה שהוא לא עשה את זה. אוהדי מכבי לא יסלחו לו לעולם שהוא לא נתן לאיצטדיון להפוך לבית. המשרדים תוכננו בהסכמה מלאה שלו, ורק אחר כך הוא שינה את דעתו. הוא אומר שזה לא מקובל, אבל זה סיפורי סבתא. גם בבאר שבע וגם בקרית שמונה הקימו משרדים לקבוצות באיצטדיון, אז הטיעון הזה לא תופס. האיצטדיון נבנה – ולא יעזור לאף אחד – בעיקר בגלל מכבי חיפה. מכבי עוברת בצדק למשרדים שקרובים לאיצטדיון והם בתחום המוניצפלי של טירת כרמל”.

אתה לא חושב שזה נעשה במכוון נגד יהב?

“אני חושב שזה לא מכוון. נמנע ממכבי להקים משרדים באיצטדיון אז הם חיפשו את המקום הכי קרוב. אני בטוח שבסופו של דבר המשרדים יהיו באיצטדיון”.

כשאתה תהיה ראש העיר?

“לא קיבלתי שום החלטה בנוגע לראשות העיר. אמרתי שאני לומד את העיר מסיבות כאלה ואחרות – כלכלית, מסחרית, חינוכית, תרבותית. לטעמי צריך שינוי מרענן בעיר. צריך להגיד ליהב תודה, אבל צריך שינוי בכל התחומים”.

כל ראש עיר צריך להחזיר את מכבי לחיפה?

“כל ראש עיר שיודע מהם הסכומים שמשלם המסים החיפאי שילם עבור האיצטדיון היה מקבל החלטה מתבקשת שמכבי והפועל צריכות להקים את משרדיהן באיצטדיון. אני גר מול האיצטדיון ובמשך כל השבוע הוא פיל. לבן, אפרפר, אבל פיל. במשך שלוש שנים לא השכירו שטחים מסחריים, וזה משהו שצריך להיבדק. במקור היה צריך להיות מוקם במתחם גם היכל ספורט ובית מלון, אבל אני לא יודע למה זה ירד מהפרק. אלה דברים שצריכים להיבדק”.

מה עוד חיפה צריכה?

“הצעירים עוזבים את העיר. אין מקומות בילויים לצעירים ואין ספורט לצעירים, ואני לא מדבר רק על כדורגל. אילולא ג’ף רוזן בכדורסל ויענק’לה שחר בכדורגל אין בחיפה כלום בפן הזה, אולי עכשיו אודי אנג’ל בכדורעף נשים. צריך להיות בסיס כי יש פה פוטנציאל לכך שכל ענפי הספורט יתפסו מקום מרכזי, וכך אלפי צעירים יתעסקו בספורט. מחלקת הנוער של מכבי ממומנת כולה על ידי יענק’לה. התמיכה העירונית שהוא מקבל היא הכי נמוכה מכל העיריות בארץ. אגב, היו הרבה כותרות על כך שהאיצטדיון יארח את הסופר קאפ האירופי. גיחכתי ואמרתי לכולם שאין סיכוי שזה יקרה, לא בגלל האיצטדיון אלא בגלל שבעיר אין תשתית לארח את המשחק הזה. לפני הכל צריך מלון חמישה כוכבים לכל קבוצה, לנציגי אופ”א, לשופטים. מדובר ביחידה ארגונית של מאות אנשים, ואין לעיר את התשתית לזה. אבל הלכו עם הראש בקיר. האיצטדיון תוכנן מראש לארח אירועים מהסוג הזה, אבל העיר לא השכילה לבנות תשתיות מתאימות”.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר